Arnljot betalte 5.000 kroner for bilen – så satte han i gang

I «nybygd»" MG Midget 1977-modell er Thorild og Arnljot Oskar Noem klare for tur! Foto: Frank Williksen
I «nybygd»" MG Midget 1977-modell er Thorild og Arnljot Oskar Noem klare for tur! Foto: Frank Williksen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kom i pappesker og bæreposer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er mange som er opptatt av å gjenoppbygge og restaurere veteranbiler her i landet. Ikke fullt så mange har rundet 10-års jubileum som pensjonist – og kan likevel presentere en nydelig nyrestaurert MG Midget 1977 i California-utgave.

Det kan Arnljot Oskar Noem (77) i Klæbu ved Trondheim, og ikke nok med det: Prosjektet startet med at han kjøpte bilen bokstavelig talt i bare løse deler, demontert ned til skruenivå, og overlevert i kasser, plastposer og pappesker. Og så de større karosseridelene selvsagt, fullstendig skrudd fra hverandre.

Alder er imidlertid ingen hindring for pågangsmot, og siden Arnljot er helt uten hemninger for å gi seg i kast med ambisiøse oppgaver ble det bil av MG-en til slutt.

Måtte kjøpe biler andre hadde gitt opp

Den bilinteresserte elektroingeniøren gikk ut i pensjon først nesten 74 år gammel, i 2015, men bilinteressen er på ingen måte pensjonert:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg prøver å henge med fortsatt, det kommer jo så mye interessante biler nå, sier han til Broom.

Veteranbilprosjektene hans – både MG Midget og den Toyota Landcruiseren han nå er i gang med – har sin tydelige bakgrunn i nettopp bilinteressen. Dessuten vokste Arnljot opp i en tid da det handlet om å ta vare på ting. Det var hverken penger eller kultur for å kjøpe nytt hele tiden.

– Den gangen kjøpte vi biler som alle andre hadde gitt opp, og så var det å stå på for å få dem i gang igjen.

Ny regel: Nå kan du spare mye på drømmebilen

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Noen kjøper sommerbilen "ferdig". Det var ikke noe alternativ her!
Noen kjøper sommerbilen "ferdig". Det var ikke noe alternativ her!

«MG Midget i bæreposer»

– Jeg har alltid reparert selv. I utgangspunktet var dette en nødvendighet, for den gangen måtte vi nøye oss med å kjøpe noe som trengte både kjærlighet, reparasjon og oppussing, minnes han.

Blant hans tidlige biler fantes for eksempel en Citroën DS19 og en Panhard Dyna, og både Arnljot og fru Thorild mener fortsatt at Citroën sannsynligvis er den vakreste bilen som er laget. Thorild minnes dessuten med spesiell glede lille Mayco og Hillman Imp som hendige og praktiske små biler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En slik bakgrunn har ikke uventet gitt en viss forkjærlighet for gamle biler, og da annonsen om en «MG Midget i bæreposer» dukket opp på Finn.no i 2010 nølte ikke Arnljot. Han fikk tilslaget på California-utgaven fra 1977 for behagelige 5.000 kroner.

(Saken fortsetter under)

Den ankom i bæreposer og kasser - men se nå!
Den ankom i bæreposer og kasser - men se nå!

Ting tar tid

– Det første året isolerte jeg veggene i garasjen, det andre året isolerte jeg taket – og så ble det installert varmepumpe. Det tok sin tid, for jeg var mye på reise for arbeidsgiveren den gangen, ofte til Kina og Singapore med ganske lange fravær.

Så ble det å jobbe på MG-en når det bød seg en ledig stund, sier Arnljot, som har brukt rundt 2.000 timer på å bygge opp igjen sin MG Midget 1977 til registrerbar og kjørbar stand.

– Ting tar jo tid, og det gikk spesielt mange timer med vinkelsliper på steder der det var grusomt trangt å komme til, forteller han, og fru Thorild nikker gjenkjennende til historien. Hun har nok ikke helt den samme lidenskapen for bil som ektemannen, men interessert er hun – og biler liker hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mest motivator

– Thorild hjelper med litt av hvert. Hun er med på å lufte bremser, og hun hjalp med å sette inn ny frontrute både på MG’en og på Landcruiseren. På MG Midget var dette en jobb flere bilglassverksteder i Storbritannia nektet å ta, fordi «det var så vanskelig», men med godt samarbeid og smarte løsninger gikk det som smurt for oss, sier Arnljot.

– Nå ja, jeg er nå mest med som motivator, da. Men også jeg gleder meg stort når jeg ser det som var et vrak igjen fremstår som en fin bil, sier Thorild til Broom.

(Saken fortsetter under)

Slik ser førerplassen ut - enkelt og ryddig. Foto: Frank Williksen
Slik ser førerplassen ut - enkelt og ryddig. Foto: Frank Williksen

Riktige deler er viktig

Bare motoren var relativt hel og urørt, men den har Arnljot plukket ned selv og fått skikk på igjen.

Nå står bilen der, komplett og fin, og når været skikker seg godt får den gjerne rulle på tur. Fargen er den opprinnelige nydelige Tahiti Blue som bilen hadde originalt. Arnljot har også lakkert den selv, men akkurat den delen av jobben er han ikke helt fornøyd med. Lakkering i egen garasje er en krevende jobb, så lakken har blitt litt «nuppete» når man ser nærmere på den.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til et restaureringsprosjekt som dette er tilgang på riktige deler veldig viktig.

Les også: Vi har aldri kjøpt flere gamle biler

Rundt 100.000 kroner

– Jeg har kjøpt mye deler fra moss-europe.co.uk, men også en del fra USA, siden bilen har venstreratt Så har det blitt besøk hos MG Owners Club i Cambridge, som var både nyttig og hyggelig, forteller han.

– Moss-katalogen har jo vært en hel bibel for deg, sier fru Thorhild, og betror Brooms medarbeider at dette er et samarbeid og en samarbeidspartner hun trives svært godt med. Med gullbryllupet noen år bak seg allerede, er dette åpenbart et fint samstemt par.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om Arnljot betalte lite for vraket, har det kostet en del å få bil ut av det:

– Ja, 5.000 kroner for en MG i løse deler var en grei investering. Så har det blitt kjøpt deler for rundt 75.000 kroner, og når jeg regner med det som er blitt kjøpt av nødvendig verktøy, så runder vi nok 100.000 slik bilen fremstår i dag. Verktøyet kan jeg få bruk for senere, så det er jo ikke bare knyttet til denne ene bilen, sier Arnljot Noem, som er i full gang med neste prosjekt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Den klassiske sportsbilen har stått lagret i 41 år

(Saken fortsetter under)

Dette er Noems nyeste objekt, en Toyota Landcruiser 1985-modell. Den skal bli en dugelig bruksbil for blant annet hytteturene. Foto: Frank Williksen
Dette er Noems nyeste objekt, en Toyota Landcruiser 1985-modell. Den skal bli en dugelig bruksbil for blant annet hytteturene. Foto: Frank Williksen

Mye å spare med litt leting

– I juni måned var jo ikke det så gunstig, men vi listet oss da hjemover. Et nyskiftet høyre forhjulslager holdt nesten til vi var hjemme i Klæbu - i gangfart.

– Hvordan var tilstanden til bilen ellers?

– Motoren er en rekkefirer på 2,5 liter, en ren sugemotor med 72 hk. Den er helt fin. Clutchen var imidlertid gåen, og her måtte det investeres i en girboksløfter for å få skiftet den.

Så har jeg vært nødt til å sveise en del på grunn av rust, blant annet med utskiftning av de nedre sidepanelene bak på bilen. Disse panelene kjøpte jeg i Nederland for en tusenlapp pr. stykk. Tilsvarende del koster, til orientering, rundt 10.000 kroner hos norsk forhandler, så det er penger å spare hvis man tar seg tid til å lete litt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Rusen hadde forsynt seg grovt av de nedre sidepanelene bak. En norsk forhandler kunne levere disse for 10.000 kroner stykket. Noem kjøpte dem fra Nederland á kr. 1.000,-. Foto: Frank Williksen
Rusen hadde forsynt seg grovt av de nedre sidepanelene bak. En norsk forhandler kunne levere disse for 10.000 kroner stykket. Noem kjøpte dem fra Nederland á kr. 1.000,-. Foto: Frank Williksen

De viktigste vitaminene du kan få

– Bremsene er totalfornyet – her er absolutt alt skiftet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stigbrettene er noe rustangrepet og må fikses, og støtfangerne trenger også en overhaling. Så har jeg skiftet både støtdempere og styringsdemper.

Jo, «Ludvig», som vi har døpt Landcruiseren, blir en utmerket bruksbil for oss, siden vi av og til har god bruk for firehjulsdrift når vi skal på hytta i Orkdal.

Bilen er i dag registrert som varebil, men planen er å registrere om til personbil hvis jeg finner et bra baksete, sier Arnljot.

– Hva er neste prosjekt etter Landcruiseren?

– Det vet jeg ikke i dag, men jeg har jo tittet litt, da.

– Du finner nok noe. Det er sunt å holde på med noe du liker og trives så godt med. Det er kanskje de viktigste vitaminene du kan få nå, oppmuntrer fru Thorhild, som er helt enig med ektemannen i verdien av å overlevere egne kunnskaper og evner til selvhjelp til slektene som følger – og et barnebarn på 18 er allerede under opplæring i temaet verktøy og bil!

Lang deleliste

Dette er de nye delene Arnljot Noem har kjøpt og skiftet inn på sin 1977 MG Midget:

  • Kalesje, double duck
  • SHalf tonnau (beskyttelse over nedfelt kalesje)
  • Frontrute
  • Alle gummilister
  • Innvendig speil
  • Dashboard
  • Setetrekk og hodestøtter
  • Innvendige trekk
  • Tepper
  • Pedalgummi
  • Front Valance
  • Grill
  • Radiator og slanger
  • Bensinpumpe
  • Vannpumpe
  • Fordeler
  • Tenningsanlegg
  • Spenningsregulator
  • Et motorfeste
  • Ekshaustanlegg
  • Clutch og utløselager
  • Hovedsylinder og slavesylinder for clutch
  • H-ramme
  • Høyre fotbrønn, inkl. travers og gulv under fotbrønn
  • Dørstokker (outer sill both sides)
  • Bærebroer foran samt gummiforinger
  • Spiralfjærer foran
  • Kingbolter
  • Tannstang og styreledd
  • Bremseskiver, calipere og bremseklosser foran
  • Bremsetromler, bremsesylindre og bånd samt hjullagre bak
  • Hovedbremsesylinder
  • Håndbremswire
  • Alle bremseslanger og rør
  • Nye dekk – 5 stk
  • Støtdempere
  • Frontlykter
  • Sidemarkeringslys bak

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no