VW Amarok Aventura er faktisk en millionbil

VW Amarok er en ganske vanlig pickup på norske veier, men ikke i denne utgaven.
VW Amarok er en ganske vanlig pickup på norske veier, men ikke i denne utgaven.
Artikkelen fortsetter under annonsen

PRØVEKJØRT: Dette er virkelig to biler i én.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi skal ikke så veldig mange år tilbake i tid før pickuper nesten uten unntak var enkle og primitive arbeidsbiler. Med kjøreegenskaper og komfort som lå langt bak personbilene. Men så begynte det å skje ting også i denne bilklassen.

De siste årene har det kommer flere pickuper med gode allround-egenskaper. De takler både landevei, motorvei og bykjøring langt bedre enn tidligere.

Volkswagens Amarok er en av dem som har markert seg her. Da Volkswagen etter mange års pause bestemte seg for å lage pickup igjen, gikk de for en oppskrift som har vært en stor suksess. Akkurat som konsernets varebiler, har Amarok lagt seg relativt tett opp mot personbilene på mange områder.

Hva er nytt?

Denne Amaroken har et godt synlig V6-merke og ikke minst: Den har hvite skilter. Det første betyr at vi finner en 3-liters dieselmotor på seks sylindre og hele 258 hestekrefter under panseret. Hvite skilter betyr at den er registrert som personbil og har fem seter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er uvanlig i det norske markedet, rett og slett fordi vi da snakker personbilavgifter som er langt høyere enn avgiftene for varebil. Men bilen blir naturligvis langt mer anvendelig. Nå kan du bruke Amarok som familiebil, eller du kan bruke baksetet som ekstra, «innendørs» bagasjerom. I tillegg har du lasteplanet som kan innredes og utnyttes på flere måter.

Les også: Nå er det nesten ingen igjen av denne i Norge

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Det blir ikke kjempestort plan igjen når bilen er dobbelkabiner, men du kan få med mye her!
Det blir ikke kjempestort plan igjen når bilen er dobbelkabiner, men du kan få med mye her!

Hva er styrker og svakheter her?

Det er ikke tilfeldig at pickup er superpopulært i enkelte markeder, blant dem er USA i særklasse. For dette er usedvanlig anvendelige biler. Her kan du stikke innom nærmeste byggvarehus og lesse på Leca-blokker eller materialer. Du kan kjøre hageavfallet på dynga, eller du kan hente møbler på IKEA. Det er bare å laste på.

VOLKSWAGEN AMAROK

Modell: Aventura V6 TDI 4MOTION

Motor: 3-liter diesel

Effekt: 258 hk/550 Nm

0-100 km/t: 9 sekunder

Toppfart: 191 km/t

Forbruk: 0,83 liter/mil

Lengde/bredde/høyde: 5,19 - 1,95 - 1,87 meter

Vekt: 2.035 kilo

Totalvekt: 2.920

Tilhengervekt: 3.500 kilo

Pris testbil: 1.078.720 kroner

Testbilens baksete gjør også at du kan ha med fire passasjerer. Bredden i baksetet er svært god, men beinplassen er litt begrenset.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sittestillingen er høy og du føler deg som litt konge på veien. Det underbygges av den sterke dieselmotoren som gir veldig bra overskudd. Til å være pickup er den også kjapp, 9 sekunder blank på 0-100 km/t. Vi lar oss også også imponere av støydempingen. Den er svært god, særlig mot de digre hjulene. Her har VW tatt jobben på alvor.

Kjøremessig er det mest den lange fjæringsveien som avslører at dette ikke er en stor SUV. Noen kompromisser må det nødvendigvis bil, når bilen også skal kunne takle tunge lass på lasteplanet. Lengde på hele 5,19 meter merkes i bygater og i parkeringshus. Der er den ikke heeelt på hjemmebane.

Førermiljøet er godt. Materialkvaliteten er ikke helt på personbil-nivå, men her er det også et viktig poeng at bilen skal være robust og tåle tøff bruk. Her er det vernesko som gjelder, ikke lakksko.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette er pickup for seriøse cowboys

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

VW Amarok er en ganske vanlig pickup på norske veier, men ikke i denne utgaven.
VW Amarok er en ganske vanlig pickup på norske veier, men ikke i denne utgaven.

Hva koster den?

Denne bilen viser på en veldig god måte hvor absurd det norske avgiftssystemet kan være. Kjøper du testbilen som toseters varebil, må du ut med 676.120 kroner. Som personbil på hvite skilter: 1.078.720 kroner, takk! Du betaler altså 402.600 kroner for gleden av å ha et baksete.

«Rimeligste» Amarok personbil starter for øvrig på 873.900 kroner. De som kan kjøpe varebilutgaven uten moms, kommer unna med 421.720 kroner.

(Saken fortsetter under)

Bakseter blir ikke mye dyrere enn dette... 402.600 kroner i avgift til staten, takk!
Bakseter blir ikke mye dyrere enn dette... 402.600 kroner i avgift til staten, takk!

Hvem er konkurrentene?

Ford Ranger og Mercedes X-klasse er kanskje de som ligner mest på Amarok, i forhold til kjøreegenskaper og komfort. Toyota Hilux er selve legenden i denne klassen, den er også en av verdens mest slitesterke biler.

Isuzu har hatt stor sukess med sin D-Max på det norske markedet i mange år. Den utmerker seg blant annet med å gi mye bil for pengene. Nissan Navara er også en bil som har vært med i mange år. Den danner forresten også utgangspunkt for Mercedes X-klasse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ingvar bruker Amaroken sin som «hotellrom»

Vil naboen bli imponert?

Denne Amarok-utgaven er veldig høyt på lista over biler ingen vil klare å gjette prisen på. For at du har betalt nesten 1,1 millioner kroner for Amaroken er nok noe mange vil mistenke er en aprilspøk.

Du kan få flere store og luksuriøse SUV-er for de samme pengene. Da mister du lasteplan og de mange bruksområdene det gir, til gjengjeld får du mye mer luksus, komfort og kjøreegenskaper for pengene dine.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les mer: Slik utnyttet vi avgifts-smutthullene

(Saken fortsetter under)

Interiøret er ikke akkurat i millionbil-klassen. Det er ganske mye svart hardplast her, men samtidig er det moderne og funksjonelt.
Interiøret er ikke akkurat i millionbil-klassen. Det er ganske mye svart hardplast her, men samtidig er det moderne og funksjonelt.

Broom mener:

Pickup er kult og denne pickupen har veldig mye som trekker opp: Skikkelig kraftoverskudd, imponerende gode kjøreegenskaper (til denne biltypen å være) og svært mange bruksområder. I tillegg er den en habil offroader. Baksetet er gull verdt de gangene du trenger å ha med mer enn én passasjer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det som setter en effektiv stopper for salget, er naturligvis prisen. De som med denne kunne klart seg med én bil, velger nok heller en varebil-Amarok og en personbil i tillegg – og kan fortsatt ha penger igjen. Så kan man jo diskutere hvor smart og miljøvennlig det er.

Uansett hvilken utgave du velger, er Amarok en av de mest personbilpregede pickupene. En arbeidsbil som du også fint kan legge ut på ferietur med, uten å tenke at du heller gjerne skulle kjørt noe annet.

SUV-dilemma: Den ene er mye skumlere enn den andre

Med sterk V6-motor og 4x4 er dette en bil du kan dra på eventyr med.
Med sterk V6-motor og 4x4 er dette en bil du kan dra på eventyr med.

Visste du at:

– Amarok har blitt produsert siden 2010.

– De første bilene ble bygget i Argentina. Etter to år startet VW også produksjon i Tyskland.

– De musikkinteresserte vil kanskje huske navnet Amarok, fra en god stund før bilen kom på markedet. Amarok er nemlig også havnet på et album fra Mike Oldfield, utgitt i 1990.

Det selges bare noen få Amarok på hvite skilter hvert år i Norge. Og det er jo egentlig ikke så rart.
Det selges bare noen få Amarok på hvite skilter hvert år i Norge. Og det er jo egentlig ikke så rart.

Les også: Pickuper holder seg svært godt i pris

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no