Volvo har Norges mest fornøyde kunder

Volvo gjør det skarpt i Norsk Kundebarometer 2019. De går helt til topps, akkurat som de gjorde i fjor. Foto: Scanpix.
Volvo gjør det skarpt i Norsk Kundebarometer 2019. De går helt til topps, akkurat som de gjorde i fjor. Foto: Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

De mest fornøyde kundene i Norge kjører Volvo. Det viser resultatene av Norsk Kundebarometer 2019.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo går til topps, uansett bransje. Og det gjør de for andre år på rad.

6.078 forbrukere har deltatt i årets undersøkelse, respondentene ga 15.805 bedriftsvurderinger.

Vi må tre år tilbake i tid for å finne en vinner utenfor bilbransjen. I fjor gikk Volvo til topps, og de gjentar det altså i år.

– At vi klarer dette to år på rad er utrolig sterkt. Dette hadde ikke vært mulig uten et forhandlernettverk som tror på vår strategi og gir alt de har for at Volvo-kunden får en best mulig opplevelse, sier Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Car Norway AS.

Bestemte seg for å bli best

Volvo er ikke det eneste bilmerket som har jobbet hardt og målrettet for å få mer fornøyde kunder de siste årene. Flere andre gjør det også sterkt i undersøkelsen. På plassene bak Volvo følger for øvrig Toyota og Flytoget.

– Dette er viktig, både for kunder, forhandlere og importører. Bil er en stor investering. Det brukes store summer på markedsføring. Da er det utrolig viktig å holde på eksisterende kunder og sørge for at de er fornøyd, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi tok en avgjørelse i 2011 om å bli best i bilbransjen på kundetilfredshet i løpet av fem år. Det klarte vi sammen med våre forhandlere. At vi nå er best uansett bransje kommer som et resultat av den kulturen vi har skapt i norsk Volvo-handel. Å gi gode kundeopplevelser sitter i ryggmargen til våre ansatte, sier Volvo-sjef Herland, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Disse familiene er mest fornøyd med bilen sin

Det koster mye å hente nye kunder til et bilmerke. Derfor er det også ekstremt viktig for bilbransjen å ha fornøyde kunder: Foto: Scanpix.
Det koster mye å hente nye kunder til et bilmerke. Derfor er det også ekstremt viktig for bilbransjen å ha fornøyde kunder: Foto: Scanpix.

Personlig oppfølging

Pål Silseth som er leder for Norsk Kundebarometer mener Volvo får igjen for å ha jobbet systematisk med kundetilfredshet over tid.

Øystein Herland er sjef for Volvo i Norge.
Øystein Herland er sjef for Volvo i Norge.

– Volvo har i en årrekke satt kundetilfredshet høyt på agendaen og har jobbet målrettet for å finne ut hvordan de best kan tilfredsstille sine kunders behov. De siste 10 årene har kundetilfredsheten jevnt og trutt forbedret seg og Volvo har nå stabilisert seg i toppen av Norsk Kundebarometer. Systematisk og målrettet jobbing med kunden i sentrum, hvor hele organisasjonen må dra lasset i samme retning, betaler seg nå i form av landets mest fornøyde kunder, sier Silseth.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Herland tror på sin side at Volvos fokus på personlig oppfølging har bidratt til å gi selskapet topplasseringen.

– Vi har utviklet konsepter, spesielt i verkstedene våre, som gir kundene en personlig oppfølging og service vi er alene om i bransjen. Jeg tror den personlige oppfølgingen bidrar til å heve Volvo-opplevelsen for våre kunder, sier Herland.

Ute etter bruktbil? Her får du oversikten

Kompakt-SUVen XC40 kommer snart i ladbar utgave. Det ligger an til å bli en ny storselger i Norge.
Kompakt-SUVen XC40 kommer snart i ladbar utgave. Det ligger an til å bli en ny storselger i Norge.

Dyre biler

Også på salgsssiden går det bra for Volvo i Norge. Så langt i er de Norges femte mest solgte bilmerke, med en markedsandel på 7 prosent. Dette er en spesielt sterk prestasjon når vi vet at Volvo ennå ikke har lansert sin første elbil.

Familie-SUVen XC60 er bestselgeren hos Volvo. Den er så langt i år nummer 11 på oversikten over Norges mest solgte biler. Stasjonsvognen V90 holder 20. plassen. Volvo har også en potensiell storselger i den ladbare utgaven av kompakte XC40 som kommer senere i år. Så langt har XC40 kun vært å få med bensin- eller dieselmotor. Mange kunder sitter nok her på gjerdet, og venter på den ladbare utgaven. I 2020 kommer også XC40 som ren elbil.

De mest fornøyde bileierne – etter tre år

Saken ble først publisert på Broom.no