Nå kan du lure naboen med denne

Denne bilen har et lekkert design. Nå kan du få navnet ditt i vognkortet på en relativt ny Jaguar XE for under 300.000 kroner. Det er unektelig mye bil for pengene.
Denne bilen har et lekkert design. Nå kan du få navnet ditt i vognkortet på en relativt ny Jaguar XE for under 300.000 kroner. Det er unektelig mye bil for pengene.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ser ut som skikkelig luksusbil – sjekk prisene nå!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jaguar har opplevd en skikkelig opptur i det norske markedet, etter at de lanserte sin første elbil: I-Pace.

Den tradisjonsrike engelske bilprodusenten, som nå har indiske eiere, har de siste årene utvidet modellutvalget sitt betydelig.

De fleste forbinder merket som kanskje har det aller kuleste navnet i bilbransjen, med sports- og luksusbiler.

Men nå er modellutvalget langt mer enn bare det. Du får store og små sedaner, cabriolet, stasjonsvogn, crossover og fullverdig SUV med Jaguaren i grillen.

I bruktmarkedet kan du dessuten gjøre noen skikkelige kupp. For eksempel får du den relativt nye sedanen XE, som ser ut som en skikkelig luksusbil, for godt under 300.000 kroner.

Men det er et par gode grunner til at prisene er blitt så lave.

Dårlig timing

XE kom på markedet i 2016, og er omtrent på størrelse med BMW 3-serie og Audi A4 fra samme periode. Den er tilgjengelig med både diesel- og bensinmotor, manuell- og automatgir og med 4x4.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I starten ble det solgt en del av disse bilene som sedan med dieselmotor (163 hk) og bakhjulsdrift. Det er ikke akkurat det mest aktuelle for norske bilkjøpere, lenger. I årene som fulgte, har jo dieselmotoren fått hard medfart.

Dermed kan du nå få naboen til å lure på om du har vunnet i Lotto, til en svært overkommelig pris.

Les vår test av Jaguar XE med dieselmotor her

Firehjulsdrift

Om du ønsker full utstyrspakke, den litt mer aggressive R-stylingen og firehjulsdrift, holder det faktisk med litt over 300.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Er du allergisk mot diesel, må du imidlertid belage deg på å punge ut en del mer. Men med en kraftig bensinmotor på 200 hk og firehjulsdrift, slipper du likevel unna med rundt 450.000 kroner.

Interiøret er godt sammenskrudd, men infotainmentsystemet er ikke blant de beste og det kjennes litt gammeldags.
Interiøret er godt sammenskrudd, men infotainmentsystemet er ikke blant de beste og det kjennes litt gammeldags.

I skrivende stund ligger det kun én bil med 250 hk. Da er det i praksis en ny bil – som såvidt har rullet ut fra forhandlere – og prisen er på nesten 700.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Eier du en Jaguar XE? Fortell hva du synes om bilen din her

Heftig motorisering

XE har motorer som passer bedre til imaget enn disse, også. Blant annet kom det en S-utgave, som ble levert med 340 hk.

Her får du en V6-motor som maler som en, ja du gjettet det: Katt! Med denne kraftpakken får du 0-100 km/t på bare 5,1 sekunder.

Disse er imidlertid sjelden på bruktmarkedet. Og skal du kjøpe en helt ny, må du ut med rundt 900.000 kroner.

Denne bilen henger i en tynn tråd

Med litt spreke felger, får du et mye mer sporty utseende på XE.
Med litt spreke felger, får du et mye mer sporty utseende på XE.

"Høres ut som ei ku med fødselsrier"

I Brooms bilguide, der leserne selv forteller hva de synes om bilen, er det 39 anmeldelser av Jaguar. Men kun to av disse omhandler XE.

De to er imidlertid svært positive. Her får bilen 8,2 av 10 poeng. Men ikke alt er like positivt. Dette skriver NorwayJale om bilen sin:

– Super, morsom, kjørebil! Motoren høres ut som ei ku med fødselsrier når den er kald, men det blir litt bedre når temperaturen stiger. MMI'en fungerer og har det meste av det man forventer, men føles gammeldags og er veldig tregt. Det er egentlig det eneste området jeg synes de ligger bak konkurrentene. Ellers er jeg veldig glad i denne bilen!

Artikkelen fortsetter under annonsen

I forhold til kvalitet og driftssikkerhet har Jaguar blitt langt bedre de senere årene, så eierskapet trenger ikke å bli veldig kostbart. Er bilen solgt ny i Norge, får du også et par år resterende nybilgaranti.

På tide å kjøpe? Hva synes du?

Her er brukt Jaguar på Finn.no

Her er brukt Jaguar på Broommarked.no

Vi gjør oppmerksom på at Broommarked og Broom har samme eier.

Les også:
Jaguar F-Pace kåret til minst pålitelige bil i stor undersøkelse Jaguar I-Pace er Årets bil 2019 Jaguar XE henger i en tynn tråd

Denne saken ble først publisert på Broom.no