Rapport avslørte farlige situasjoner. – Helt trygt, mener Ruter

Mandag ettermiddag får Oslo sin første førerløse buss i drift. Bussen, som har fått navnet Oda, skal gå mellom Rådhuset og Vippetangen i Oslo sentrum. Foto: Ruter.
Mandag ettermiddag får Oslo sin første førerløse buss i drift. Bussen, som har fått navnet Oda, skal gå mellom Rådhuset og Vippetangen i Oslo sentrum. Foto: Ruter.

Selvkjørende buss på Fornebu skapte trafikkfarlige situasjoner hver dag den ble testet i fjor sommer. Nå settes en selvkjørende buss i drift i Oslo sentrum. – Sikkerhet er vår høyeste prioritet, sier Ruter. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I dag åpner Oslo sin første rute med selvkjørende buss. Den førerløse bussen skal frakte passasjerer mellom Vippetangen og Rådhuset i Oslo sentrum og bli en del av det ordinære kollektivtilbudet i hovedstaden. Senere vil Oslo også få rute med førerløse busser mellom Malmøya og Nedre Bekkelaget.

Ruter mener at selvkjørende kjøretøy satt i system vil være en viktig del av fremtidens mobilitetsløsninger. Konklusjonen fra et prøveprosjekt på Fornebu i fjor sommer var at tilbudet om førerløse busser ble godt mottatt.

Det ble imidlertid også påpekt og observert mange trafikkfarlige situasjoner rundt bussen.

Ifølge Budstikka skapte bussen trafikkfarlige situasjoner hver dag den ble testet. Omgivelsene med både myke og harde trafikanter er årsaken, siden bussene ikke kan tolke situasjoner, blikk og følelser.

Til ABC Nyheter sier Ruter at rapporten likevel ikke gir et helt riktig bilde.

– De farlige situasjonene som er beskrevet ble hentet fra en brukerundersøkelse hvor kjøretøyverter trekker frem enkeltsituasjoner de har opplevd. Det dreier seg i hovedsak om forbikjøringer utført av bilister, forteller Knut-Martin Løken Kommunikasjonsrådgiver i Ruter Oslo.

Les også: Stockholm får Skandinavias første førerløse buss i rute

– Sikkerhet høyeste prioritet

Han peker på at risikoen på disse forbikjøringene trolig har variert og at det er vanskelig å slå fast ut fra subjektive beskrivelser i etterkant.

Han er imidlertid klar på at sikkerheten er høyeste prioritet når den første førerløse bussen ruller ut i Oslos gater mandag ettermiddag.

– Vi har tatt med oss erfaringene fra OBOS sin test på Fornebu i fjor sommer og skal nå teste bussene i områder hvor hastigheten er lavere enn på Fornebu. I både planlegging og gjennomføring av prosjektet har vi hatt et tett samarbeid med Statens vegvesen og Bymiljøetaten. Sikkerheten vil bli evaluert kontinuerlig, forteller Løken til ABC Nyheter.

Les også: Førerløse busser kan snart slippes ut i trafikken

Hovedmålet med utprøvingen er å finne ut hvordan selvkjørende kjøretøy kan operere som en integrert del av kollektivtrafikken. Ruter ønsker blant annet å finne ut hvordan disse kan brukes til å skape et enda bedre mobilitetstilbud i Oslo.

Prosjektet inngår i en felles satsing kalt «Smartere transport i Oslo-regionen», skriver Ruter i sin presentasjon av prosjektet.

Skal settes i drift på flere ruter

Bussen som fra i dag av skal trafikkere langs Akershusstranda i Oslo sentrum får linjenummer 35. I løpet av de neste tre årene vil selvkjørende kjøretøy settes i drift langs flere strekninger i hovedstaden. Den andre prøvestrekningen er planlagt på Nedre Bekkelaget, fra Malmøya til Mosseveien. Ruten får nummeret 85b, med forventet oppstart sommeren 2019.

Bussene vil være bemannet av en vert under vanlig drift.

– Vertens primære funksjon er å gi passasjerer assistanse hvis de behøver det, samt svare på kunders spørsmål om kjøretøyet og tjenesten. Verten vil også kunne overta manuell styring over kjøretøyet ved behov, for eksempel for å kjøre rundt oppståtte hindringer i veibanen, forteller Knut-Martin Løken i Ruter.

Han bedyrer at teknologien bak er helt trygg.

– Kjøretøy av nøyaktig denne typen har kjørt i bymiljø i Sion i Sveits siden 2016.

Ruter forventer å lære mye av den nye selvgående ruten, blant annet om hvordan selvkjørende kjøretøy kan bidra til et mer finmasket kollektivtilbud.

Kjøretøyene som brukes i første del av prosjektet er modellen Arma levert av NAVYA. Bussene er elektriske med sitteplass til 11 passasjerer.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden