Høyres fylkesordfører vil fjerne elbilrabatten i Oslos bomstasjoner

Fra 1. juni 2019 ble det innført et helt nytt bompengesystem i Oslo, og neste år vil elbilene måtte betale halv takst. Men det er for lite til å finansiere Oslopakke 3. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Fra 1. juni 2019 ble det innført et helt nytt bompengesystem i Oslo, og neste år vil elbilene måtte betale halv takst. Men det er for lite til å finansiere Oslopakke 3. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbil-sjåfører kan bli nødt til å betale like mye som andre bilister i Oslos bomstasjoner. Flere tar til orde for at elbilrabatten må bort.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Årsaken er at det ikke er penger til alle de store kollektivprosjektene i Norges største bompengefinansierte bypakke, Oslopakke 3. Det skyldes at elbilboomen er mye kraftigere enn noen trodde da Oslopakke 3 ble skrudd sammen for tre år siden.

– Slik det ser ut i dag, er det min oppfatning at vi ikke klarer å finansiere Oslopakke 3, sier Terje Rognlien, som leder Oslopakke 3-sekretariatet til NRK.

Han sier andelen elektriske biler gjennom bomstasjonene vil øke med bortimot 50 prosent fram mot 2023.

– Det som hemmer oss, er regelen om at elbilene skal betale maksimalt 50 prosent av normaltakst.

Les også: Dales tiltak for å kutte bompenger vil gi knapt tre meter motorvei

Regelen om halv pris for elbiler i alle norske bomstasjoner ble vedtatt av Stortinget i 2017.

Men MDG sier nei til at elbilistene skal betale mer. Foreløpig er det et helt feil signal å sende at elbiler skal miste fordeler, sier samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fylkesordføreren i Akershus, Anette Solli (H), er uenig.

– Taket er nådd når det gjelder hva vi kan be bensin- og dieselbilistene om. Hvis vi skal opprettholde ambisjonene, må vi se på elbilene utover 50-prosent-regelen. Det håper jeg Stortinget gir oss mulighet til, sier hun.

Les også:

– For tidlig å kutte elbilfordelene

Nye motorveiplaner i Oslo kan bety mer bompenger

– Kommunevalget 2019 blir avgjørende for bompenge-Norge