Alt om valget
Følg valget:

Bompengedebatt i Arendal:Ap-Raymond skeptisk til å senke bompenger på regjeringens regning

Byrådsleder Raymond Johansen utelukker ikke at han vil beholde bompengene slik de er nå, tross en eventuell pakke fra regjeringen
Byrådsleder Raymond Johansen utelukker ikke at han vil beholde bompengene slik de er nå, tross en eventuell pakke fra regjeringen Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv hvis Oslo får lavere bompenge-belastning gjennom regjeringens bompengeforhandlinger, vil ikke byrådet nødvendigvis skru ned prisene i bomringen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

ARENDAL (ABC Nyheter): «Bompenger – tar det livet av oss?» Det var spørsmålet i den store bompengedebatten under Arendalsuka tirsdag ettermiddag.

I debatten deltok samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp), byrådsleder i Oslo Raymond Johansen (Ap), fylkesordfører i Rogaland Solveig Ege Tengedal (KrF), talsperson Une Bastholm (MDG), parlamentarisk leder Trond Helleland (H) og

Frode Myrhol, gruppleder i Folkeaksjonen Nei til bompenger.

Under debatten utfordret samferdselsminister Jon Georg Dale byrådsleder i Oslo Raymond Johansen på Arbeiderpartiets bompengebruk i Oslo.

– MDG er i alle fall ærlige på at de ikke vil at folk skal få lov til å kjøre inni byene. Det fortjener partiet honnør for. Raymond Johansen vil ikke svare på hva Arbeiderpartiet egentlig vil, men vi vet at han er den fremste tilhengeren for høye bompenger i Oslo, sa Dale.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bompenger for renere byluft

Statsråden spurte Oslo-byråden om han ville motsette seg lavere bompengesatser i Oslo på regjeringens regning.

– Der dere snakker om at dere er fornøyd med at trafikken går ned, er vi opptatt av at det skjer fordi folk ikke har råd til å kjøre bil lenger. Når vi kommer med mulige nedjusteringer i bompengebelastningen også i Oslo gjennom de forhandlingene vi sitter i nå, vil du motsette deg det Raymond?

– Det kan hende jeg vil, av flere grunner. Oslo vokser med cirka 8000 innbyggere i året. Regjeringen har forpliktet seg til Paris-avtalen og har et mål om at all vekst i persontransport skal tas med sykkel, gange og kollektivtransport. Vi har lagt fram en plan av hva det faktisk kan innebære. Vi skal bygge Fornebubanen, en T-banetunnel, Majorstuen blir det tredje største kollektvknutepunktet i Norge, kontrer Johansen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Videre fremhever han hvor viktig bompengenes trafikkdempende effekt er for hovedstaden.

– Det andre formålet er at vi ønsker å bruke bompengene også for å redusere biltrafikken og gjøre byluften renere. Næringslivet sparer millioner kroner på mindre kø, kork og kaos, sier byrådslederen i Oslo.

– Særlig sosial politikk er det ikke! Det er for mange som ikke har råd til å kjøre bil lenger, mener Dale.

Les også: Regjeringen går med på å flytte omstridt bomstasjon i Kongsberg

– Født flere biler enn unger

Raymond Johansen påpeker at det er et kjempeløft for kommunene å bygge ut kollektivtilbudet ved bruk av bompenger.

– Bompengene har vært helt fantastiske for Oslo. Vi har hatt dem i 30 år, og de har forandret byen vår. Vi har bygget tunneler og fått trafikken ut fra byen. Senere har vi født flere biler enn vi har født unger. Da må vi ha endringer. Vi er helt avhengig av å fortsette å bygge ut kollektivtrafikken, for å følge opp regjeringens forpliktelser i Paris-avtalen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

FNBs Frode Myrhol påpekte at mange kollektivprosjektene som ligger i bypakkene er for ekstravagante og kostbare.

– Nå som vi ser at Nord-Jæren sliter med inntjeningen fra bomringen, så er det plutselig greit for dem å gjøre noe med størrelsen på prosjektene. Hvorfor ble ikke det gjort i utgangspunktet? Jo, fordi man så at man hadde en utømmelig kilde til penger fra folks lommebok.

Dale støtter Myrhol.

– Vi har ting å rydde opp i. Men det hadde ikke hjulpet så lenge MDG og Arbeiderpartiet styrer. Uansett hvor mye vi foreslår å kutte, så skal bompengene være høye.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Taper heller et valg

Johansen er uenig med bompengemotstanderne i FNB og Frp.

– De store prosjektene vi har i Oslo. Vi henger langt etter. Vi vokser fort. Prosjektene er underfinansiert. Det er en lang kø av gode prosjekter som ikke vil bli påbegynt før om 10-15 år, og da har byen vokst med 100.000 innbyggere igjen. Vi kommer ikke til å ha en masse penger til overs.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Raymond Johansen sier til ABC Nyheter etter debatten at han er veldig tydelig på at han er skeptisk til å redusere bompenger i Oslo.

– Hva tror du bilistene sier da?

– Jeg taper heller et valg. Den finansieringen vi trenger til Oslos mange prosjekter må vi ha. Stemmer du FNB får du bompenger, stemmer du Høyre får du bompenger, stemmer du Frp får du bompenger, stemmer du Venstre eller MDG får du bompenger. Masse av dette er bare spill for galleriet. I realiteten er det skrevet under avtaler, og det kommer ikke til å bli store forskjeller.

Samleside: Les alle ABC Nyheters artikler om bompenger

Nærmer seg bompengeløsning i regjering

Regjeringspartiene har lenge vært i forhandlinger om bompengebruken i Norge, på Fremskrittspartiets initiativ. Utålmodigheten har vokst innad i partiet etter hvert som forhandlingene har drøyet.

Under partilederdebatten mandag ga både Siv Jensen og Erna Solberg signaler om at forhandlingene går mot slutten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samferdselsminister Jon Georg Dale bekreftet dette.

– Vi er ikke i mål, men vi nærmer oss en sluttløsning som reduserer bompenger for vanlige folk. Jeg håper vi går inn i siste innspurt nå. Heldigvis er det opp til partilederne å forhandle og kommentere dette, sa han under debatten.

Les også:

Bompenger koster - rabattordninger, månedstak og timesregel

Historiske Bergen: Norge får sin første bomring