På mange biler må du bytte alle dekkene samtidig

På mange biler med firehjulsdrift er det nødvendig å skifte alle dekkene samtidig, sier Brooms bilekspert.
På mange biler med firehjulsdrift er det nødvendig å skifte alle dekkene samtidig, sier Brooms bilekspert.

Hvis ikke kan det bli veldig dyrt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg har (dessverre) en Mercedes ML SUV fra 2012, som har kostet meg altfor mye i reparasjoner allerede. Men det er en annen historie.

Nå må begge fordekkene skiftes, de er utslitte. Bak er de greie en stund til.

Kjenner du til at det kan være problematisk å skifte bare de to foran?

Både verkstedet og dekk-forhandleren påstår at jeg må bytte alle fire. Uten noen annen forklaring enn at; slik er det bare. Jeg kjenner at jeg blir litt usikker her. Hva mener du om dette – kan jeg bytte bare to?

Les også: Vegvesenet har telt dekkene på 27.000 biler i Norge

Benny svarer:

Heisann. Dette er et spørsmål som dukker opp to ganger i året. Nemlig når det er tid for dekkskift.

Hvis du ikke får noen forklaring, forstår jeg at du stusser litt på dette. Men det er nok riktig. Alle dekk bør byttes samtidig. Dette for å unngå ulik rotasjonshastighet på helt nye og på slitte dekk.

Forskjellen på rulleomkretsen er større enn man kanskje skulle tro. Denne forskjellen kan ødelegge differensialer og eventuelle transfer-girkasser. Jeg har selv sett eksempler på det – og tro meg – reparasjonene her kan man kjøpe mange dekk for.

Det finnes, om man ser grovt på det, to typer firehjulsdrift-systemer. Man har de bilene som til vanlig er forhjulsdrevne, men hvor kraften sendes bakover i løpet av millisekunder om forhjulene ikke har feste og på den måten kobler inn firehjulsdriften ved behov. Altså en firehjulsdrift som er for å hjelpe deg ut eller opp av kneika, du får feste ved igangkjøring og slike ting.

Her triller bakhjulene pent etter det meste av tiden og man skulle derfor anta at det ikke var så veldig viktig å bytte alle fire dekkene samtidig på disse bilene. Men føringene fra bilfabrikantene er ganske klare. Man skal ikke blande sommer og vinterdekk, man skal ikke blande forskjellige dekkdimensjoner og man skal heller ikke blande nye og brukte dekk. De garanterer seg slik sett mot eventuelle skader ved avvik.

Les også: Vanlig Mercedes? Nei, denne er håndlaget!

Dette kan helt sikkert også få betydning om man kommer ut for en sak der det blir snakk om garantireparasjoner på drivverket.

Jeg tror likevel at sjansene for at man påfører bilen noen skade om du bytter bare to av dekkene er små, på disse bilene. Min påstand er derfor at man ikke på død og liv MÅ kjøpe fire nye dekk. Men det kan altså være smart.

På andre biler har man permanent firehjulsdrift. Det betyr enkelt og greit at bilen trekker på alle fire hjulene, hele tiden. Her både skal og må man bytte alle fire dekkene samtidig. Igjen, for å sikre lik rulleomkrets på alle dekkene. Her er det ikke spørsmål om man får skader på drivverket – men egentlig når. Enkelt, greit, brutalt og dyrt.

Din Mercedes ML fra 2012 mener jeg har tredje generasjon 4Matic. Et godt og solid system som har permanent firehjulsdrift. Derfor vil jeg i ditt tilfelle anbefale å følge rådene du har fått og skifte alle fire dekkene samtidig på denne bilen.

Håper at dette var litt oppklarende.

Video: Slik skifter du dekk selv:

Hjulskift: Spare penger? Da bør du skynde deg!

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Var verdens raskeste SUV – sjekk prisen nå!

Mindre enn halvparten av dekket er gummi Tenk på dette før du kjøper billige dekk
Før kunne alle skifte dekk – nå risikerer du å ødelegge for mye penger

Denne saken ble først publisert i Broom.no

Personvernpolicy