Kun én nordmann har fått lov til å bestille denne

Det skal kun produseres 750 eksemplarer av Mercedes-cabrioleten AMG GT R Roadster. Nå bekrefter den norske importøren at én nordmann kommer til å eie ett eksemplar i Norge.
Det skal kun produseres 750 eksemplarer av Mercedes-cabrioleten AMG GT R Roadster. Nå bekrefter den norske importøren at én nordmann kommer til å eie ett eksemplar i Norge. Foto: broom.no

Bekrefter at ny Mercedes-versting kommer til Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er ikke bare elbilene som setter salgsrekorder i Norge om dagen. Det gjør også bilene i den helt andre enden av skalaen. Altså de med stor bensinmotor, buldrende lyd og masse morofaktor.

Mercedes sine aller heftigste modeller, signert AMG, er et eksempel på det. I fjor ble det solgt rekordmange AMG-modeller her til lands, og det ser ikke ut til at toppen er nådd ennå.

Tilbake i 2015 lanserte Mercedes sin første AMG GT-modell. I dag har den gjeve GT-familien vokst, og har nå til sammen 16 ulike medlemmer. Den som kanskje gjør aller mest ut av seg er helt nye AMG GT R Roadster.

Kun 750 eksemplarer

Bilen bygger på GT R Coupé, som er en av de raskeste modellene Mercedes noen gang har produsert. Og hva gjør man da for å gjøre en allerede spektakulær bil enda litt hvassere? Jo, man kutter altså av taket.

Under panseret på nye GT R Roadster finner vi AMG sin V8 på fire liter. Den yter 585 hk og 700 Nm. Det er nok til at 0-100 km/t skuffes unna på 3,6 sekunder.

Mercedes-AMG GT R Roadster

Motor: V8, 4-liter biturbo, bensin. 585 hestekrefter (6250 rpm), 700 Nm (2.100 – 5.500 rpm) Bore & stroke: 83.0 x 92.0 mm Kompresjon ratio: 9.5: 1 Girkasse: AMG Speedshift DCT 7G 0-100 km/t: 3,6 sekunder. Toppfart: 317 km/t. Forbruk: 12.5-12.4 l/100 km Pris: Ikke kjent.

Toppfarten er minst like imponerende. Her stopper ikke speedometernålen før 317 km/t! Det burde være mer enn tilstrekkelig i en åpen bil.

Er du uheldig og kjører på en fugl i denne farten, frister det å ta i bruk "bird strike" – som vi gjerne forbinder med fly. Så fort går det!

Selv for AMG er ikke nykommeren hverdagskost. Derfor er det allerede bestemt at bilen kun skal bygges i 750 eksemplarer. Det er altså relativt beskjedent for Mercedes, som leverte godt over 2,3 millioner (!) nybiler på verdensbasis i 2018.

Årets hårføner fra Mercedes.

Kommer til Norge

Dersom denne blir for brutal, fremstår lillebror GT C Roadster noe snillere – både med tanke på motoreffekt og utseende. Foto: broom.no
Dersom denne blir for brutal, fremstår lillebror GT C Roadster noe snillere – både med tanke på motoreffekt og utseende. Foto: broom.no

Dette er med andre ord en bil det kommer til å bli rift om. Det er heller ikke gitt at alle som har lyst på en, er så heldige og får muligheten til å kjøpe. Hvorvidt den eksklusive super-cabrioleten «får lov» til å entre norsk jord har lenge vært usikkert.

Nå får imidlertid Broom bekreftet at ett eksemplar blir å finne i Norge i løpet av året.

Hvem den heldige eieren er vet vi ikke, men at personen blir eneste medlem i Facebook-gruppen «AMG GT R Roadster Owners Norway» er det liten tvil om.

Pris på galskapen er heller ikke klar, men vi tipper et sted rundt 2,3 millioner kroner, ettersom en standard GT R (hvis det er lov å kalle den standard) koster fra 2,2 millioner.

Her tester vi AMG GT C Roadster på Vestlandet.

Utviklet på bane

Tidligere var AMG-motorene på 6,3 liter. Nå er volumet redusert til fire, men effekten er høyere enn noen gang. Foto: broom.no
Tidligere var AMG-motorene på 6,3 liter. Nå er volumet redusert til fire, men effekten er høyere enn noen gang. Foto: broom.no

Utover enorme krefter kan AMG GT R også skilte med kjøreegenskaper det lukter svidd av.

Bilen er blant annet testet og utviklet på selveste Nürburgring i Tyskland, en av verdens mest krevende racerbaner.

Her har coupé-utgaven satt tiden 7:10.92, som er raskere enn blant annet Ferrari 488 GTB og Lamborghini Huracan med 610 hk.

Ettersom nye GT R Roadster bygger på samme bil, er det mye som tyder kjøreegenskapene bør stå i stil til kreftene.

Om du får utnyttet dette på norske veier? Absolutt ikke, men akselerasjonen opp til fartsgrensen, lyden og følelsen av å kjøre en så unik bil – er tydeligvis verdt summen, som fort vil nærme seg 2,5 millioner med utstyr.

Ny regel: Nå kan du spare mye penger på drømmebilen

(Artikkelen er først publisert av broom.no)

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden