Dette er deres viktigste bil siden Bobla

Se video av VW ID.3.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et nytt kapittel i elbil-boken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(BERLIN Broom/TV 2) Milepæler er viktig. Solide stolper som står igjen i historien etter noe som ble stort. Ofte mye større enn man hadde trodd. Noe som gir røtter, tradisjon, trygghet og fotfeste på veien videre. En vei som kan by på både bratte bakker, uoversiktlige svinger, men også lange rettstrekker og deilig doserte kurver.

Også i bilbransjen er milepæler viktige. Biler som blir ikoner og kult-objekter. Biler som har satt et betydelig avtrykk i bilhistorien. Eksemplene er mange. Morris / Austin Mini er ett. Citröens legendariske 2CV et annet sammen med for eksempel Ford Mustang og Porsche 911, for å ta med et par andre litt mer eksotiske eksempler.

Også VW har sine milepæler. Først og fremst i Bobla, eller Folkevogna, som vi også kaller den her hjemme. Men også arvtageren VW Golf ble en solid milepæl i VW-historien. En historie som for øvrig ikke er over enda. Snart lanseres åttende generasjon av billegenden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Viktig elbilnyhet

Som motorjournalist er man stadig på lanseringer av nye biler. Veldig ofte et nytt nummer i rekken, ofte en ny bil som har blitt litt større, fått mer utstyr og blitt enda litt sikrere. Morsomt og interessant det – for all del.

Men noen, veldig få ganger, får man være med på helt spesielle ting. Historiske øyeblikk. Ikke bare for den aktuelle produsenten. Men lanseringer som faktisk kan bety mye for både bilbransjen, kundene – ja som faktisk kan endre bilismen, måten vi kjøper bil, bruker bilen på og alt rundt dette. Altså en skikkelig milepæl.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er liten tvil om at VW har store plener for sine elektriske biler. 20 modeller og 10 millioner biler, forteller Jürgen Stackmann som er salgs- og markedssjef for VW i Tyskland.

Det var derfor med et smil om munnen jeg spratt ut av senga og opp i buksene litt før småfuglene våknet og kom meg på morgenflyet til Berlin for å være med på avdukingen av det VW selv sier skal bli den neste store milepælen i deres historie. Nemlig VW ID. Så forventningene var store.

Artikkelen fortsetter under annonsen

VW ID. er ikke bare en bil, men en hel serie med nye, elektriske biler fra VW. Alt fra vanlige kompaktbiler, via SUV-er og kassebiler, står på produksjonsplanen i veldig nær framtid.

Aller først ut, og bilen vi skal få se, er VW ID.3 Nettopp tretallet har en litt symbolsk betydning her. Man skulle jo kanskje tro at den første het 1? Men ettersom dette er forventet å bli den tredje store milepælen i selskapets historie, etter Boble og Golf, så bærer den altså tretallet i modellbetegnelsen.

Denne kan sørge for en elbil-revolusjon

Prisen skal ned

Det var da også mer enn tydelig da vi kom fram til VWs arrangement i Berlin at dette var en stor dag for VW. Stemningen var, kan vi si, litt elektrisk?

For VW er denne satsingen veldig viktig. De investerer 50 milliarder euro i sin nye ID-serie. Det er så vanvittig mye penger at beløpet er vanskelig å fatte for oss vanlig dødelige! De har også som uttalt mål å få prisen ned på samme nivå som en bil med forbrenningsmotor. En stor effektiviseringsprosess er dermed i gang. For det er bare i Norge at elbiler er billige. Alle andre steder koster de mer enn sine fossile bil-søsken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Planen er kort og godt å lage en hel serie, med nye, ulike og elektriske "Folkevogner" ved å gjøre ID. til attraktive og rimelige bestselgere. Her skal det finnes noe for enhver smak og et hvert behov.

VW tar med det ledelsen ved et viktig vendepunkt for bilindustrien. Elektriske motorer og digitalisering er begynnelsen på den mest dyptgripende endringsprosessen for biler siden massebilismen oppstod for mer enn 100 år siden.

ID.3 konseptbilen helt til venstre. Ganske kjapt vil det fylles på med andre ID-varianter fra VW også. Ikke bare det – også Audi, Seat og Skode vil bygges på samme lest. Foto: broom.no
ID.3 konseptbilen helt til venstre. Ganske kjapt vil det fylles på med andre ID-varianter fra VW også. Ikke bare det – også Audi, Seat og Skode vil bygges på samme lest. Foto: broom.no

De første ID-bilene settes i produksjon ved årsskiftet og kommer på markedet om ett års tid. Målet er å gradvis øke produksjonen til mer enn én million elbiler innen 2025. Så her er ambisjonene like store som pengesekken man skal bruke penger fra.

Én ting kan nok gjøre norske kunder litt skeptiske

Skal gjøre elbilisme vanlig

ID-serien bygger på en helt ny, skalerbar plattform som er tatt fram bare for elbiler. En plattform som muliggjør både ulike bil- og batteristørrelser. Dessuten vil VW-konsernets andre merker som Audi, Skoda og Seat også benytte seg av den nye MBE-plattformen. VW forsikrer at de har sikret seg gode og langsiktige avtaler på leveranser av batterier. Så der skal det forhåpentligvis heller ikke stoppe opp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er med andre ord både store planer og forhåpninger rundt bilen. Lykkes VW med denne satsingen så tyder mye på at vi snart kan bla om til et helt nytt og spennende kapittel i elbil-boka.

Den nye ID-serien kan rett og være bilene som gjør elbilisme vanlig i resten av verden. Som jo som kjent er litt mer enn bare Norge. Selv om vi nordmenn glemmer det litt innimellom.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er derfor med alt annet enn små forventninger jeg sitter på pressekonferansen i Berlin, klar med kameraet. For å få de første bildene av bilen når den avdukes. Men det prates, prates og prates på scenen.

Litt utålmodig er jeg, og mest spent på hva det er bak teppet som sikkert skjuler bilen, selv om jeg lurer litt på hvorfor det ser ut som teppet skuler en gedigen stor boks. Men de finner jo på så mye rart, så det er vel en eller annen gag og noe i forbindelse med et påfølgende show. Både lys, laser, fancy musikk og røyk inngår jo gjerne i slike avdukinger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her kan du lese mer fra lanseringen av ID.3:

Presse fra hele verden er flydd inn til Berlin for å få være med på begivenheten. Foto: broom
Presse fra hele verden er flydd inn til Berlin for å få være med på begivenheten. Foto: broom

Det var bare ett svar: Nei ...

Endelig når musikken et slags klimaks her også, og i en sky av røyk og lys rykkes det store,hvite teppet vekk. Tilbake står en stor glassmonter som lyser rødt, rosa, lilla og blinker i takt med musikken som nå tones noe ned. Det tar faktisk noen sekunder før jeg skjønner at bilen, som er kamuflert med de samme sebra-stripene som glassboken, står inni boksen. Men bilder knipses etter beste evne og sendes hjem til redaksjonen som også er i beredskap for denne nyheten.

Tilbakemeldingen lar ikke vente på seg; – Ehh ... Klarer du å få noen litt bedre bilder tror du? Får du se bilen på ordentlig, kommer de til å ta av kamuflasjen, få du se den innvendig?

Det var i grunnen bare ett svar på alle spørsmålene. Det var Nei. Litt nedtur der altså ... Som en av mine motorjournalistkolleger sa: Dette blir nesten som å se en dypvannsfisk i et akvarium.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Del

Dette var ikke lett og det var flere enn oss som slet med å få gode biler av nye VW ID.3

Det skal innrømmes at det var litt leit at vi ikke fikk se mer av bilen. Men den skal avdukes igjen under høstens store bilmesse i Frankfurt. Da på ordentlig. Da også med flere spesifikasjoner som motoreffekt, bagasjeplass etc. Der er vi i kjent stil selvfølgelig til stede og gjør et nytt forsøk på å gi mer informasjon om den viktige nykommeren. Det kommer vi til å få til da.

Denne kan sørge for en elbil-revolusjon

Solgte 1/3 første dag

Dette var strengt tatt en pre-avduking i forbindelse med at man åpnet opp for bestillingene. Så det kan hende at våre forventninger var i overkant høye. Men vi trodde at vi skulle få vise potensielle kunder hva de bestiller. Er vel ikke noe urimelig krav det?

Men VW oppnådde det de ville. Skape ytterligere interesse og nysgjerrighet og massevis presseoppslag. Og fungerte gjorde det. For som nevnt – denne "avdukingen" var også åpningen til bestillinger av bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så mye fikk vi se. Det var nok til at 1/3 av 1ST-edition bilene ble solgt i løpet av en dag.

Av 30.000 1st-edition bilene som skal produseres, hadde VW kontrakter på 10.000 etter bare én dag. Det er 1/3 av første "batch" det! Også her i Norge er interessen rundt bilen skyhøy. Faktisk så høy at den norske importørens servere "knelte" under presset da elbil-hungrige nordmenn satte seg til PC-en for å bestille. Mye tyder på at dette kommer til å bli den mest solgte VW-modellen framover.

Målene er hårete og lykkes VW med denne satsingen, vil ID-serien definitivt bli den nye Folkevogna, eller Golfen – og dermed en helt ny milepæl i VW- historien.

Les også: VW åpnet salg av ny elbil – da krasjet serverne

(Artikkelen er først publisert av broom.no)