Lange ventelister for elbiler:Bør du fortsatt sette deg på venteliste for elbil?

LANG KØ: Kundene står i lang kø for å få tak i en elbil med lang rekkevidde. Nissan er blant de leveringsdyktige med Leaf. Foto: Jamieson Pothecary
LANG KØ: Kundene står i lang kø for å få tak i en elbil med lang rekkevidde. Nissan er blant de leveringsdyktige med Leaf. Foto: Jamieson Pothecary
Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag finnes det rundt 30 modeller på markedet. Neste år kommer det ytterligere et ras med nye biler, blir fortsatt ventelister?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ventelistene er på opp mot et par år for nye elbiler med lang rekkevidde. Og lang rekkevidde står høyt på nye elbilisters ønskeliste. Kanskje det blir bedre når det kommer flere biler på markedet?

I år har vi rundt 30 elbiler å velge mellom, og i 2020 kommer det ytterligere 10-15 nye modeller på markedet.

Dessverre er det god grunn til å tro at flere av disse også kommer i begrenset antall.

En av grunnene er at det stadig blir et trangere nåløye å komme gjennom med tanke på råvarer og tilgang til batterier.

Les også: Batteriene er elbilens flaskehals

3 års ventetid?

Et godt eksempel på situasjonen fikk vi da Kia e-Niro ble lansert. Over 7.000 kunder hadde betalt inn 7.777 kroner for å sikre seg en bil så tidlig som mulig. De fleste av disse fikk samtidig kjenne på noe som kan minne om en klam klut i fjeset.

Importøren regner med å kunne levere bare rundt 2.000 biler i løpet av 2019, og vi har ingen indikasjoner på bedring i tiden som kommer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dersom dette holder stikk, og situasjonen ikke endrer seg, vil det altså gå over 3 år før alle som står på ventelisten bare for denne modellen får sine biler.

Det er selvfølgelig lite trolig at alle vil fortsette å stå på ventelisten. Det vises ikke minst på Facebook, der det for lengst er opprettet egne grupper for de ventende. Der snudde tonen brått fra spent optimisme til skuffet oppgitthet da tilfanget ble kjent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
LITE ANTALL: Importøren regner med å kunne skaffe et sted rundt 2.000 biler i løpet av 2019. Det er de 5.000 ventende kundene lite fornøyd med. Foto: Kia
LITE ANTALL: Importøren regner med å kunne skaffe et sted rundt 2.000 biler i løpet av 2019. Det er de 5.000 ventende kundene lite fornøyd med. Foto: Kia

I ettertid har mange gått for Tesla Model 3, en bil som virker langt mer tilgjengelig. Men også Tesla varsler utfordringer med tilgang på batterier, og sa nylig fra at de kommer til å vente med lanseringen av blant annet pick-up'en til dette var løst. Batterileverandøren, Panasonic, har også sagt at de kommer til å slite når Model Y skal lanseres.

Flere andre pridusenter kommer med elbiler neste år, men hvem vet i hvilke kvanta. 2020 er det første året der tellingen for det nye 95-grams målet innen 2025 slår inn, og bilprodusentene får en helt annen insentiv for å levere godt med biler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da får vi med andre ord resultatene av den første virkelige syretesten for leveringsdyktighet.

Les også: Så raskt lades elbilene i praksis

Utsiktene er varierende

I Norge omsettes det nå i overkant av 5.000 elbiler hver eneste måned. Dette gir en andel på godt over 30 prosent, mens det øvrige Europa vaker på en andel rundt halvannen prosent. Dessverre er andelen for Europa enda lavere i realiteten.

Mange av bilene som inngår i dette tallet er nemlig bare registrert én dag i Tyskland, eller andre markeder, før de blir satt på trailere og sendt til Norge.

Kia er bare en av flere som dobbeltimporterer elbiler i stor stil for å kunne tilfredsstille norske kunder. Dette vil de etter alt å dømme fortsette å gjøre så lenge det er etterspørsel, og her ligger noe av håpet for de mange som står på ventelister. Også fra Sverige er importen av elbiler betydelig. Ikke bare av nytt, men også brukt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Halvannet års ventetid: På et tidspunkt hadde Hyundai 20.000 interessenter på deres elektriske Kona. Listen er nå noe kortere, men fortsatt vil det ta 1,5-2 år før alle som har bestilt bilen får den levert. Foto: Hyundai
Halvannet års ventetid: På et tidspunkt hadde Hyundai 20.000 interessenter på deres elektriske Kona. Listen er nå noe kortere, men fortsatt vil det ta 1,5-2 år før alle som har bestilt bilen får den levert. Foto: Hyundai

Mye import

Norske aktører støvsuger med andre ord de markedene der det er mulig å finne aktuelle elbiler. Dette lar seg gjøre så lenge de andre markedene ikke er interessert i bilene selv, men hva den dagen dette endrer seg?

La oss si at kundene i EU-landene våkner og faktisk vil ha elbilene selv, for ikke å snakke om når dette markedet vokser til det doble – altså til rundt 2-3 prosent.

Det er slettes ikke urealistisk innenfor ganske kort tid, og da kan vi nordmenn være satt ut på sidelinjen på flere måter.

For det første får vi ikke like enkel tilgang til import av de såkalte 1-dags registrerte bilene, ettersom disse heller vil selges i hjemmemarkedet. I tillegg vil det stå flere markeder og klore på dørene til fabrikkene for å få biler, ikke bare fra Norge. Denne situasjonen ligger antagelig bare et par år frem i tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Her er Toyotas neste elbil

Hva da med råvarene?

En neste utfordring ligger i tilgangen av råvarer. Flere produsenter vi har snakket med forventer en mangel av spesielt litium rundt 2020-2022. Ikke fordi det er mangel på råvaren i seg selv, men fordi de som utvinner råvaren ikke har klart å skalere opp raskt nok til å klare å forsyne et skrikende marked.

Selv om det ikke ser ut til å få utslag for Norge, har blant annet Hyundai satt produksjonen av elektriske Ioniq på hold for en periode, basert på midlertidig mangel av råvarer.

Audi har på sin side utsatt lanseringen av e-tron Sportback. Samtidig blir det etter hvert viktigere og viktigere for bilprodusentene å produsere hel- eller del-elektrifiserte biler. Disse er med på å trekke det totale CO2-utslippet fra bilparken ned til de målsettinger som er satt, og elektrifisering er for flere eneste mulighet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slik blir nye Byton M-Byte

Etterspørsel overgår tilgang

Vi går med andre ord inn i en spennende og viktig tid for elbilen i tiden som kommer, men alle disse elementene vil etter alt å dømme gjøre det vanskelig å få tak i en elbil i lang tid fortsatt, mest fordi tilsiget av kunder er så stor.

Etterspørselen vil i Norge overgå leveringskapasitetene, og vinnerne kan faktisk være de som setter seg på venteliste, lar tiden gå, og endelig en dag får bilen.

Heldigvis vil det etter hvert åpne seg et større bruktmarked. Dette vil demme opp for noe av tilveksten av elbilkunder, men langt fra nok.

Heldigvis ligger det også føringer i nye utslippskrav som ikke gir bilprodusentene noe valg. De må lage flere elbiler for å klare de samlede utslippskravene i porteføljen.

Men frem til dette kan det være greit å være føre var og sette seg på en liste, eller fler. Det kan du kanskje bli glad for om et til to års tid.

Saken ble først publisert på Elbil24