Skodas flaggskip blir ladbart – her er prisene

Skoda har mange trofaste kjøpere i Norge. Men lenge var det ikke mulig å få en ladbar modell. Det er i ferd med å endre seg. Nå blir blant annet flaggskipet, Superb, tilgjengelig som ladbar hybrid.
Skoda har mange trofaste kjøpere i Norge. Men lenge var det ikke mulig å få en ladbar modell. Det er i ferd med å endre seg. Nå blir blant annet flaggskipet, Superb, tilgjengelig som ladbar hybrid.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Åpner for bestilling 1. august.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skoda brukte lang tid på å få elektrifiserte drivlinjer på bilene sine. Likevel har salget vært svært så bra i Norge, der det å selge kun bensin- og dieselmodeller har vist seg å være vanskelig for de fleste andre.

Men nå vil også Skoda ha sin del av kaka. I mai lanserte de en rekke nyheter under Hockey-VM i Bratislava. Blant annet deres første helelektriske bil, Citigoe iV, og den populære familiebilen Skoda Superb som ladbar hybrid: Superb iV.

Sistnevne er merkets flaggskip og byr på klassens største bagasjerom og best plass til bena i baksetet. At den nå blir ladbar i tillegg, vil garantert passe mange norske bilkjøpere veldig godt.

– Dette har vi sett frem til helt siden det ble klart at Superb skulle komme som ladbar hybrid, sier Thomas Meiner, direktør for Skoda i Norge.

Topp 10: Her er stasjonsvognene med størst bagasjerom

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Effektiv og rommelig

Når den nå kommer som ladbar hybrid, med en elektrisk rekkevidde på 55 kilometer målt etter den strengere WLTP-metoden, ligger den an til å bli en populær modell i Norge.

Som alle Skoda-modeller, blir også ladbare Superb produsert på Kvasiny-fabrikken utenfor Praha. Drivlinjen består av en 1,4 TSI bensinmotor, som yter 156 hk (115 kW), i kombinasjon med en 85 kW elektrisk motor.

Maksimal systemeffekt er 218 hk (160 kW).

Superb iV oppfyller Euro 6d-TEMP-standarden, og bilens CO2-utslipp er på under 40 g/km.

Denne Skodaen er rett og slett et lite kupp

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Med elektrisk rekkevidde på 55 kilometer, bør det være mulig for mange å gjøre unna mange av de hverdagslige gjøremålene uten å bruke annet enn strøm.
Med elektrisk rekkevidde på 55 kilometer, bør det være mulig for mange å gjøre unna mange av de hverdagslige gjøremålene uten å bruke annet enn strøm.

850 km rekkevidde

Batteriet på 13 kWh tillater helelektrisk kjøring i inntil 55 km (WLTP), og kan lades enten fra en veggmontert ladeboks hjemme, eller under kjøring med regenerering av bremseenergi og bruk av bensinmotoren.

Tankvolumet er 50 liter, noe som gir en samlet rekkevidde på 850 km.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hverdagslige gjøremål, som kjøring til og fra jobb og handling, vil for mange i stor grad kunne gjennomføres bare på strøm. Samtidig slipper man rekkeviddeangst på langkjøring.

Det er en grunn til at vi anbefaler stasjonsvogn

Pris

Høyvoltsbatteriet er plassert under bilen, foran bakakselen. Det påvirker volumet på bagasjerommet, som blir på 510 liter. Ikke lite, men en god del mindre enn i en Superb med bensin- eller dieselmotor - der bagasjerommet er på hele 660 liter.

Superb iV blir tilgjengelig i modellutvalget Ambition, Style, L&K, samt SportLine.

Innstegsmodellen Ambition, får en startpris på 399.900. Da er blant annet ni kollisjonsputer, prediktiv cruisekontroll, Amundsen navigasjon og Matrix LED hovedlys standardutstyr.

Det åpnes for bestillinger fra 1. august.

Du kan få Superb iV både som kombi og stasjonsvogn.
Du kan få Superb iV både som kombi og stasjonsvogn.

Les vår test av Superb her

Saken ble først publisert på Broom.no