Prøvekjørt:Over 4.000 nordmenn skal kjøpe Toyota RAV4 i år

Toyota RAV4 har kommet i en helt ny utgave. Nå har vi kjørt utgaven med forhjulsdrift.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Familiefavoritten har blitt ny.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den kompakte SUV-en Toyota RAV4 kom på markedet første gang i 1994. Da andre generasjon var på plass i 2000, tok det helt av.

Den lille SUV-en har rett og slett vært en av Norges mest solgte og populære biler siden. Dagens modell som kom tilbake i 2012, vokste seg større og ble en fullverdig familiebil.

Trygg, traust, forutsigbar og på alle måter en grei bil. Tilgjengelig med bensin, diesel og ikke minst hybrid, har den favnet bredt.

Den har vært en av Norges mest solgte biler i mange, mange år, uansett segment.

Tidligere i år slapp Toyota en helt ny generasjon av bilen. Den femte i rekken.

Nå har vi kjørt den nye RAV4 hjemme i Norge. Da utgaven med forhjulsdrift som er først ut her.

Toyota RAV4 har blitt en helt ny bil fra innerst til ytterst.
Toyota RAV4 har blitt en helt ny bil fra innerst til ytterst.

Hva er nytt?

Vi var i Spania og kjørte nykommeren tidligere i år. Les mer om det her:

For å oppsummere veldig, veldig kort: Alt her er nytt. Bilen bygger på en helt ny plattform. Den har fått et helt nytt og tøffere design, som vi liker godt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fysisk størrelse er veldig lik bilen den erstatter, men den har fått økt akselavstand som gir bedre innvendig plass til både passasjerer og bagasje. Den har fått nytt interiør, som er mer forseggjort, med nye og bedre materialer og ikke minst har den fått mer sikkerhetsutstyr og assistentsystemer.

Det er altså liten tvil om at det er en helt ny bil vi har snakker om. Det er også en veldig viktig bil for Toyota de neste årene.

Derfor skal bilene deres få kamera som overvåker føreren

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva er styrker og svakheter her?

Styrken er opplagt. En ny bil er en bedre bil. Vi mener allikevel at Toyota har tatt et stort steg videre i riktig retning her. Bilen er kort og godt bedre på alt, fra plass, til design og kjøreegenskaper.

At bilen nesten er en levende legende når det gjelder driftssikkerhet trekker jo heller ikke ned.

Tradisjonelt har RAV4 holdt seg godt i pris på bruktbil-markedet også.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En liten ulempe er det nok allikevel at den ikke er tilgjengelig som ladbar hybrid. Eller langt mindre som elbil. Det kommer neppe heller.

Bilen vi kjører nå er en utgave med tohjulsdrift. Det gir en besparelse på rundt 40.000 kroner om du ikke trenger trekk på alle fire.

Det antas at tett opp mot 90 prosent av bilene som selges i Norge vil ha firehjulsdrift.

Se hvilken Toyota-storselger som gjør comeback nå

Også innvendig er bilen pen og funksjonell.
Også innvendig er bilen pen og funksjonell.

Hva koster den?

Toyota RAV4 med forhjulsdrift finnes i flere ulike utstyrs-grader, og dermed priser. Den billigste heter Life og koster fra 387.400 kroner. Den dyreste er den svært godt utstyrte Executive – som koster nesten 100.000 kroner mer.

Vil du har firehjulsdrift på din RAV4, er pristillegget for dette på ca. 40.000 kroner.

Hvem er konkurrentene?

SUV-er med hybride drivlinjer finnes det ikke så veldig mange av, men både den ladbare Mitsubishi Outlander og nye Honda CR-V hybrid er to aktuelle konkurrenter. Biler som VW Tiguan og Skoda Kodiaq er også to folkelige og fornuftige alternativer til RAV4, det samme vil nok også Subaru Forester hybrid være når den kommer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vil naboen bli imponert?

Det er vel få som kjøper Toyota for å imponere naboen. Det er som regel helt andre kriterier som ligger til grunn for bilvalget. Men når det er sagt, mener vi at nye RAV4 er såpass mye bedre og finere enn tidligere utgaver at noen nok vil snu seg etter den.

Les også: Denne Toyota-forhandleren er verdens største

Hva mener eierne?

Toyota er jo viden kjent for å ha veldig fornøyde eiere. Men stemmer det? Klikk her for å se hva de som faktisk kjører Toyota RAV4 mener om bilene sine:

Vi kjører utgaven med 2WD nå, men flertallet av bilene her hjemme vil leveres med 4WD.
Vi kjører utgaven med 2WD nå, men flertallet av bilene her hjemme vil leveres med 4WD.

Hva mener Broom?

Toyota her virkelig lykkes med å videreforedle denne bilen. Den er bedre på det meste.

Selvfølgelig har forhjulstrekk-utgaven noen begrensinger når det gjelder framkommelighet, men ikke alle må ha firehjulsdrift. Vi mener allikevel at det kan være smart å betale for 4x4, ikke minst med tanke på annenhåndsverdien.

En annen ting som vi føler skiller litt mellom utgaven med to- og firehjulsdrift er den trinnløse CVT-girkassen, som Toyota her fått en del kritikk for. Den har blitt mye bedre, men vi opplever den som enda bedre i utgaven med firehjulsdrift.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med forhjulstrekk er den litt slappere og responderer ikke like mye på gasspådrag som det vi hadde ønsket oss. Dog uten at dette er noe stor sak.

Dessuten gir 2WD noen fysiske begrensinger. Etter et stort snøfall med kram nysnø opplevde vi selv å ikke komme opp en bratt bakke med denne. Vi måtte "bite i det sure eplet", rygge ned igjen for så å kjøre rundt. Ikke alle steder er det mulig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Slik ser den nye RAV4 ut fra førerplass. Pen, moderne og velutstyrt.
Slik ser den nye RAV4 ut fra førerplass. Pen, moderne og velutstyrt.

Men på normalt vinterføre byr ikke framkommeligheten på noen spesielle utfordringer. Snarere tvert i mot. Den oppleves som både trygg og forutsigbar.

Tidligere har mange kjøpt Toyota RAV4 fordi det er en god og fornuftig bil. Nå har den blitt enda bedre. I tillegg har den nå fått et design som definitivt er et kjøpsargument også.

Toyota RAV4 2WD

Motor: 2,5-liter bensin + elmotor.
Effekt: 218 hk / 400 Nm.
0-100 km/t: 8,4 sekunder.
Toppfart: 180 km/t.
Forbruk: 0,64 l/mil.
L – H – B: 460, 168, 180 cm.
Bagasjerom: 580 liter.
Pris fra: 387.400 kr.
Pris testbil: 486.300 kr.

Vi tror at dette vil være både et bra, smart og fornuftig bilkjøp også framover.

Enda tøffere Toyota? Dette er bilen å ha når du skal du krysse en ørken

Artikkelen fortsetter under annonsen

Visste du at:

- RAV4 betyr; Recreational Activity Vehicle, 4-wheel drive.

- Den norske importøren hadde mer enn 1.000 bestillinger inne på denne før noen hadde sett den.

- RAV4 også finnes uten hybrid drivlinje, med bensinmotor. Denne tas ikke inn til Norge.

- De siste par årene har 95 prosent av alle nye Toyota solgt i Norge vært hybrider.

Les også: Her finner du vår store test av Toyota RAV4 med firehjulsdrift.

Toyota Corolla: Verdens mest solgte gjør comeback i Norge – her er prisene Ny Toyota RAV kan ta SUV-tronen tilbake

Denne Toyotaen koster nesten en million kroner

Denne saken ble først publisert i Broom.no