Elektriske veteraner i Genéve

RETRO ELBIL: Den franske produsenten lager elbiler i kjent Reodor Felgen-stil.
RETRO ELBIL: Den franske produsenten lager elbiler i kjent Reodor Felgen-stil. Foto: Fred Magne Skillebæk
Artikkelen fortsetter under annonsen

Brigitte, Lucie og Adéle skal gi deg veteranfølelsen i elektrisk versjon.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Re Det er ikke bare framtidsrettede biler med mye høyteknologisk utstyr, eller dyre luksus-SUV-er som vises fram under motormessa i Genève. Også fortidas leketøy blir vist i framtidas elektriske drakt.

En av dem som kan tilby sistnevnte er den franske produsenten Devinci.

Reodor Felgen?

BRIGITTE: Den billigste versjonen av Devinci sine retrobiler vist under motormessen i Genéve. Foto: Fred Magne Skillebæk
BRIGITTE: Den billigste versjonen av Devinci sine retrobiler vist under motormessen i Genéve. Foto: Fred Magne Skillebæk

Med sine tre modeller Brigitte, Lucie og Adéle kan føreren ta på seg Reodor Felgen-utstyret, og kjøre langs landeveien – likevel uten motorstøyen og eksosen som ofte følger med.

Devinci er hjertebarnet til den franske entreprenøren Philippe Dayraut, grunnleggeren av reserbilmerket Mitjet Motorsport. I 2017 startet han Devinci for å lage en elektrisk bil med en retrostil. 30 biler ble produsert og solgt allerede det første året.

Miljøvennlig

UNDER PANSERET: Det er kun et batteri der motoren vanligvis ville vært. Foto: Fred Magne Skillebæk
UNDER PANSERET: Det er kun et batteri der motoren vanligvis ville vært. Foto: Fred Magne Skillebæk

Ved første øyekast er det nær sagt umulig å se at disse bilene er drevet av et batteri.

Men under panseret er det lite som likner en tradisjonell motor.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Devinci har stort fokus på å være miljøvennlige, og har derfor forpliktet seg til gjenbruk av gamle batterier. De konverterer de til generatorer for kundene sine.

Les også : Kia Imagine skal få opp pulsen

KAN SPESIALLAGES: Alle bilene kan designes etter kundens smak og preferanser. Foto: Fred Magne Skillebæk
KAN SPESIALLAGES: Alle bilene kan designes etter kundens smak og preferanser. Foto: Fred Magne Skillebæk

Kan spesialdesignes

Selve bilen er en toseter. Selv om de finnes i flere versjoner, kan alle spesiallages for kundenes behov og ønsker.

Brigitte er den billigste av de tre, men også den med minst batteri på 15,3 kWh batteri. Bilen har tre moduser: Eco, Normal og Sport, og i Eco-mode skal bilen kunne kjøre 150 kilometer på en lading.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
LUCIE: Den lange bananliknende bakenden gir et gammeldags utseende. Foto: Fred Magne Skillebæk
LUCIE: Den lange bananliknende bakenden gir et gammeldags utseende. Foto: Fred Magne Skillebæk

Både Lucie og Adéle har et 23kWh batteri og muligheten til å kjøre 230 kilometer før det må lades, men bare om det kjøres i nevnte Eco-mode.

I tillegg har de muligheten for å koble til et lydsystem via Bluetooth.

Alle tre har en integrert 3 kW lader.

Tre modeller – tre priser

Som nevnt kan alle bilene spesiallages, og det finnes også en rekke tilvalg man kan betale ekstra for. De lages imidlertid i begrensede opplag, så hvis Reodor Felgen-stilen er det man ønsker, bør man ikke være sein på avtrekkeren.

RETRO: Også innsiden av bilen har et retro preg. Foto: Fred Magne Skillebæk
RETRO: Også innsiden av bilen har et retro preg. Foto: Fred Magne Skillebæk

Startprisen for de tre er i utgangspunktet:

  • Brigitte: Lages 100 stykk med en startpris på 49.500 euro
  • Lucie: Lages 95 stykk til en startpris på 69.900 euro
  • Adele: Lages bare fem stykker (én allerede reservert) til en startpris på 99.900 euro

Bilene skal ifølge produsenten produseres i løpet av 2019.

Les også: Et kinder-egg av en elbil

Denne saken ble først publisert på Elbil24.no.