Sjekk Alexanders (28) unike bilsamling!
– Kan aldri få for mange biler.
På et flott landbruk ikke langt fra Ølen, i Rogaland, står det to strøkne BMW E30 parkert i garasjen til Alexander Haraldsen (28).
De to bilene er som smykker å regne, for alle som er interessert i biler. Den ene en er en sølvfarget og totalrestaurert M3 – den andre en like forseggjort mørkeblå 325i.
Liker du BMW, er det til å få vann i munnen av.
Men dette er bare en liten del av samlingen til den bilgale 28-åringen. Han har fem til!
Sånn kan det gå, når interessen har vært der sine 8-9-årsalderen – og man har en eldre bror som også liker BMW E30.
Kjøpte sin første bil
Det hele startet egentlig da broren kjøpte sin første 3-serie av E30-karosseriet (produsert mellom 1982 og 1994) på slutten av 90-tallet.
Men som med så mange andre: Entusiasmen tar først skikkelig av, når man får sin egen bil.
– Den første bil overtok jeg fra min bror. Det var en BMW 325i – 1986-modell. Mens den første bilen jeg kjøpte selv, var en 320i, også den fra 1986. Den var lakkert spygrønn, og jeg har den fortsatt. I dag bruker jeg den som banebil.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBrukt BMW M3: Herlig bil – men kan også bli et økonomisk mareritt
Sjelden utgave
Siden den relativt beskjedne starten, har det altså ballet skikkelig på seg. Stadig dukker det opp nye biler, som 28-åringen ikke klarer å si nei til.
Nå er består altså samlingen av sju biler. Og det er ikke småtteri som inngår i samlingen. I tillegg til de to som står i garasjen hjemme, er det en banebil, et par M3-er til og ikke minst en svært sjelden E30 Alpina C1 2.5 1987 (se bildeserie nederst i artikkelen). Sistnevnte er den eneste i Norge, og er nummer 13 av totalt 49 produsert.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHer er en virkelig sjelden BMW-versting!
Utstillingsstand
I garasjen står det både diplomer og pokaler fra ulike biltreff. Vi har ikke problemer med å skjønne hvorfor han har sanket premier. Begge bilene i garasjen hjemme er i utstillingsstand. Alt fra skinnsetene og interiøret generelt til motorrom og lakk ser ut som om bilen nettopp har forlatt fabrikken.
Artikkelen fortsetter under annonsenDen sølvfargede M3-en er selve øyenstenen i samlingen. Denne har det blitt lagt ned utallige timer i å gjøre perfekt. At Alexander er perfeksjonist, er det ikke vanskelig å se.
M3-en ser også ekstra barsk ut, med sine breddede skjermer både foran og bak. Og lyden! M3-en har "bare" en 4-sylindret motor. Men den høres helt riktig ut, likevel!
Jørgens gamle klassiker doblet seg i verdi
Får aldri nok
Siden samlingen er såpass omfattende, har han og et par kompiser ordnet en garasje til de andre bilene.
– Når har du nok biler, tror du?
– Ein kan aldri få for mangen E30-er, men det kan til tider bli litt møkje å holda styr på, he he.
Klart og svar, der altså.
Les om andre generasjon 3-serie i Brooms bruktbilguide her
Populære
E30 er blitt et yndet objekt på klassikermarkedet. Ikke bare i Norge, men også i utlandet. M3 er den mest ettertraktede – selv om den altså har firesylindret motor, mens mange BMW-entusiaster foretrekker rekkesekser til vanlig.
Artikkelen fortsetter under annonsenGodt holdte eksemplarer, som ikke er stylet, tunet eller rustet i fillebiter, er vanskelig å finne. M3-ene er det svært få av – og prisene for en godt holdt og original modell starter gjerne på 600.000-700.000 kroner.
Artikkelen fortsetter under annonsenIngenting tyder på at prisene skal slutte å stige med det første. Snarere tvert imot.
Denne samlingen kan med andre ord vise seg å bli en svært god investering.
Bruktimport: Du kan tjene mye på veteranbiler
Høy verdi
– Hvor mye penger har du brukt – og hvor mye tror du samlingen din er verdt i dag?
– Det har gått med noen kroner opp gjennom årene, det er helt sikkert. Men akkurat hvor mye, tør jeg ikke å si. Hvis en tar utgangspunktet i dagens markedsverdi så ligger nok verdien på alle bilene på noen millioner kroner.
Alexander er ikke fremmed for tanken å utvide samlingen sin ytterligere, om den rette bilen skulle dukke opp. Men å selge noen av bilene, vil han ikke høre noe snakk om!
Artikkelen fortsetter under annonsenHan har faktisk fått bud på 70.000 Euro på den sølvgrå M3-en. Men det var ikke aktuelt å la den gå.
– Ingen av de bilene jeg har i dag hverken er eller kommer til å bli aktuelt å selge.
Punktum finale, kan man vel legge til. Bilene har alt for høy affeksjonsverdi, til at den blide Etne-gutten kan la de skifte eier. Det skjønner vi veldig godt!
Til gjengjeld er han en aktiv deltaker på en rekke ulike bilshow og treff – så du kan i alle fall få anledning til å ta en nærmere kikk på bilene hans der.
PS: Neste prosjekt for Alexander er en annen BMW-klassiker. Han skal fikse opp en 2002 til sin far. Ja, vi lover å følge opp, på det også!
Artikkelen ble først publisert av Broom.no.