Nå skal 16-åringer få kjøre disse bilene

I dag må du være 18 år for å få kjøre mopedbil, det blir det en endring på fra august. Foto via Broom.no.
I dag må du være 18 år for å få kjøre mopedbil, det blir det en endring på fra august. Foto via Broom.no.
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ikke minst på bygda tror jeg dette blir godt mottatt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til nå har aldersgrensen for å kjøre mopedbil vært på 18 år. Men i sommer skjer det ting: Nå senkes nemlig aldersgrensen til 16 år.

En mopedbil er et kjøretøy på tre eller fire hjul som gjerne ser ut som en «vanlig» bil, bare størrelsen avslører at dette er noe annet.

Mopedbilene er nemlig svært kompakte, både i lengde, bredde og høyde. De har motorvolum på maksimalt 500 ccm og ikke mer enn 6,8 hestekrefter. Toppfarten skal ikke overskride 45 km/t.

Lære å kjøre bil

Selv om disse har «moped» i navnet, har de altså hatt en annen aldersgrense for bruk enn mopedene. Men i fjor satte Samferdselsdepartementet i gang en prosess som nå har endt med ny aldersgrense:

Stortingsrepresentant og FrPs veipolitiske talsmann Tor Andre Johnsen er meget godt fornøyd med endringen.

– Jeg mener det er bra at 16-åringer kan få kjøre mopedbil. Det vil gi mer erfaring og bedre kjøreferdigheter. De vil lære å kjøre det som faktisk er en vanlig bil, men med redusert hastighet. De vil også lære å lese og forstå trafikken, slik at overgangen til en fullverdig bil vil bli enklere når de tar vanlig sertifikat, sier Johnsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

LES OGSÅ: Fikk bot fordi P-lappen ikke var synlig på mopeden

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Tor André Johnsen er stortingsrepresentant og veipolitisk talsmann i FrP. Foto via Broom.no.
Tor André Johnsen er stortingsrepresentant og veipolitisk talsmann i FrP. Foto via Broom.no.

Ta med kjæresten på tur

Han vektlegger også sikkerhetsaspektet rundt dette:

– Jeg mener det er vesentlig tryggere og sikrere med en mopedbil enn en moped. Man sitter skjermet og det er både sikkerhetsbelte og utstyr som i vanlig bil. Jeg ser ingen grunn til at mopedbilen ikke også skulle være tilgjengelig for 16-åringer. Dette kan bidra til økt trafikksikkerhet. Ikke minst på bygda tror jeg dette blir godt mottatt, man kan ta med venner eller kjæresten på tur. Det er mer sosialt og behagelig å sitte trygt og godt i en varm bil, enn å fryse på mopeden, sier Johnsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mopedbiler sorterer under førerkortklasse M147 som gjelder tre- eller firehjuls moped. Med denne endringen legger man seg nærmere reglene for aldersgrense slik de er i Sverige.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjørte 100 mil i mopedbil for å bli med på Broom

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ligier er et av mopedbil-merkene som satser på modeller som ser ut som personbiler, bare i miniatyr. Foto via Broom.no.
Ligier er et av mopedbil-merkene som satser på modeller som ser ut som personbiler, bare i miniatyr. Foto via Broom.no.

Postmann Pat-faktor

De siste årene har det for øvrig skjedd mye med designet på mopedbilene. Tidligere var det en ikke ubetydelig Postmann Pat-faktor over mange av disse.

Nå ser mange av dem ut som mer vanlige biler, bare i miniatyr. Også innvendig har utviklingen vært betydelig – samtidig som kjørekomforten har blitt langt bedre.

Endringen i aldersgrense for å kjøre mopedbil skjer for øvrig fra august.

LES OGSÅ: Stjal gressklipper – forsvant på moped

Artikkelen er først publisert hos Broom.no