Rapport: Smart lading av elbil kan spare 11 milliarder

Når på døgnet elbilene lades er avgjørende for om det eksisterende strømnettet klarer belastningen.
Når på døgnet elbilene lades er avgjørende for om det eksisterende strømnettet klarer belastningen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Hvis lading av elbiler skjer når strømforbruket er lavt, trengs det ikke investeringer i ekstra kapasitet i nettet, ifølge en rapport laget for NVE.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

DNV GL og Pöyry Management Consulting har laget rapporten «Kostnader i strømnettet – Gevinster ved koordinert lading av elbiler» på oppdrag fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).

– Alle elbiler i dag produseres med løsninger for smart lading. Det betyr at du selv kan styre når på døgnet du vil lade bilen. Nå trenger vi virkemidler som motiverer elbileiere til å lade når strømforbruket generelt er lavt, for eksempel om natten, sier vassdrags- og energidirektør Kjetil Lund.

Aktuelt: Elbilnasjonen Norge - dopet verdensmester

Rapporten anslår også behovet for investeringer dersom ladingen skjer når kapasiteten i strømnettet allerede er anstrengt. Anslagene viser at det da vil være behov for investeringer i strømnettet på om lag 11 milliarder kroner.

Anslagene er beregnet for et scenario der all personbiltransport er elektrifisert, og med utgangspunkt i representative nettområder som representerer storby, forstadsstrøk og distriktsområder med blant annet jordbruk og hytter.

Samleside: Her finner du alt om ABC Nyheters dekning av elbil

Personvernpolicy