Flere bilverksteder anmeldt for ulovlige reparasjoner

Det er ikke lov å skru på andre kjøretøy enn de som tilhører din egen husstand – om man ikke har godkjenning. Illustrasjonsbilde..
Det er ikke lov å skru på andre kjøretøy enn de som tilhører din egen husstand – om man ikke har godkjenning. Illustrasjonsbilde..
Artikkelen fortsetter under annonsen

Går på trafikksikkerheten løs.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det passer sjelden veldig godt at bilen går i stykker. Det er både dyrt og skaper i tillegg unødvendig trøbbel med logistikken i en hektisk hverdag.

Når det skjer kan det noen ganger være fristende å bare få fikset den "fort og gæli" hos nærmeste verksted.

Men det er ikke alltid like smart. Man bør faktisk sjekke litt før man leverer bilen fra seg. For eksempel at verkstedet er godkjent og har de nødvendige tillatelser og papirer for å utføre de reparasjonene som kreves. For det finnes definitivt de som ikke bare har rent mel i verksted-posen sin.

Det viser et nylig utført tilsyn av ulike verksteder.

Det var tilsynsseksjonen i Statens vegvesen Region sør, Politiet, Arbeidsstilsynet, Skatteetaten, Skatteoppkrever og NAV som like før pinse hadde flere kontroller rettet mot ulovlig verkstedvirksomhet. I løpet av en dag ble 17 verksteder i Telemark og Vestfold kontrollert.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utfører ulovlige jobber

Fire verksteder ble anmeldt for ikke å ha nødvendig godkjenning for å utføre noen typer arbeid, og hos enkelte var det tegn på at godkjenningspliktig arbeid har blitt utført over lengre tid.

– Det som vi ser går igjen hos flere av virksomhetene er at de utfører omfattende sveisearbeid på kjøretøy, service på motor og drivverk, bytter bremser og reparerer understell uten å ha godkjenning for å gjøre slikt arbeid. Flere ulovlige virksomheter utfører også godkjenningspliktig arbeid på hjul uten å være godkjent for dette, sier leder av Tilsynsseksjonen i Statens vegvesen Region sør, Einar Eskilt i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han peker på viktigheten av slike kontroller for å hindre at kjøretøy som er reparert ulovlig skal komme ut i trafikken og utgjøre en potensiell sikkerhetsrisiko for alle trafikanter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
På mange av de kontrollerte stedene lå motorer demontert. (Foto: Einar Eskilt, Statens vegvesen).
På mange av de kontrollerte stedene lå motorer demontert. (Foto: Einar Eskilt, Statens vegvesen).

Norske bilkjøpere har talt: Dette kjører de som er mest fornøyd

Bidrar til kriminell virksomhet

– Det er viktig for oss å aksjonere mot de virksomhetene som driver ulovlig og informere om kontrollene. Det er i alles interesse at de kjøretøyene vi møter på veien er trafikksikre og i forsvarlig og forskriftsmessig stand, sier Eskilt.

Han minner også om at folk som oppsøker verksteder som ikke er godkjent bidrar til kriminell virksomhet. Eskilt ber publikum undersøke om verkstedet har den nødvendige godkjenning før de setter bilen inn for reparasjon.

Risikerer straff

Alle etatene som har vært med i kontrollene fraråder publikum å bruke verksteder som ikke er godkjent.

Det er dette merket du skal se etter. Det viser at verkstedet er godkjent av Statens vegvesen.
Det er dette merket du skal se etter. Det viser at verkstedet er godkjent av Statens vegvesen.

Dersom man kjøper svarte tjenester og benytter ulovlige bilverksteder, støtter man virksomheter som bryter regelverket og unndrar penger fra fellesskapet.

I tillegg risikerer man straff ved kjøp av svarte tjenester.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Arbeidslivskriminalitet virker konkurransevridende og bidrar til å presse seriøse aktører ut av markedet.

Kan bli dyrt

– Man risikerer å bli lurt trill rundt uten å ha noen reell klagemulighet. Konsekvensen blir fort at man må få jobben gjort om igjen på et godkjent verksted. Men det verste er naturligvis den potensielle faren bilen din kan utsette både deg selv og andre trafikanter for, sier Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen.

Les også: 208 personer får sparken i bilbransjen – hver dag

Saken ble først publisert på Broom.no