BMWs nye råskinn – med over 600 hk!

Foto: www.daniel-kraus.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Luksusbil i treningsdress!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke mange milene siden nye BMW 8-serie Coupé og BMW 8-Serie Cabriolet fikk asfalt under hjulene. Nå kommer toppmodellene i familien – med bokstaven M i navnet.

– Helt siden lanseringen av den nye generasjonen 8-serie har det vært en dårlig bevart hemmelighet at toppmodellen M8 også ville komme. Når vi samtidig også lanserer Competition-modellene, blir dette en rå luksuskvartett med gentlemansracere, sier Marius Tegneby, kommunikajonsdirektør i BMW Group Norge.

Heftig motorisering

Under panseret sitter en turtallsvillig 4,4 liters TwinPower V8-bensinmotor. I BMW M8-modellene yter den 600 hk/750 Nm, mens den i M8 Competition-modellene yter hele 625 hk/750 Nm.

Raskest på sprinten fra 0-100 km/t er BMW M8 Coupé Competition, som gjør jobben på 3,2 sekunder.

De andre modellene følger hakk i hæl. Toppfarten er satt til 250 km/t, men kan oppjusteres til 305 km/t med tilvalget «M Driver's package».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik ble BMWs luksusbil avslørt før tiden

BMW M8 blir tilgjengelig som coupe og cabriolet – og begge disse er også tilgjengelig i en ekstra sprek Competition-utgave.
BMW M8 blir tilgjengelig som coupe og cabriolet – og begge disse er også tilgjengelig i en ekstra sprek Competition-utgave.

4x4 – og bakhjulsdrift

Kreftene finner veien til asfalten gjennom en 8-trinns Steptronic automatgirkasse og M xDrive firehjulsdrift. Det nye firehjulsdriftsystemet til BMW, som først ble lansert i den nye generasjonen M5, gjør det mulig å fordele kreftene mellom akslene på en helt ny måte.

Til alle motorsport-puristers glede er det også mulig å sende alle kreftene til bakhjulene.

I de nye BMW M8-modellene kan sjåføren for første gang også stille inn oppsettet for bremsene mellom de ulike kjøreprogrammene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

"Bestefaren" til denne bilen er det ikke lenger lett å få tak i

Interiøret er i tråd med det vi kjenner fra 8-serie – men noen detaljer avslører at dette er topputgaven.
Interiøret er i tråd med det vi kjenner fra 8-serie – men noen detaljer avslører at dette er topputgaven.

Ren, rå øreglede

Eksosanlegget spiller selvsagt en viktig rolle for BMWs modeller med bokstaven M i navnet. Lyden strømmer ut fra de fire eksosrørene som alle har en diameter på 100 mm.

For de roligere kjøreturene kan eksoslyden enkelt dempes gjennom en egen bryter i midtkonsollen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For de virkelige audiofile autofile, finnes det BMW kaller M Sport eksossystemet. Det gir et enda fyldigere lydbilde - og er forøvrig standard på M8 Competition-modellene.

BMW 850: Er dette en potensiell tapsbombe?

Spisset design

Som for alle BMWs M-modeller, er designet på de nye M8-modellene spisset. Spesielt synes det på de større luftinntakene og detaljene i støtfangeren fremme og diffusoren i støtfangeren bak.

Competition-modellene skiller seg ytterligere ut med optikk i sort høyglans. Om ønskelig leveres alle modellene med en rekke karbondetaljer på eksteriøret. Nye lakkfarger står også på menyen.

Interiøret har også fått sine helt særegne detaljer. Et eget M-ratt med røde girskiftehendler, ny girspak og eksklusive M-sportsseter med M-setebelter er noe av hva som kan nevnes.

Som for sine søsken i den nye 8-serie-generasjonen er mulighetene for skreddersøm i skinn og farger fra BMW Exclusive selvsagt også en mulighet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her avslører BMW det nye flaggskipet

Mer i vente

De fire nye modellene får sin verdenspremiere i sommer og lanseres i september. Prisene er enda ikke klare, men norske forhandlere åpner for bestilling i løpet av kort tid.

Litt lenger frem i tid får BMW M8 Coupé og M8 Cabriolet selskap av firedørsversjonen BMW M8 Gran Coupé.

Her kan du lese mer om 8-serie med fire dører

Klar for å nyte sommeren i denne bilen? Dessverre er den først klar til høsten.
Klar for å nyte sommeren i denne bilen? Dessverre er den først klar til høsten.

Les også:
BMW Alpina B5 Biturbo utfordrer sportsbilene
Snart starter BMW en stor elbil-offensiv
BMW X4 i grom utgave

Denne saken ble først publisert i Broom.no