Nissan GT-R er blitt en «fjellklatrer»

Når bilen ser slik ut, skulle man nesten tro at den var bygget i bakvendt-land. Men spoileren/vingen og den enorme splitteren foran skal faktisk være der! Denne bilen er nemlig bygget for et helt spesielt formål.
Når bilen ser slik ut, skulle man nesten tro at den var bygget i bakvendt-land. Men spoileren/vingen og den enorme splitteren foran skal faktisk være der! Denne bilen er nemlig bygget for et helt spesielt formål.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er én god grunn til at denne blodtrimmede Nissan GT-Ren ser så ekstrem ut som den gjør.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du er tilgitt om det første du tenker på når du ser denne bilen, er at noen har gått fullstendig av hengslene og forsøkt å lage en brøytebil av en Nissan GT-R. Også om du videre tenker at noen må ha fått alt for mye voksenbrus underveis i prosessen, og endt opp med en slags Frankenstein-aktig kreasjon.

Men faktum er at ingen har vært på en snurr mens denne bilen ble bygget om. Det er meningen at den skal se akkurat sånn ut!

Og de mildt sagt enorme spoilerne, både foran og bak, er en funksjon.

Bilen skal nemlig kjøres raskest mulig. Opp en bakke. Ja, det er noen som spesialiserer seg på akkurat det!

«Fjellklatrer»

Snart vil vi få første indikasjon på om det faktisk er smart, eller om dette rett og slett bare er tull og tøys!

Det er Franco Scribante Racing som står bak. Og i starten av mai skal denne bilen få prøve seg i Jaguar Simole Hillclimb. En mer krevende variant av bakkeløpene vi kjenner her hjemme.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi kan ikke si så mye om hvordan det vil gå. Men vi kan garantere at den vil få mange lange blikk! For dette er heftige greier.

Les også: Dette er en av verdens råeste biler

(Saken fortsetter under)

Denne gjengen er godt fornøyd med resultatet sitt. Ikke akkurat vakkert – men funksjonelt.
Denne gjengen er godt fornøyd med resultatet sitt. Ikke akkurat vakkert – men funksjonelt.

Masse krefter

Denne GT-Ren har i utgangspunktet 3,8-liters twin turbo-motor. Det holder til å gjøre dette til en av de sprekeste bilene på markedet. Men denne er også blitt tuklet med under panseret (hvis det er lov å si). Franco Scribante Racing har ikke gitt opplysninger om effekten. Men alt under 1.000 hk vil være for lite, i en slik bil!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kort sagt: Denne bilen bør gå som en stukken gris oppover enhver bakke som kommer i dens vei. Og vi skulle gjerne likt å sett den i aksjon!

Video: Broom tester Nissan GT-R på Rudskogen

(Saken fortsetter under)

Likevekt må det jo være! Her er det vinger både i «hue og ræva».
Likevekt må det jo være! Her er det vinger både i «hue og ræva».

GT-R

GT-R har en helt spesiell i hjertet til mange bilentusiaster. Den er en hardcore sportsbil, som byr på mye kjøreglede.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis du har lyst å lage deg et prosjekt a la denne kreasjonen, får du starte med å få tak i en bil. På bruktmarkedet finnes det en hel del å velge mellom.

Av bilene som ligger tilgjengelig nå, starter prisene starter på rundt 700.000 kroner.

Les også: Slik importerer du drømme-veteranen

Stylingen er ikke til pynt, heldigvis, men har en høyest praktisk funksjon for en bil som har planer å gjøre det skarpt i hillclimbing.
Stylingen er ikke til pynt, heldigvis, men har en høyest praktisk funksjon for en bil som har planer å gjøre det skarpt i hillclimbing.

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no