Carl Anton kjørte Oslo-Trondheim – uten å lade

Uten noen form for ekstrem sparekjøring klarte Carl Anton Stenling å oppfylle en gammel drøm: Å kjøre fra Oslo til Trondheim uten ladestopp underveis. Foto: Sverre Henry Storødegård.
Uten noen form for ekstrem sparekjøring klarte Carl Anton Stenling å oppfylle en gammel drøm: Å kjøre fra Oslo til Trondheim uten ladestopp underveis. Foto: Sverre Henry Storødegård.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Har hatt elbil i over 20 år.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvor langt kommer du egentlig, før du må lade? Det spørsmålet har fulgt elbilene helt siden den spede begynnelsen.

Nyordet "rekkeviddeangst" er ikke så nytt lenger, det har også blitt mindre relevant etter hvert som elbilene har fått stadig lengre rekkevidde.

En av dem som er mer enn gjennomsnittlig opptatt av denne tematikken er Carl Anton Stenling (53) fra Lommedalen utenfor Oslo. Han har vært elbil-eier i over 20 år. Carl Anton er styremedlem i Oslo og Akershus elbilforening. I tillegg sitter han i valgkomiteen i Norsk elbilforening.

I den forbindelse dukket det opp en fristende utfordring sist helg, da Elbilforeningen hadde landsmøte i Trondheim. Carl Anton valgte å kjøre elbil tur/retur dit.

Her er hans historie:

Lavt forbruk

Spørsmålet var «Er Oslo-Trondheim med elbil uten ladepause mulig?»

I helgen kjørte jeg fra Oslo til Elbilforeningens landsmøte i Trondheim. Og bare for å avsløre med en gang: Det gikk uten ladepause med vår Tesla Model 3 Long Range. 49 mil ble tilbakelagt uten å lade.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvordan gikk så det til? Jo, oppstart fra Haugenstua i Oslo med 98 prosent strøm på batteriet, ved ankomst Trondheim sentrum var det fortsatt 8 prosent strøm igjen. 134 Wh/km i gjennomsnittlig forbruk.

Cruisekontrollen var innstilt på 93 km/t på motorveien – ellers ble trafikken fulgt i vanlig hastighet. Dekktrykket var på 3,4 bar, bilen er for øvrig utstyrt med 18-tommers, strømbesparende aerofelger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Høy strømpris: Da blir det også dyrere å kjøre elbil

Ute på elektrisk langtur. Dette bildet er for øvrig tatt på hjemturen, fra Trondheim. Foto: Sverre Henry Storødegård
Ute på elektrisk langtur. Dette bildet er for øvrig tatt på hjemturen, fra Trondheim. Foto: Sverre Henry Storødegård

Fyller opp luft før langtur

Temperaturen lå mellom 2 og 9 grader, og det var periodevis regn. Underveis var det likevel behagelig temperatur i kupeen. Jeg satt uten yttertøy og hadde stilt inn termostaten på 19,5 grader. Var alene i bilen på turen oppover.

Dette var ingen «hypermilingtur», men en temmelig realistisk gjennomført langtur. Høyt lufttrykk fungerer greit på Model 3 – den er konstruert for det. Til vanlig bruker jeg litt lavere trykk, men fyller opp før langtur.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette betyr altså at Model 3 kan kjøre Oslo-Trondheim på 90 prosent av kapasiteten, selv under ikke helt optimale værforhold. Sannsynligvis kunne jeg holdt full hastighet også på motorveien, men for sikkerhets skyld tok jeg det litt med ro i begynnelsen av turen. Et godt hjelpemiddel når man kjører langt, er Teslas energikurve som viser «energibudsjettet» og faktisk forbruk.

Les også: Ny elbil skal knuse konkurrentene på rekkevidde

Liten Tesla – stor elg. Dette bildet er tatt i Stor-Elvdal, som kan smykke seg med å ha verdens største elg. Foto: Sverre Henry Storødegård
Liten Tesla – stor elg. Dette bildet er tatt i Stor-Elvdal, som kan smykke seg med å ha verdens største elg. Foto: Sverre Henry Storødegård

Gammel drøm oppfylt

Reiseruten gikk gjennom Østerdalen hvor mye av veien er tofelts av middels standard. Det er «alltid» et vogntog foran og dermed ligger hastigheten rundt fartsgrensen jevnt. Brukte «chill mode» mesteparten av turen, men ved en forbikjøring fikk jeg testet akselerasjonen. Man kommer raskt forbi med Model 3, men skal passe seg for at farten blir ulovlig høy på et blunk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg observerte også at det er slitsomt å kjøre sammenhengende så langt. En superkort tissepause på fjellet var nødvendig, men ellers ble turen gjennomført sammenhengende. Nå forstår jeg hvordan ferieturer føles for de som har dieselbil og er opptatt av å unngå pauser. Ikke tilrådelig!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Underveis kjørte jeg forbi et antall superladere og det hadde ikke vært noe problem å fylle på strøm, hvis behovet var der.

Dermed er en gammel drøm om å kjøre ladefritt Oslo-Trondheim oppfylt!

Betalte moms på elbilen

Carl Anton var som sagt tidlig ute med elbil. Det startet i 1998. I løpet av disse 21 årene har han eid Kewet Citi-Jet (forløperen til Buddy), Peugeot 106 electrique, Think City, Nissan Leaf og nå altså Tesla Model 3.

– En artig kuriositet er at jeg faktisk betalte merverdiavgift på den første elbilen. Da var vi bare en håndfull private elbileiere i Oslo og det var hilseplikt når vi møttes på veien, forteller Carl Anton.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han legger til:

– Vi fikk vår Model 3 utlevert 1. mars og den har allerede vært på tur i Danmark, Tyskland, Nederland, Belgia og Sverige. Har ikke hatt noen problemer med bilen, men observerte det totale kaos hos Tesla under utleveringsprosessen. Uansett er det gøy å være en del av Model 3-sirkuset. Vi har fortsatt Leafen i familien. Den kjøres av kona, inntil videre. Tanken er at hun og jeg bytter elbil med hverandre om en stund, men det blir tungt, smiler Carl Anton.

Bygde sin egen elsykkel

Han er utdannet sivilingeniør og jobber i dag med prosjektstyring i forsikringselskapet Fremtind, eid av SpareBank 1 og DNB. 53-åringen betegner seg selv som "litt nerd".

Han bygde blant annet sin første elsykkel lenge før dette ble vanlig fremkomstmiddel i Norge. Ungene (som nå er 13 og 18) har kjørt elsykkel fra seksårsalderen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rekkeviddetest: Så langt går elbilene egentlig

Lading etter en lang kjøretur. Carl Anton oppnådde svært lavt forbruk på reisen tur/retur Trondheim. Foto: Privat.
Lading etter en lang kjøretur. Carl Anton oppnådde svært lavt forbruk på reisen tur/retur Trondheim. Foto: Privat.

Teknologioptimist

– Jeg liker å skru bil selv, men det er jo stadig færre muligheter for dette på moderne biler. Lager gjerne litt elektronikk og det bilelektriske interesserer meg mest. Jeg har også kjørt litt motorsykkel og eid en elektrisk Vectrix. Som ungdom hadde jeg den raskeste mopeden i nabolaget og kan dermed ett og annet om totaktsmotorer, forteller han.

Carl Anton legger heller ikke skjul på at han mener fremtidens mobilitet er elektrisk:

– Jeg er opptatt av miljø, både lokalt og globalt og elbilaktivitetene er en fin mulighet til å kombinere to interesser. Jeg er teknologioptimist og tror at klimautfordringene lar seg løse, dersom vi tar i bruk riktig teknologi.

Les også: Kjell Roger kjøpte elbil, måtte lade 12 ganger på vei hjem

Artikkelen ble først publisert på Broom.no.