Leverte Teslaen til vask - plutselig var den strømtom i en annen by

SJOKKERT: En bileier oppdaget at bilen hans var på heisatur i Tønsberg, mens den skulle vært hos bilpleiefirma i Larvik.
SJOKKERT: En bileier oppdaget at bilen hans var på heisatur i Tønsberg, mens den skulle vært hos bilpleiefirma i Larvik. Foto: Foto: Tesla / elbil24.,no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilpleiefirma tjuvlånte kundebil, endte opp med bilberging, og bileieren sitter igjen med regninga.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er mange ganger en bil-app kan være til hjelp, spesielt en som viser bilens posisjon. Akkurat det fikk Tesla-eier Ole Martin Holthe i Larvik nylig erfare.

I november skulle nemlig Holthe få bilen sin vasket hos et bilpleiefirma, men det endte med tjuvlåning, bilberging og en heftig regning.

Det var Østlands-Posten som først skrev om saken( bak betalingsmur).

4 mils heisatur

Det startet en novemberdag i Larvik i fjor. Holthe leverte Teslaen sin inn til et bilpleiefirma for utvendig og innvendig vask.

Bilen skulle hentes dagen etter, men ikke lenge etter innlevering begynte det å komme varsler på Tesla-appen på telefonen.

– Først fikk jeg beskjed om at bilen var i ferd med å gå tom for strøm. Da trodde jeg det var noe feil med appen, forteller Holthe til Østlands-Posten.

Men det var ikke noe galt med appen, for da Holte sjekket kartet, var bilen i Tønsberg, 35 minutter og 4 mil unna der den skulle være.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Den kjørte rolig i Storgata i Tønsberg. Jeg fikk virkelig sjokk, sier Holthe.

- Er i møte

Han tok umiddelbart kontakt med den ansatte han hadde levert bilen til. Men da han ringte, fikk han en SMS.

«Jeg er opptatt akkurat nå. Ring meg senere»

Holthe svarte tilbake:

«Hvorfor er bilen min i Tønsberg?»

«Er i et møte, og (navn på sjefen) hadde lånt bort den andre», er svaret han får.

Neste dag kommer det en ny melding til Holthe.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Hei bilen står på utsiden og nøkkelen ligger på høyre framdekk. Nå er den ren og pen. Og igjen, beklager for i går.»

Regning fra bilberger

Beklagelsen ble ikke akseptert, og Holthe ga beskjed om at firmaet ikke ville bli brukt igjen.

Men saken slutter ikke der, selv om Holthe i utgangspunktet hadde valgt å ikke gå videre med saken. For denne uken fikk han en telefon fra et bilbergingsfirma.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det viste seg at bilen gikk helt tom for strøm på heisaturen til Tønsberg. Da valgte han som kjørte den å bestille en bergingsbil, og regningen for den ble aldri betalt. Og som bileier var det jeg som ble kontaktet, forteller Holte til avisa.

Da var grensen nådd for Holthe, som har anmeldt saken til politiet.

– Politiet trodde nesten ikke på meg da jeg anmeldte det. Det er jo ikke så rart, sånt som dette skjer bare på film.

Hadde ikke førerkort

Onsdag ettermiddag konfronterte Østlands-Posten bilpleiefirmaet med saken, men innehaveren mener at han ikke er ansvarlig for hendelsen.

– Dette er ikke mitt ansvar. Jeg hadde en som jobbet her, men han gjorde mange rare ting og ikke det han skulle, sier innehaveren til Østlands-Postens journalist.

Han vil heller ikke betale regningen fra bilbergingsfirmaet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Nei, hvorfor skulle vi det? Det var ikke mitt ansvar. Han gjorde som han ville. Han gjorde mye tull hele tiden. Nå er han ikke her lenger.

På spørsmål om det ikke er bedriften som er ansvarlig for bilene som blir levert inn, svarer han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg visste ikke engang at den var her. Den ble bare hentet av ham, og jeg hadde ingenting med det å gjøre.

Det viser seg at den ansatte ikke bare brukte bilen uten tillatelse, han hadde heller ikke førerkort.

– Han jobber ikke her mer. Han ble sagt opp etter noe som skjedde i mars. Da viste det seg at han ikke hadde lappen, sier innehaveren til Østlands-Posten.

156 km/t

Elbil24 har hørt om flere lignende hendelser, der eiere har blitt gjort oppmerksomme på at bilen deres har blitt brukt uten tillatelse, mens den har vært plassert hos verksted eller bilpleiefirmaer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nylig opplevde en annen eier at bilen hans ble brukt mens den var inne på service. Også han hadde en Tesla, med en app som gir eier muligheten til å følge med på hvor bilen befinner seg og hvilken hastighet den kjører i.

På telefonappen kunne han følge med mens de kjørte, og så at bilen hadde en hastighet på 156 km/t på en vei med 80-sone.

Verkstedet har i ettertid beklaget til eieren.

Med mindre man har en måte å registrere kilometerstanden på, så er det vanskelig for den jevne forbruker å vite hvorvidt bilen er brukt eller ikke. Foto: Scanpix
Med mindre man har en måte å registrere kilometerstanden på, så er det vanskelig for den jevne forbruker å vite hvorvidt bilen er brukt eller ikke. Foto: Scanpix

Store mørketall

Jurist i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, sier til Elbil24 at de har hørt om liknende tilfeller før.

- Vi kjenner til flere eksempler der biler har blitt tjuvlånt etter å ha blitt levert inn til ulike firmaer, men vi har ikke mange tilfeller som omhandler bilpleiefirmaer. De vi kjenner til gjelder gjerne parkeringstjenester ved flyplasser eller lignende, der eiere har registrert at bilen har blitt kjørt uforholdsmessig langt mens bilen skulle vært parkert.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han tror imidlertid det er store mørketall.

- Vi tror dette skjer i mye større grad enn det vi er klar over, for tjuvlåning går under radaren for de fleste.

Iversen forklarer dette med at eieren det er snakk om i denne saken hadde en app som registrerer bilens bevegelser, men de færreste biler på norske veier har dette. Med mindre man har en måte å registrere kilometerstanden på, så er det vanskelig for den jevne forbruker å vite hvorvidt bilen er brukt eller ikke.

- Derfor tror vi at det kan dreie seg om store mørketall når det gjelder tjuvlåning av biler, sier juristen.

Kan kreve kompensasjon

- Vi kjenner til flere eksempler der biler har blitt tjuvlånt etter å ha blitt levert inn til ulike firmaer,sier jurist i Forbrukerrådet, Thomas Iversen. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
- Vi kjenner til flere eksempler der biler har blitt tjuvlånt etter å ha blitt levert inn til ulike firmaer,sier jurist i Forbrukerrådet, Thomas Iversen. Foto: Tore Meek / NTB scanpix

For å beskytte seg mot slike hendelser kan Iversen tipse om å ta bilde av kilometerstanden før bilen leveres og når den hentes. Man kan også undersøke om bilen har passert bommer og liknende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og dersom man opplever en slik tjuvlåning, sier Iversen at det er opp til firmaet som har brukt bilen å rydde opp.

- Dersom bilen har kjørt uforholdsmessig langt med tanke på hva man har levert den inn for, så er det åpenbart at det er opptil firmaet å rydde opp. Dette kan enten være i form av avslag i prisen, eller en form for kilometerkompensasjon.

- Dersom man ikke får en kompensasjon av firmaet det gjelder, kan Forbrukerrådet kontaktes, eller man kan ta saken for det lokale forliksrådet. I noen tilfeller kan det også være fornuftig å anmelde saken.

Iversen understreker at man må se an hva bilen er levert inn for.

- Er bilen levert inn på verksted, vil testing av bilen på veien kunne være en del av reparasjonsjobben. Men er den levert inn for bilpleie eller liknende, bør man ikke forvente mer enn et par kilometer ekstra på telleren, og er det mer enn det så bør man ta det opp med firmaet.

(Artikkelen er først publisert av elbil24.no)