Meny

Elbilnasjonen Norge - dopet verdensmester

<p>Elbilparken til Norge er formidabel, melder internasjonale medier.</p>
Elbilparken til Norge er formidabel, melder internasjonale medier. Foto: NTB scanpix

Internasjonale medier sprer budskapet om det norske elbileventyret. Heldigvis går ingen utenlandske journalister den norske bilparken nærmere etter i sømmene.

Finansavisen: Det norske elbilsalget er en vakker historie, et eventyr som nå spres verden over via internasjonale medier.

I mars var elbilandelen i Norge 58,4 prosent, en nyhet som ble spredt internasjonalt. En Reuters-artikkel om salgsrekorden ble sitert i medier på alle kontinenter. Noen uker senere la Mercedes-Benz sin internasjonale pressevisning av elbilen EQC til Norge, og flere hundre journalister ble flydd inn til Europas miljøhovedstad.

Alle får høre om vår elbilsuksess. Den ble fortalt i Der Spiegel denne uken. Av kronprins Haakon. «Norwegian Crown Prince Haakon, 45, has been driving an electric car for 15 years and is a champion of renewable energy sources», skrev Der Spiegel.

Det er et hyggelig intervju. Haakon får fortelle at han egentlig ikke er særlig opptatt av biler, men at elbiler har fascinert ham helt siden han var liten og satt sammen fjernstyrte biler. CNBC rapporterer om hvor billig det er å kjøpe Tesla i Norge: «The country’s fourth most popular car is the more expensive Model X, with a list price of $125,000.»

En nettside som kaller seg Inside Scandinavian Business skriver følgende: «Electric cars are now so popular in the Nordic country, that they make up more than half of all new cars sold.»

Mick O’Reilly fra Gulf News har besøkt

SE PÅ OSS: Kronprins Håkon snakker til verden om elbiler. Foto: NTB scanpix
SE PÅ OSS: Kronprins Håkon snakker til verden om elbiler. Foto: NTB scanpix

Elbil på dagsorden i Nigeria

Norge, og skildrer tilstanden på Circle K-stasjonen på Gulsvik: «Like another 147.928 Norwegians, Henning, 54, took delivery of his electric vehicle last year.»

Også i Afrika diskuteres Norge. Business Day i Nigeria stiller spørsmål om nigerianere flest bør bekymre seg over utviklingen i Norge: «The fear of what will happen to Nigeria if the world moves beyond oil seems to be becoming a reality as electric cars outsold fossil fuel vehicles for the first time in Norway last month.»

CNN rapporterer også om Norges elbilbølge, basert på salgstallene i mars.

«In March, 18.375 new cars were registered in the country and 10.732 of those were zero-emission vehicles, according to Norway’s Road Traffic Information Council. That’s more than double the number of zero-emission vehicles sold in March 2018».

Stemmer norsk elbilhyllest?

Men stemmer internasjonale mediers beskrivelse av Norge den norske bilparken? Tesla Model X var Norges fjerde mest solgte bil bare for en liten periode, det selges slett ikke 147.000 elbiler i Norge hvert år, den nigerianske oljeindustrien går neppe under selv om elbilsalget i Norge fortsetter og på de fleste Scanpix-bildene av kronprins Haakon ankommer han i en BMW 7-serie. Omtalen av Norge handler om bilsalget i mars måned, som ble sterkt preget av at Tesla utleverte en modell som tålmodige Teslakunder har ventet på i opptil tre år.

Den norske elbilgeneralen Christina Bu ser likevel ingen grunn til å dempe forventningene til Norge. I et intervju med Reuters nylig var hun rimelig sikker på at elbilsalget for hele 2019 ville havne på 50 prosent. «Maybe even pass it, which is pretty amazing», sa hun til verden.

De aktuelle Reuters-saken er gjengitt på en rekke nettsteder verden rundt. Totalt har Norsk Elbilforening registrert 1.200 presseoppslag internasjonalt om den norske elbilrekorden, i perioden mars til mai i år. Og Norge vet å bruke sitt renommé. Både Innovasjon Norge og Visit Norway bruker elektrifiseringen av biler, sykler og ferger i sin promotering av Norge.

Todelt historie om elbilnasjonen Norge

Steinar Juel, samfunnsøkonom i Civita. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Steinar Juel, samfunnsøkonom i Civita. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

En elbilnasjon er uten tvil under bygging. Men historien om den norske bilparken er todelt. På den ene siden har vi det utrolige salget av elbiler, som gjør at elbilbestanden i Norge i skrivende stund har nådd 215.000 biler. På den andre siden har vi fått en sterkt voksende bilpark, med mange store og dyre biler.

Antallet personbiler og varebiler har vokst fra litt over 2,9 millioner i 2008 til 3,7 millioner i 2018, viser tall fra SSB som ble publisert i april. Nordmenn har kjøpt biler over en lav sko. Og vi elsker dieselbiler.

I 2008 var det 597.000 dieseldrevne personbiler i Norge. Ti år senere er tallet nesten 1,3 millioner. Legg til varebilene og antallet dieselbiler i Norge har økt fra 911.000 i 2008 til over 1,7 millioner i dag.

– Jeg skal ikke moralisere, sier Steinar Juel, samfunnsøkonom i Civita.

Hvis nordmenn vil ha to biler, tre biler så må de få lov til det. Hvis de vil ha millionbil, så er det deres personlige valg. Men:

– Det er dårlig samfunnsøkonomi å stimulere til mer bilkjøp slik vi har gjort. Intensjonen fra politikerne har vært å skifte ut bilparken, fra gamle biler med høyt utslipp til nye nullutslippsbiler. Men det som har skjedd er at bilparken har vokst veldig mye.

Det er også dårlig samfunnsøkonomi å lage et avgiftssystem der inntektene faller bort. Det er det som har skjedd, understreker Juel.

– Bompenger er klønete

Gjennom en debatt på Dagsnytt 18 og en kronikk hos vår rosa konkurrent belyste Juel temaet tidligere i år.

Juel påpeker at den gjennomsnittlige engangsavgiften på nye biler som har engangsavgift, er redusert reelt med 40 prosent siden 2005. Dersom man også regner inn at engangsavgiften på nullutslippsbiler er null, er inntektene mer enn halvert.

Det gjennomsnittlige avgiftsnivået på bilhold og -bruk har også falt. «I sum anslås avgiftsinntektene fra bilkjøp, -hold og -bruk i år å bli 25 milliarder kroner lavere enn i 2007 (målt i 2019-priser), selv om det i år vil selges flere biler», har Juel påpekt.

Bortfallet av inntekter herfra har ført til at staten har måttet hente mer penger gjennom bompenger.

– Og bompenger er en klønete måte å hente inn penger på, mener Juel.

– Man bygger en vei basert på en samfunnsøkonomisk analyse, et regnestykke som viser hvordan veien brukes optimalt til nytte for samfunnet. Men så legger myndighetene en veldig høy pris på bruken av denne veien og veien blir mindre brukt. Da har man bommet med regnestykket som lå til grunn for byggingen.

Men hele verden vil ha en bit av vår norske ladegeneral. Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, får henvendelser fra alle verdenshjørner.

– Det er ganske heftig. Jeg deltar på veldig mye, men de aller fleste invitasjonene må jeg si nei til. Alle jeg møter ute i verden kjenner til suksessen i Norge, hevder Bu.

– Det er god reklame for Norge

Hun snakker på telefon fra Sveits. Hun har nettopp vært hovedtaler på en konferanse i Lyon og krysset grensen fra Frankrike. Nå venter et nytt foredrag i Sveits.

– Det er god reklame for Norge. Det som har skjedd hjemme inspirerer veldig mange ute i verden. Andre land ønsker å plukke fra norsk elbilpolitikk.

– Det vi har gjort i Norge har en positiv psykologisk effekt utover landegrensene. Vi inspirerer verden. Det er ganske utrolig.

Også bilprodusentene vil ha Bu i tale.

– Vi opplever stor interesse fra bilindustrien, bare i fjor møtte vi i hvert fall 15 ulike bilprodusenter, alt fra de tradisjonelle europeiske, til mer ukjente fra Asia. Det er også stor interesse fra oljebransjen. Bensinstasjonskjeder fra ulike verdensdeler kommer for å lære om lading. Det er spennende å observere hvordan denne bransjen nå investerer i elektrisk mobilitet og flere bruker Norge som sitt testmarked.

– Er den norske bilparken kun en suksesshistorie?

– Neida, vi har langt igjen. Under åtte prosent av bilparken er elbiler og fortsatt kjøper de fleste diesel og bensinbiler.

– Mange nordmenn snakker nå om å bytte ut elbilen, når alle de gunstige insentivene forsvinner. Skaper du forventninger ute i verden som Norge ikke greier å følge opp?

– Det hadde vært en katastrofe om elbilsalget nå begynner å falle som følge av at myndighetene strammer inn på fordelene. Det koster å kutte klimautslipp. Men elbilpolitikken er ikke dyrere enn andre klimatiltak, hevder Bu.

Hun innrømmer at jobben med å få alle nordmenn til å bytte ut dieselbilen blir hard. De som er mest opptatt av ny teknologi har allerede anskaffet elbil i Norge, men mange gjenstår.

– De som har vært lettest å overbevise er vi ferdig med. Det er fort å glemme at det fortsatt kreves noe ekstra av oss forbrukere å velge elektrisk. Derfor er det utfordrende hvis myndighetene kutter fordelene for tidlig. Det som kjennetegner bilsalget i Norge er at vi har hatt et godt samarbeid mellom forbrukere og myndigheter. Dette må ikke stoppe opp nå.

Vil ikke spå Norges fremtid

Kan vi fortsette som verdens elbilstjerne? Forskeren Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk Institutt publiserte tidligere i år en rapport som viser fremskrivninger av kjøretøyparken i Norge, fra i dag og frem til år 2050.

Fridstrøm ser ikke kun på antallet nullutslippsbiler, men på personbilers trafikkarbeid, altså hvor mange kilometer som vil bli kjørt av elbiler og hvor mange kilometer som vil bli kjørt av diesel- og bensinbiler. Den ene banen er en fremskriving i henhold til nasjonalbudsjettet for 2019. Her blir det beregnet at 46,9 prosent av personbiltrafikken vil foregå med utslippsfrie kjøretøy i 2030. Den andre banen tar utgangspunkt i Nasjonal transportplan, der det ambisiøse målet er at det ikke skal selges dieselbiler i Norge etter 2025. Her blir det beregnet at 64,5 prosent av personbiltrafikken vil foregå med utslippsfrie kjøretøy i 2030.

«Kjøretøyparken er en treg masse. Det vil, selv under de mest optimistiske forutsetninger, ta tid før ny, utslippsfri teknologi har fått et slikt innpass i kjøretøyparken at det monner i klimagassregnskapet», skriver Fridstrøm.

Hvis Norge virkelig lykkes med å nå de mest optimistiske målene om elektrifisering av bilparken vil det være rundt én million elbiler i Norge ved utgangen av 2025. En mer realistisk utvikling ifølge Fridstrøm er at vi har 800.000 elbiler ved utgangen av 2025.

Fridstrøm vil ikke være med å spå om Norges stjernestatus vil fortsette.

– Men hva skal til for at Norge fortsetter som en foregangsland på elbiler?

– Det viktigste er at elbilene blir mer konkurransedyktige på pris og kvalitet. Så er det selvsagt også avgjørende at elbilfordelene videreføres i et visst omfang. Men hvor mange av fordelene som må beholdes er det ingen som vet, sier Fridstrøm.

Og kanskje hjelper det litt at landets kronprins denne uken ankom en konferanse i en Tesla.

Saken er først publisert i Finansavisen lørdag 25. mai

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
10:37 Fransk avis: Platini pågrepet10:37 Hegerbergs nye trener var i trøbbel for sexistisk kommentar10:23 Journalister bortvist da Mursi ble gravlagt i Kairo10:22 Ny elimineringsrunde i toryenes maktkamp10:20 Klima, skole, eldre: SV går for beste kommunevalg på 16 år10:05 EU-domstolen: Tysk motorveiavgift i strid med reglene09:59 To indiske soldater drept av bilbombe i Kashmir09:58 Færre rammes av akutt hjerteinfarkt og hjerneslag09:56 Mann truet trikkefører med kniv - skutt i beinet av politiet09:45 Omsetningen i De norske Bokklubbene halvert09:39 Kina advarer USA mot å trappe opp i Midtøsten09:07 Maur setter livet på spill for å redde søsken09:06 Bomsjef betalte millionhonorar til eks-kollega uten anbud09:03 Støtten til kirken vil fortsatt avgjøre hva andre trossamfunn får08:30 Raymond Johansen ut mot bompengepartiet08:23 Havprofessor: – Norge er et lyspunkt08:14 Sterke reaksjoner på VAR-avgjørelse08:12 Pakistansk klatrer omkom, italiener skadd i snøskred i Pakistan08:05 Bompengepartiet nesten like stort som Frp i Sandnes07:54 Trump truer med å deportere millioner av ulovlige innvandrere07:51 Legeforeningen vil vurdere Abbasi-saken07:43 Raymond Johansen om Folkeaksjonen Nei til mer bompenger: – Et totalt useriøst parti07:35 Miljøbevegelsen varsler kamp mot tysk prøveboring sør for Lofoten07:33 EVRY og Tieto fusjonerer07:22 NRK: Abbasi-søsknene til Norge tirsdag07:20 Tolv døde i jordskjelv i Kina07:11 Offensiv Iversen vil utfordre Klæbo06:56 Alle OL-rivalene til cupspillet i fotball-VM06:41 Fire biler brant på Hovseter i Oslo06:36 Tankesmie ber om tettere samarbeid mellom SV og Rødt06:35 Hjelmseth imponert av innsats og vilje06:30 Ap ønsker ikke å endre asylforliket06:26 Asiatiske børser for det meste opp tirsdag06:05 Retten får se rekonstruksjon i Jemtland-saken05:50 Dette skjer i dag05:42 Geolog med ny befaring etter skred i Tromsdalen05:30 Dette skjedde i natt05:06 HRW: Ber FN etterforske Mursis død05:00 FN: 11 milliarder innbyggere i verden i 210004:54 Norge når ikke opp i kåring av Europas mest innovative regioner04:35 NHO-topp refser pelsdyrvedtak04:06 Tvangslovutvalget legger fram innstilling03:17 Brasiliansk entreprenørkjempe søker konkursbeskyttelse02:19 Swedbank fjerner toppledere i Estland01:57 Mann innrømmer delvis skyld i 15 år gammel voldtektssak01:33 USA vil sende 1.000 flere soldater til Midtøsten01:27 Abbasi-søsknene returneres til Norge01:07 Sør-Korea ble slått på dårlig norsk dag, men Graham Hansen-skade bekymrer00:40 Sjögren: – En styrke å vinne på en dårlig dag00:30 Menn stjal Pride-flagg og kom med homofiendtlige tilrop i Oslo00:09 Optimistisk «Caro» håper å rekke åttedelsfinalen23:33 Skytedrama overskygget Raptors-hyllest i Toronto – to personer såret23:20 DN: Frp godtar at bomløsning trekker ut i tid23:16 Amnesty ber Egypt etterforske Mursis død22:54 Caro ordnet VM-avansement, men måtte ut med skade22:30 Mystisk død: Skutt i brystet – sjanglet rundt i timevis22:08 USA advarer mot å gi etter for Iran21:58 SV-representant politianmelder nynazistgruppe for trusler21:55 Kristoffersen: – Jeg har ikke noe problem med å se folk i øynene21:33 Jordskred stanset rett over bebyggelse i Tromsdalen21:02 To trakk seg da Giske fikk styreverv21:00 Østfoldbanen åpnet for trafikk20:59 Kassi-mareritt da TIL vant på Nadderud20:30 Trump med 160 sekunders selvskryt for fire nye år19:50 Norge klaget USA inn til WTO – men USA blokkerer dommerne19:17 Kallmyr: – Statsråden kan ikke instruere Utlendingsnemnda om å la familien få bli18:35 Regjeringspartiene klubbet ned gratis skolemat18:21 Ekspresident Mursi død etter kollaps i rettsmøte18:09 FNs klimaeksperter hyller skoleelevers klimastreik18:08 Kristoff sjanseløs i spurten i Sveits18:06 Stor undersøkelse: Vy har mer fornøyde kunder enn SJ17:58 Brann ved toglinje i Østfold17:42 – Høyreekstremt motiv bak tysk politikerdrap17:32 Vinstra-saken: – Å drepe virket interessant17:08 Båret bort av politiet: – De fikk fem minutter på seg17:00 Norge inn i ny EU-avtale: – Politikken har vært katastrofalt dårlig16:54 Dansk økokrim har ransaket Nordeas danske hovedkvarter16:44 Hagen tar fri når Stortinget vedtar nye bompengeprosjekter16:40 Tidligere domfelt lærer dømt for vold mot to elever16:38 Drapstiltalt ektemann om aktor: – Respektløs16:18 Iran hevder å ha avslørt amerikansk spionnettverk16:05 Airbnb vokste kraftig i 201816:04 Mann varetektsfengsles etter dødsfall i Trondheim15:53 «Grovt umenneskelig»: Mor fraktet bevisstløs ut av landet14:33 Sylvi Listhaug til Askøy etter drikkevannsskandalen14:15 Ny rapport: Farligere og mer moderne atomvåpen12:27 Vy tapte sju norske tostrekninger til svenskene11:52 Mine fra 2. verdenskrig sprenges i Østersjøen11:38 Mann siktet for uaktsomt drap etter dødsfall i Trondheim11:38 Trump mener jobben bare er halvgjort og vil ha fire år til11:37 Lekkasje i hydrogentank var årsak til eksplosjon i Sandvika11:36 30 drept i selvmordsangrep i Nigeria11:24 Famling i mørket etter forklaring på strømbrudd i Sør-Amerika11:20 Iran: Atomavtalen brytes innen ti dager11:13 Inn i midnattssolas rike10:58 Golfforbundet jubler etter US Open-bragden: – Fryser på ryggen10:43 Equinor fant olje i Norskehavet10:29 Advarte mot Ludvigsen: Ikke la han være alene med beboere10:25 Mattilsynet fant færre brudd på dyrevelferdsloven etter flere tilsyn10:17 Huaweis grunnlegger venter milliardtap
Siste nytt
10:37SportFransk avis: Platini pågrepet10:37SportHegerbergs nye trener var i trøbbel for sexistisk kommentar10:23VerdenJournalister bortvist da Mursi ble gravlagt i Kairo10:22PolitikkNy elimineringsrunde i toryenes maktkamp10:20PolitikkKlima, skole, eldre: SV går for beste kommunevalg på 16 år10:05MotorEU-domstolen: Tysk motorveiavgift i strid med reglene09:59VerdenTo indiske soldater drept av bilbombe i Kashmir09:58Helse og livsstilFærre rammes av akutt hjerteinfarkt og hjerneslag09:56NorgeMann truet trikkefører med kniv - skutt i beinet av politiet09:45KulturOmsetningen i De norske Bokklubbene halvert09:39VerdenKina advarer USA mot å trappe opp i Midtøsten09:07VerdenMaur setter livet på spill for å redde søsken09:06MotorBomsjef betalte millionhonorar til eks-kollega uten anbud09:03PolitikkStøtten til kirken vil fortsatt avgjøre hva andre trossamfunn får08:30NorgeRaymond Johansen ut mot bompengepartiet08:23NorgeHavprofessor: – Norge er et lyspunkt08:14SportSterke reaksjoner på VAR-avgjørelse08:12VerdenPakistansk klatrer omkom, italiener skadd i snøskred i Pakistan08:05PolitikkBompengepartiet nesten like stort som Frp i Sandnes07:54VerdenTrump truer med å deportere millioner av ulovlige innvandrere07:51NorgeLegeforeningen vil vurdere Abbasi-saken07:43PolitikkRaymond Johansen om Folkeaksjonen Nei til mer bompenger: – Et totalt useriøst parti07:35NorgeMiljøbevegelsen varsler kamp mot tysk prøveboring sør for Lofoten07:33NorgeEVRY og Tieto fusjonerer07:22NorgeNRK: Abbasi-søsknene til Norge tirsdag07:20VerdenTolv døde i jordskjelv i Kina07:11SportOffensiv Iversen vil utfordre Klæbo06:56SportAlle OL-rivalene til cupspillet i fotball-VM06:41NorgeFire biler brant på Hovseter i Oslo06:36PolitikkTankesmie ber om tettere samarbeid mellom SV og Rødt06:35SportHjelmseth imponert av innsats og vilje06:30PolitikkAp ønsker ikke å endre asylforliket06:26PengerAsiatiske børser for det meste opp tirsdag06:05NorgeRetten får se rekonstruksjon i Jemtland-saken05:50NorgeDette skjer i dag05:42NorgeGeolog med ny befaring etter skred i Tromsdalen05:30NorgeDette skjedde i natt05:06VerdenHRW: Ber FN etterforske Mursis død05:00VerdenFN: 11 milliarder innbyggere i verden i 210004:54VerdenNorge når ikke opp i kåring av Europas mest innovative regioner04:35PolitikkNHO-topp refser pelsdyrvedtak04:06NorgeTvangslovutvalget legger fram innstilling03:17VerdenBrasiliansk entreprenørkjempe søker konkursbeskyttelse02:19PengerSwedbank fjerner toppledere i Estland01:57NorgeMann innrømmer delvis skyld i 15 år gammel voldtektssak01:33VerdenUSA vil sende 1.000 flere soldater til Midtøsten01:27NorgeAbbasi-søsknene returneres til Norge01:07SportSør-Korea ble slått på dårlig norsk dag, men Graham Hansen-skade bekymrer00:40SportSjögren: – En styrke å vinne på en dårlig dag00:30NorgeMenn stjal Pride-flagg og kom med homofiendtlige tilrop i Oslo00:09SportOptimistisk «Caro» håper å rekke åttedelsfinalen23:33SportSkytedrama overskygget Raptors-hyllest i Toronto – to personer såret23:20NorgeDN: Frp godtar at bomløsning trekker ut i tid23:16VerdenAmnesty ber Egypt etterforske Mursis død22:54SportCaro ordnet VM-avansement, men måtte ut med skade22:30VerdenMystisk død: Skutt i brystet – sjanglet rundt i timevis22:08PolitikkUSA advarer mot å gi etter for Iran21:58PolitikkSV-representant politianmelder nynazistgruppe for trusler21:55SportKristoffersen: – Jeg har ikke noe problem med å se folk i øynene21:33NorgeJordskred stanset rett over bebyggelse i Tromsdalen21:02PolitikkTo trakk seg da Giske fikk styreverv21:00ReisenyheterØstfoldbanen åpnet for trafikk20:59SportKassi-mareritt da TIL vant på Nadderud20:30VerdenTrump med 160 sekunders selvskryt for fire nye år19:50PolitikkNorge klaget USA inn til WTO – men USA blokkerer dommerne19:17NorgeKallmyr: – Statsråden kan ikke instruere Utlendingsnemnda om å la familien få bli18:35NorgeRegjeringspartiene klubbet ned gratis skolemat18:21VerdenEkspresident Mursi død etter kollaps i rettsmøte18:09PolitikkFNs klimaeksperter hyller skoleelevers klimastreik18:08SportKristoff sjanseløs i spurten i Sveits18:06ReisenyheterStor undersøkelse: Vy har mer fornøyde kunder enn SJ17:58ReisenyheterBrann ved toglinje i Østfold17:42Politikk– Høyreekstremt motiv bak tysk politikerdrap17:32NorgeVinstra-saken: – Å drepe virket interessant17:08PolitikkBåret bort av politiet: – De fikk fem minutter på seg17:00PolitikkNorge inn i ny EU-avtale: – Politikken har vært katastrofalt dårlig16:54PengerDansk økokrim har ransaket Nordeas danske hovedkvarter16:44PolitikkHagen tar fri når Stortinget vedtar nye bompengeprosjekter16:40NorgeTidligere domfelt lærer dømt for vold mot to elever16:38NorgeDrapstiltalt ektemann om aktor: – Respektløs16:18PolitikkIran hevder å ha avslørt amerikansk spionnettverk16:05PengerAirbnb vokste kraftig i 201816:04NorgeMann varetektsfengsles etter dødsfall i Trondheim15:53Norge«Grovt umenneskelig»: Mor fraktet bevisstløs ut av landet14:33PolitikkSylvi Listhaug til Askøy etter drikkevannsskandalen14:15VerdenNy rapport: Farligere og mer moderne atomvåpen12:27PengerVy tapte sju norske tostrekninger til svenskene11:52VerdenMine fra 2. verdenskrig sprenges i Østersjøen11:38NorgeMann siktet for uaktsomt drap etter dødsfall i Trondheim11:38VerdenTrump mener jobben bare er halvgjort og vil ha fire år til11:37NorgeLekkasje i hydrogentank var årsak til eksplosjon i Sandvika11:36Verden30 drept i selvmordsangrep i Nigeria11:24VerdenFamling i mørket etter forklaring på strømbrudd i Sør-Amerika11:20VerdenIran: Atomavtalen brytes innen ti dager11:13ReiseInn i midnattssolas rike10:58SportGolfforbundet jubler etter US Open-bragden: – Fryser på ryggen10:43PengerEquinor fant olje i Norskehavet10:29NorgeAdvarte mot Ludvigsen: Ikke la han være alene med beboere10:25NorgeMattilsynet fant færre brudd på dyrevelferdsloven etter flere tilsyn10:17VerdenHuaweis grunnlegger venter milliardtap
Populært