Elbilen er egentlig dyrest – men ikke i Norge

Video: E-Golfen er en folkekjær favoritt i Norge.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke rart e-Golf selger bra da ...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! I disse tider snakkes det om at elbilfordelene skal bort, eller reduseres.

Hvis man tar en VW e-Golf og legger på fulle avgifter og moms: Hvordan kommer den ut i forhold til en tilsvarende utstyrt vanlig tilsvarende fossil-Golf?

Les også : Ingen tvil: Dette er den norske nasjonalbilen

Benny svarer:

Heisann, og takk for interessant spørsmål.

Det er varslet at noen av de gode insentivene ved å eie elbil vil fases ut på sikt. Kanskje først og fremst ved bruk av elbilene.

Allerede nå må man betale bompenger, bruk av kollektivfelt har fått restriksjoner, det er færre gratis parkeringsplasser og ladestasjoner osv.

At det gradvis også innføres noe moms og avgifter må vi nok også forberede oss på.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Om vi ser på importprisene, uten moms og avgifter på en VW e-Golf og en tilsvarende VW Golf med 115 hk. bensinmotor, ser vi hvorfor elbiler selger så godt i Norge.

For den dyreste bilen er faktisk den billigste!

La meg forklare: Importprisen på en VW e-Golf er 326.200 kroner, mens en tilsvarende 115 TSI med DSG girkasse koster 217.794, uten moms og avgifter.

Les også : Dette er deres viktigste bil siden Bobla

Forklarer det høye elbil-salget

e-Golfen koster altså over 100.000 kroner mer inn til Norge. Mens de to bilene har ganske lik ut-pris, på henholdsvis 335.000 kroner (e-Golf) og ca. 350.000 kroner for bensinbilen. (Avhengig av utstyrsnivå / girkasse etc). Det skiller jo også litt på både utstyr og motoreffekt. Så sammenlikningen blir ikke helt eksakt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Moms (52.865 kroner) og avgifter (60.441 kroner) på bensinbilen, gjør at den blir dyrest. Selv om den egentlig er billigst.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Akkurat hva en e-Golf ville kostet med full moms og alle avgifter kjenner jeg ikke til. Det er neppe veldig relevant heller, for det skjer neppe med det første. Det er jo snakk om en innfasing.

Men man kan nok fort legge på i alle fall de 120.000 kronene som TSI-en har i avgifter. Minst.

Dette forklarer jo også hvorfor det selges få elbiler ute i Europa i forhold til her hjemme. Der er de rett og slett lite konkurransedyktige på pris. De er for dyre i forhold til sine fossile-søsken. Det er jo få andre land enn Norge som har bilavgifter, så man har ikke avgiftslette som virkemiddel å lokke potensielle elbil-kjøpere med.

Håper dette belyste spørmålet ditt.

Les også : VW e-Golf: Denne bestselgeren forsvinner og blir ikke erstattet

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen.

Velkommen – og lykke til!

Les også : Blir bilsyk av sin egen bil

Saken er først publisert på Broom.no.