SAS-streiken er over, opplyser SAS-sjef Rickard Gustafson

Direkte: Følg siste nytt fra meklingen i videoen over. Direktebilder fra NRK.

– Jeg kan med lettelse opplyse at vi kan legge denne konflikten bak oss, sier Gustafson klokken 23 torsdag kveld.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fakta om SAS-streiken

* Pilotene er samlet under paraplyen SAS Pilot Group. Gruppen omfattes av fagforeningene i Sverige og Danmark samt to fagforeninger i Norge, som er LO-foreningen Norsk Flygerforbund og pilotene som er organisert via Parat.

* Meklingen i Norge startet onsdag 24. april. Fristen gikk ut ved midnatt natt til fredag 26. april. Etter mekling fem timer på overtid ble det brudd, og streiken var et faktum.

* 1. mai klokka 11 gjenopptok partene meklingen hos Riksmekleren i Oslo. Etter at meklingen hadde vart i over et døgn, kunne flere medier melde at partene var kommet til en enighet. Dette ble bekreftet senere på kvelden.

Streikeuttaket

* Norge: 545 piloter organisert i Norsk Flygerforbund og Parat.

* Sverige: 492 piloter organisert i Svensk Pilotförening.

* Danmark: 372 piloter organisert i Dansk Pilotforening.

* Totalt: 1.409 piloter i Norden

Innstilte avganger og rammede passasjerer

* Fredag: 673 innstilte avganger – 72.300 rammede passasjerer

* Lørdag: 329 innstilte avganger – 33.912 rammede passasjerer

* Søndag: 587 innstilte avganger – 63.360 rammede passasjerer

* Mandag: 667 innstilte avganger – 60.813 rammede passasjerer

* Tirsdag: 546 innstilte avganger – 48.949 rammede passasjerer

* Onsdag: 504 innstilte avganger – 47.583 rammede passasjerer

* Torsdag: 709 innstilte avganger – 54.000 rammede passasjerer

* Totalt: 4.015 innstilte avganger – 380.917 rammede passasjerer

Kilder: NTB, SAS, Parat

SAS-streiken er over etter at partene torsdag ble enige om en treårig avtale som løser konflikten. Den siste runden med mekling har pågått siden klokken 11 onsdag og selve streiken i en uke.

Etter det NTB erfarer, kom partene til enighet allerede torsdag ettermiddag, men det har tatt lang tid å få meislet ut avtaleteksten og formalitetene i avtalen.

Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, er fornøyd med avtalen.

– Vi har fått gjennomslag for veldig mye av kravene som var viktige for oss. Vi har vært tydelige i mediene hva dette vært. Spesielt det med turnusplaner har vi fått gjennomslag for. Det er en god avtale. Også på ansettelsestrygghet vi enige om hvordan det skal løses, sier han til pressen.

Han påpeker at streiken har vært nødvendig.

– Men selvsagt er vi lei oss for at den har rammet så mange fra en uskyldig tredjepart, tilføyer Carlsen.

Jobber med å få flyene på vingene

Siden streiken brøt ut før helgen, har SAS hver dag kansellert et stort antall avganger en dag i forveien, men selskapet hadde ved 20-tiden torsdag ennå ikke kansellert noen avganger fredag.

– Nå setter vi i gang det operative med å få crewet på plass, flyene klar for flygninger og passasjerene opp i luften, sier finansdirektør Torbjørn Wist i SAS. Han vil ikke spekulere på hvor lang tid det kan ta, men ber passasjerer om å følge med på nettsidene.

Full drift lørdag

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier til TV 2 at SAS neppe vil være i full drift igjen før lørdag ettermiddag.

– Jeg regner med at SAS-forhandlerne har holdt organisasjonen oppdatert med utviklingen i forhandlingene, og at flymannskap er klarert og klare til å utføre flyginger allerede fredag, sier han, men han tror ikke det er mulig å unngå innstillinger og forsinkelser fredag.

Nær 4.000 flyavganger er blitt innstilt etter at 1.400 SAS-piloter gikk ut i streik fredag. Over 300.000 passasjerer er så langt rammet av streiken. Streiken har kostet flyselskapet dyrt, og SAS har hver dag tapt mellom 50 og 100 millioner kroner på streiken, ifølge anslag fra forskjellige meglerhus.

Pizza til partene klokken 20

Like før klokken 20 gjensto ulike avsluttende formaliteter og protokollførsel, men partene i SAS-konflikten kom til enighet torsdag ettermiddag, etter det NTB erfarer.

Partene forhandler nå om en litt lengre avtale for å unngå at en lignende konflikt oppstår på nytt i nærmeste fremtid, og det skal også være blant årsakene til at sluttforhandlingene drar ut torsdag kveld, ifølge FriFagbevegelse.

Ved 20-tiden ble det levert pizza til SAS' forhandlere.

SAS-sjefen Rickard Gustafson på pressekonferansen torsdag kveld. Foto: Fredrik Persson/TT / NTB scanpix
SAS-sjefen Rickard Gustafson på pressekonferansen torsdag kveld. Foto: Fredrik Persson/TT / NTB scanpix

Ikke kansellert

Siden streiken brøt ut før helgen, har SAS hver dag kansellert et stort antall avganger en dag i forveien, men selskapet hadde ved 20-tiden torsdag ikke kansellert noen avganger fredag.

Streiken var torsdag inne i sin sjuende dag. SAS-pilotene har krevd en lønnsøkning på 13 prosent og en mer forutsigbar turnus. SAS har hevdet at kravene vil true selskapets lønnsomhet.

Onsdag klokka 11 møttes partene i SAS-konflikten for første gang siden meklingen ble brutt før helgen og streiken var et faktum.

Samleside: Her finner du alt om SAS-kaoset

Pakker sammen

Ifølge NRK pakket streikevaktene på Oslo lufthavn sammen sakene sine og forlot stedet torsdag ettermiddag.

– Vi har fått beskjed om at vi har kommet til en enighet, og at det bare er formaliteter igjen, sa streikevakt og pilot Espen Engebretsen til kanalen på Gardermoen.

Nær 4.000 flyavganger er blitt innstilt etter at 1.400 SAS-piloter gikk ut i streik fredag. Over 300.000 passasjerer er så langt rammet av streiken. Streiken har kostet flyselskapet dyrt, og SAS har hver dag tapt mellom 50 og 100 millioner kroner på streiken, ifølge anslag fra forskjellige meglerhus.

Kostnadene vil ha betydelig innvirkning på SAS' årsresultat, og DNB Markets er blant meglerhusene som har nedjustert forventningene til flyselskapets årsresultat etter streiken.

Steile fronter

Frontene har vært steile og tonen krass mellom partene siden det fem timer på overtid ble brudd i meklingen mellom NHO Luftfart og pilotene i Norsk Flygerforbund og Parat natt til fredag 26. april.

Pilotene har i de påfølgende dagene blitt omtalt som en adelsklasse «med lønn og pensjonsordninger som folk flest bare kan drømme om», og har blitt bedt om å «realitetsorientere kravene». På den andre siden har flyselskapet SAS blitt omtalt som vanskelig, og ifølge motparten har de bidratt til å forsure forhandlingsklimaet.

Riksmekler Mats Wilhelm Ruland har kalt SAS-streiken den største arbeidskonflikten i Norge på mange år.

– Det berører veldig mange tredjeparter hardt, og det berører også selskapet og pilotene, derfor er det viktig å få løst denne konflikten, uttalte han til TV 2.

Les også: SAS nekter barn å reise alene mens streiken pågår

Piloter har støtte i befolkningen

Onsdag permitterte SAS rundt 930 kabinansatte og 70 stuere som følge av pilotstreiken. Også Widerøe har permittert bakkeansatte som følge av SAS-streiken. De permitterte bakkemannskapene har støttet SAS-pilotenes krav.

I en spørreundersøkelse InFact gjorde for Parat under streiken, kom det fram at to av tre nordmenn støtter SAS-pilotenes krav. Dette til tross for at svært mange reisende ble rammet av pilotstreiken.

Hele 65 prosent av respondentene i undersøkelsen støttet pilotenes krav om mer forutsigbar arbeidstid, mens 58 prosent svarte at de støtter pilotenes krav om å komme opp på samme lønnsnivå som piloter i sammenlignbare selskaper.

Les mer: Pilot-krav har støtte i befolkningen

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden