Derfor smeller det oftere for elbilene
Mer enn én av tre elbileiere meldte skade i fjor.
Den rekordraske overgangen til elbiler og hybrider som er så typisk for Norge går ikke helt smertefritt. Tall fra forsikringsbransjen viser tydelig at elbiler og hybrider er mer skadeutsatt enn andre biler. Denne trenden er gjennomgående i alle fylker, unntatt Finnmark. I vårt nordligste fylke er det imidlertid også lengst mellom elbilene.
– I 2018 hadde elbiler og hybrider gjennomgående flere skader enn fossildrevene biler, med noen få unntak. Mer enn én av tre elbileiere meldte skade på bilen sin i 2018, mens om lag én av fire eiere av bensin- og dieselbiler biler gjorde det samme, sier Svein Skovly, leder for Innovasjonslab i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
Skadehyppighet: Elbiler: 35 prosent, hybrid 33 prosent, Fossile biler: 27 prosent.
Skade på nesten halvparten i Oslo
– Mange elbiler kjøres i byer hvor det generelt er større sjanse for ulykker. Dette kan delvis forklare det store antallet skader, men bildet er faktisk det samme i hele landet, med unntak av Finnmark. Eksempelvis registrerte Fremtind i 2018 skader på nesten halvparten av elbilene vi har forsikret i Oslo, sier Skovly.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHan legger til:
– Vi ser en klar tendens til at el- og hybridbiler krasjer oftere enn fossile biler, selv når vi tar hensyn til at det går flere elbiler i urbane strøk.
En liten skade kan koste flere titusener
Franske skiller seg positivt ut
– Hva er årsakene til dette?
– Typisk for de fleste elbiler er svært høy effekt – 200 hestekrefter og atskillig mer er ikke uvanlig. Dessuten leverer elbilen all kraft fra første trykk på gasspedalen, og dette gir en veldig rask akselerasjon, som utvilsomt overrasker mange – og har forårsaket atskillige smeller.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– I tillegg til den raske akselerasjonen, er vår oppfatning at en stor andel av skadene skyldes uoppmerksomhet og manglende fokus fra sjåførene. Vi finner også støtte for dette i dataene vi samler. Dette er årsaken til at Fremtind nå prioriterer distraksjon og fart i videreutvikling av smart bilforsikring.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Er det noen forskjeller mellom bilmerkene?
– De franske merkene som Renault, Peugeot og Citroen skiller seg positivt ut, og har skadehyppighet på nivå med fossilbilene.
I motsatt ende av skalaen finner vi Kia og Tesla som er de elbilene som klart skiller seg negativt ut med høyere skadehyppighet enn øvrige merker.
Av hybridbilene er det Volvo, BMW og Kia som skiller seg positivt ut, mens hybridbilene fra Audi og Lexus har høyest skadehyppighet, sier Svein Skovly videre.
Teknologien gjør oss sløve
– I 2018 ble det registrert 147.929 nye personbiler her i landet. Av disse var hele 46.143 nye nullutslippsbiler, nesten 40 prosent flere enn i 2017. I tillegg var det også et høyt antall hybrider. Dette ga rimeligvis sterk vekst i antall el- og hybridbiler som forsikres.
– Mesteparten av disse bilene er nye eller nesten nye, og har typisk mye sikkerhetsutstyr. Likevel blir det mye skader?
Artikkelen fortsetter under annonsen– Sikkerhetsteknologien virker, helt klart, men den er ment å assistere føreren, ikke overta kjøringen. Teknologien kan fort gjøre at vi føler oss så trygge at vi blir sløve når vi kjører, og begynner å fikle med andre ting, for eksempel med mobilen. Skjer det noe da, tar det lang tid å gjenvinne kontroll over bilen, sier Skovly.
Tar større risiko
– De fleste nye biler har løsninger som adaptiv cruise control med autobrems og filskifteassistent. De dyreste og mest avanserte bilene kommer nå med automatisk unnamanøver, nødbrems og beltestrammer ved fare for frontkollisjon eller påkjørsel bakfra.
– Dette forteller at bilene har blitt mye tryggere, og det er en bra utvikling. Samtidig fremstår det rett og slett som om mange har så stor tillit til sikkerhetssystemene at vi velger å ta større risiko, sier Skovly.
(Artikkelen er først publisert av broom.no)