Advarer: Ikke sikkert du får leiebilen du har betalt for

Hvis du er forsinket når du skal hente leiebilen, risikerer du at den allerede er gitt til noen andre. Da kan du få en bil en kategori under, eller du må betale ekstra for en bil en kategori over den du har bestilt. Ilustrasjonsfoto: Scanpix.
Hvis du er forsinket når du skal hente leiebilen, risikerer du at den allerede er gitt til noen andre. Da kan du få en bil en kategori under, eller du må betale ekstra for en bil en kategori over den du har bestilt. Ilustrasjonsfoto: Scanpix.

– Skjev maktbalanse, mener Forbrukerrådet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Snart skal mange av oss pakke kofferten og dra avgårde på ferie. Det betyr også at mange skal leie bil.

Her er det flere ting du bør se opp for. Faktisk også at du risikerer å ikke få bilen du har reservert.

Kommer du mer enn en time forsinket kan du nemlig risikere at selskapet allerede har levert bilen din til noen andre.

– Vi mottar hver sommer flere spørsmål og klager fra folk som har opplevd at de ikke får leiebilen de har bestilt og betalt for, fordi de kom senere enn avtalt for å hente den ut, forteller Ragnar Wiik, leder for Forbruker Europa.

Dårlig løsning for forbrukeren

Forbrukerne får i disse situasjonene som regel valget mellom en nedgradert modell til samme pris, eller en oppgradert modell mot en ekstra kostnad.

– Dette er en god løsning for leiebilselskapet, men en dårlig en for forbrukeren, sier Wiik.

– Vi opplever at det er en skjev maktbalanse i forholdet mellom forbruker og leiebilselskap, hvilket dette er et godt eksempel på. Når man har betalt for en bil skulle man jo kunne argumentere for at den er din i denne perioden uavhengig om du henter den eller ikke, men slik er det altså ikke, sier Wiik, i en pressemelding.

Én av fem føler seg presset til å betale for ekstra forsikring

Leiebil er perfekt når man ønsker å komme seg litt rundt og ha en fleksibel ferie. Men det er flere fallgruver du må være obs på her. Foto: Scanpix.
Leiebil er perfekt når man ønsker å komme seg litt rundt og ha en fleksibel ferie. Men det er flere fallgruver du må være obs på her. Foto: Scanpix.

Ikke direkte lovregulert

De fleste leiebilselskapene skriver i sine vilkår at de ikke kan garantere at du får bilen du har bestilt hvis du er mer enn en time forsinket. Siden leiebilbransjen ikke er direkte lovregulert, vil det si at forbrukeren sine rettigheter i stor grad er regulert av avtalen som er inngått med leiebilselskapet.

Når leiebilselskapet tar et slikt forbehold om forsinkelser i avtalen, så har de lov å utlevere den til noen andre hvis du er forsinket.

– Vi ønsker en klarere regulering av leiebilbransjen velkommen, sier Wiik.

Leiebil-felle kan koste deg dyrt

Oppgi flynummeret

Når du ikke dukker opp til avtalt tid, vurderer leiebilselskapet deg som en «no-show», og du har ifølge deres vilkår da brutt avtalen. Denne problemstillingen er mest aktuell når man kommer med fly og skal hente ut bilen på flyplassen.

Forbruker Europa anbefaler derfor at man alltid oppgir flynummeret i bestillingsprosessen slik at leiebilselskapet kan se om du blir forsinket.

– Å oppgi flynummeret er imidlertid ingen garanti for at du får bilen du har bestilt og betalt for, så du bør fortsatt forsøke å få kontakt med leiebilselskapet for å melde fra om forsinkelsen, råder Wiik.

LES MER: En ting MÅ du huske når du leier bil

Saken ble først publisert på Broom.no

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden