Nå får bestselgeren TO viktige nyheter

Slik ser interiøret i BMW 530e iPerformance ut. Den ladbare hybriden kommer nå i en ny utgave, med bedre rekkevidde og mulighet for firehjulsdrift.
Slik ser interiøret i BMW 530e iPerformance ut. Den ladbare hybriden kommer nå i en ny utgave, med bedre rekkevidde og mulighet for firehjulsdrift.
Artikkelen fortsetter under annonsen

BMWs ladbare hybrider blir enda mer aktuelle.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ladbare hybrider er som kjent veldig populære i Norge. De kommer veldig godt ut av det norske avgiftssystemet – noe som gjør at de får en gunstig pris.

Det passer veldig godt i forhold til BMW sin satsning på nettopp ladbare modeller.

De to mest populære er 330e og 530e. Men de utgående modellene manglet litt på rekkevidde. I tillegg var ingen av dem tilgjengelig med xDrive – BMWs firehjulsdrift.

Nå kommer det større og bedre batterier – i tillegg til at ladbare 5-serie får mulighet for firehjulsdrift.

Det er gode nyheter for norske kjøpere.

Med de nye batteriene øker den elektriske rekkevidden med mer enn 30 prosent. BMW 530e kan nå kjøre opp til 64 km på den elektriske motoren alene. For den nye versjon med firehjulsdrift, BMW 530e xDrive, er den elektriske rekkevidden opp til 57 km.

Denne godbiten har vi blitt snytt for i Norge

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rekkevidde

Dette med rekkevidde er imidlertid litt komplisert, for tiden. Vi er midt oppi innføringen av en ny og mer realistisk målemetode for rekkevidde – som heter WLTP. Den gamle metoden – NEDC – avvikles fordi den ikke gir et riktig bilde av faktisk rekkevidde.

BMW 530e med mulighet for firehjulsdrift er gode nyheter for norske kunder.
BMW 530e med mulighet for firehjulsdrift er gode nyheter for norske kunder.

Tallene vi henviser til her er basert på NEDC-korr/NEDC2, altså den justerte målemetoden som er midlertidig inntil den nye WLTP-metoden er i gang for fullt. De endelige WLTP-tallene er altså ikke helt klare enda.

Les mer om målemetodene her

Men uansett er det snakk om en betydelig økning av rekkevidde, sammenlignet med utgående modeller.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisene på den ladbare 5-serien starter på 542.400 kroner – mens den koster 580.300 kroner med xDrive firehjulsdrift.

Bare ett merke klarte diesel-eksamen

Ny modell – forbedret rekkevidde

Siste generasjon BMW 3-serie Sedan ble lansert i Norge i mars. I sommer utvides modellporteføljen med en rekke nye motoralternativer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den ladbare hybriden 330e er ventet å bli den mestselgende modellen.

Fremdriften kommer fra en elektrisk motor som jobber sammen med en firesylindret bensinmotor, med en samlet effekt på 252 hk. Effekten kan imidlertid «boostes» midlertidig – med ytterligere 30 kW/41 hk fra den elektriske motoren.

Dermed kan også sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på 6,5 sekunder. Den elektriske rekkevidden blir på opptil 60 km (NEDC-korr.).

330e starter på 457.400 kroner – og er enn så lenge innstegsmodellen av 3-serie.
330e starter på 457.400 kroner – og er enn så lenge innstegsmodellen av 3-serie.

Går ned i pris – allerede før den kommer til Norge

Priser

Billigste utgave av 3-serie med firehjulsdrift er 320i xDrive med 184 hk. Den starter på 487.200 kroner.

Den ladbare hybriden, 330e, koster fra 457.400 kroner – og er altså innstegsmodellen i 3-serie-utvalget, enn så lenge.

Mens vi venter (spent!) på nye M3 – er det M340i xDrive som er den foreløpige toppmodellen. Med hele 374 hk, klarer denne 0-100 km/t på brennkjappe 4,4 sekunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne koster deg 810.000 kroner.

Olav sperret opp øyenene, da han så den nye BMW-en

Tar opp kjøreturen

BMW Drive Recorder er et nytt tilvalg for en rekke av de nyeste BMW-modellene. Systemet bruker kameraene i bilens ulike førerassistansesystemer til videoopptak av bilens omgivelser fra forskjellige vinkler, enten man kjører i naturskjønne omgivelser eller på racingbanen.

Videopptaket kan startes når som helst fra infotainmentsystemet i bilen og har en varighet på 40 sekunder pr klipp. De lagrede opptakene kan enten ses på i displayet i instrumentpanelet eller eksporteres.

Hvis et uhell inntreffer, lagres de foregående 20 og de neste 20 sekundene automatisk i en videofil i bilen.

Test BMW 5-serie: Denne står til terningkast 6!

Les også:
BMW Alpina B5 Biturbo utfordrer sportsbilene
BMW X4 i grom utgave
Fant unik BMW-samling i nedlagt fabrikk

Denne saken ble først publisert i Broom.no