Derfor er dette så uvanlig på noen biler – og helt vanlig på andre

Firedørs sedaner har veldig sjelden vindusvisker på bakruten. Hvorfor det egentlig? Illustrasjonsbilde.
Firedørs sedaner har veldig sjelden vindusvisker på bakruten. Hvorfor det egentlig? Illustrasjonsbilde.
Artikkelen fortsetter under annonsen

I Norge er det mange som kunne hatt bruk for det.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I " Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg har ikke hatt en sedan før, og derfor ikke vært klar over hvor opplagt jeg synes det er å ha vindusvisker i bakruten. Det irriterer meg så mye at jeg vurderer det som et kriterie når jeg skifter bil neste gang. Nå har jeg sjekket litt rundt og ingen av de bilene jeg ser på har det. Ser ut for meg som om man må over på kombicoupe.

Vet du hvorfor? Er det fordi de blir for belastet i fart, fordi det er vanskelig å plassere dem i forhold til bakluken eller noe tredje? Hilsen Mattis

Les også: Sandefjord-brødre forlot Norge på 80-tallet - aldri sett seg tilbake

Benny svarer:

Hei Mattis! Tja... Det kan du saktens lure på. Det gjør jeg også. Jeg savner det innimellom på min egen Tesla Model S, særlig på vinteren – for å få vekk snø og regn. Men vedgår også at det ikke ville sett veldig pent ut akkurat på denne bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

At det innimellom er behov for dette i Norge er det i alle fall liten tvil om. Mens i andre land, med mindre snø (mange av de største bilmarkedene har jo ikke snø i det hele tatt, eller bare helt unntaksvis ...), bedre veidekke og dermed mindre støv etc, kan det nok også oppfattes som både overflødig og fordyrende. Vekt er nok også et lite poeng. Økt vekt betyr det samme som økt forbruk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forklaringene på hvorfor det er slik er mange og sprikende og ofte lite troverdige.

Noen snakker om plassen motoren og eventuelle overføringer tar. Det oppfatter jeg som lite sannsynlig. Andre om at bakrute-vinkelen og at luftstrømmen gjør det overflødig. Det er det noe i. Luftstrømmen bidrar i stor grad til å holde ruten ren. Om man sammenlikner med en SUV / stasjonsvogn med nesten loddrett bakrute eller en kombibil med skrå bakrute vil mye mer av det som virvles opp bak bilen av støv og skitt legge seg på bakruten, enn på en sedan. Selvfølgelig også fordi en sedan har bakruten lengre fram.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Denne helgen lønner det seg å bruke hodet

Porsche var tidlig ute med visker på bakruten.
Porsche var tidlig ute med visker på bakruten.

Den brattere bakruten på en sedan bidrar også til at mindre av snø og regn treffer bakruten, særlig i fart. Bilene er jo designet for å i stor grad lede vann bort fra taket under fart, med blant annet buet takflate.

En siste teori som også er troverdig er at en bakrutevisker forstyrrer linjene og designet i større grad på en sedan.

Men det finnes definitivt sedaner som har hatt eller er har vært tilgjengelig med visker bak. For eksempel; Ford Escort / Orion, Peugeot 406, Mazda 323, Nissan Skyline, Skoda Octavia / Superb, bare for å nevne noen. Men jeg klarer ikke å komme på noen helt nye sedan-modeller som har dette nå.

Visste du forresten at noen av de første bilene med visker på bakruten var biler som Ferrari i 1955, Lancia i 1957 og at Porsche også var tidlig ute her?

Artikkelen fortsetter under annonsen

En slags konklusjon: Praktisk? Ja. Men definitivt ikke pent, og kanskje heller ikke så nødvendig som på SUV-er, stasjonsvogner og kombibiler.

Takk for interessant spørsmål – håper svaret var litt oppklarende.

Broom-Benny: – Nesten fysisk vondt å lese om dette bilkjøpet

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Saken ble først publisert på Broom.no