Alt om valget
Følg valget:

Frp-statsråd Jon Georg Dale blir ikke lei av å snakke om bompenger

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) har deltatt på over 30 debatter under årets Arendalsuka. Flere av dem om bompenger.
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) har deltatt på over 30 debatter under årets Arendalsuka. Flere av dem om bompenger. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter
Artikkelen fortsetter under annonsen

Samferdselsministeren synes ikke bompenger har fått for mye plass i valgkampen. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

ARENDAL (ABC Nyheter): Stopper Norge uten bompenger? Tar bompenger livet av oss? Er byvekstavtaler mer enn bompengebråk? Gir bompenger bråstopp for klimakampen? Hva skal det koste å kjøre bil?

Alle disse spørsmålene har blitt stilt under diverse politiske debatter og arrangementer under Arendalsuka i år. I tillegg fikk bompengestriden en fremtredende plass under partilederdebatten på NRK mandag kveld.

Partiet Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) har vært i medvind siden april, og stiller til valg i 11 kommuner. Samtidig forhandler de fire regjeringspartiene om mulige bompenge-endringer i regjeringsplattformen etter at grasrota i Fremskrittspartiet stilte krav om dette tidligere i år.

Har det blitt for stort fokus på bompenger i mediene, politikken og valgkampen? Nei, mener samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg synes det er naturlig at det påvirker de politiske debattene når folks reaksjoner har vært som de har vært om et for høyt bompengenivå. Det er det som gjør at et demokrati fungerer. Det er et sunnhetstegn at politikken fanger opp strømningene i befolkningen, sier Dale til ABC Nyheter.

– Er du personlig lei av å snakke om bompenger?

– Nei. Det er jeg ikke. Jeg har jobbet ganske mye de siste månedene med å prøve å finne løsninger på bompengespørsmålet.

Ekspertenes dom: Stopper Norge uten bompenger?

– Vi må få nye gjennomslag

Fremskrittspartiet har fått gjennomslag på bompengefeltet tidligere denne stortingsperioden og i regjeringsplattformen fra Granavolden, som ble fremforhandlet i vinter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det har vært en kamp hver gang. Vi har fått redusert bompengeandelen i en rekke prosjekter. Vi har fått redusert takster i distriktene. Men vi har et for høyt nivå på bompenger både på distriktsområdene og i byene, og det betyr at vi må få nye gjennomslag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Granavoldenplattformen ble presentert i januar, var partileder Siv Jensen fornøyd med Fremskrittspartiets gjennomslag på bompenger. Dale har selv fremhevet bompengeseire fra plattformen i mediene en rekke ganger. Til tross for at plattformen er under åtte måneder gammel, ønsker Frp seg mer bompenge-gjennomslag.

– En av de tingene vi har sett etter at vi forhandlet fram Granavoldenplattformen er at bompengesatsene i en del byområder er så høye at det avviser så mye trafikk at vi får to problemer. Folk som reelt sett ikke har noe alternativ til å bruke bilen sliter med å få økonomien til å gå opp. Det har vært sterkere enn vi forutså, mener Dale.

Aktuelt: Høy temperatur om bompenger og klima under partilederdebatten

Mener alle partier bør forstå at grensen er nådd

Det andre problemet han viser til er at inntektsgrunnlaget i flere bypakker er i ferd med å svikte. Det gjelder i særlig grad bypakke Nord-Jæren, som får inn flere millioner kroner mindre i bompenger hver måned enn det var budsjettert med i avtalen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Inntektssvikten gjør at de prosjektene som skal finansieres blir satt i fare fordi bompengetaksten er satt for høyt. Da mener jeg at alle partier burde forstå at vi må dempe bompenge-belastningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dale mener det er viktig at Frp ikke gir seg i kampen mot bompenger av hensyn til dem som sliter økonomisk.

– De som ikke kan velge vekk bilen, de som ikke får hverdagen til å gå opp, de som må være på jobb på et gitt tidspunkt, de som må levere i barnehage men fikk barnehageplass på motsatt side av byen, de som ikke får livet til å gå opp i kollektivreiser ... Det er de som først og fremst blir rammet, og det er derfor vi må senke satsene til et nivå folk kan betale.

Aktuelt: Ap-Raymond skeptisk til å senke bompenger på regjeringens regning

– Har gjort bilen til et selvstendig problem

Det er ikke bare bompengene i bypakkene Fremskrittspartiet ønsker å gjøre noe med. På årets landsmøte gikk partiet inn for å endre det såkalte nullvekstmålet – målet om at all vekst i persontransport i byene skal tas med gange, sykkel og kollektivtransport. Det skal ikke bli flere privatbiler på veiene. Nullvekstmålet ligger inne som mål i alle bypakkene som eksisterer i dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Nullvekstmålet slik det i dag framstår har gjort bilen til et selvstendig problem – også når den ikke er det, sier statsråden.

– Nullvekstmålet var i utgangspunktet et mål for å få ned klimagassutslipp i transportsektoren. Med teknologiskifter og en elbilandel som vokser mener vi at det er bedre å ha et mål om utslippsreduksjon framfor å ha et mål som gjør bilen i seg selv til et problem.

Både Venstres leder Trine Skei Grande og KrFs parlamentariske leder Hans Fredrik Grøvan har imidlertid sagt til NTB tidligere av de ikke vil røre nullvekstmålet i bompengeforhandlingene som nå pågår. Det er viktig for begge partier at målet blir stående som det er i dag.

Les også: Grande gir seg, vil ikke la bompengespørsmålet velte regjeringen