Hilux blir elektrisk, og skal bygges i Norge

TOYOTA HILUX: Arctic Trucks skal gjøre Hilux fullelektrisk.
TOYOTA HILUX: Arctic Trucks skal gjøre Hilux fullelektrisk. Foto: Toyota
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norske Arctic Trucks skal bygge om bilen i Drammen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Elbil24): Toyota Hilux er ansett som noe av det mest holdbare som er laget på fire hjul, og er ifølge Top Gear bilen det ikke er mulig å ta livet av.

Nå skal den bygges om til 100 prosent elektrisk - i Norge.

Det er Arctic Trucks i Drammen som skal bygge om bilene, som først og fremst skal kommer til å bli brukt i næring, av flere årsaker.

Samarbeidsprosjekt

Prosjektet er et samarbeid med Tembo 4x4 fra Nederland. De har over lengre tid elektrifisert både Toyota Land Cruiser 70-serien og Toyota Hilux, for det meste til bruk i gruver og nasjonalparker.

Arctic Trucks og Tembo kjenner godt til hverandre gjennom ombygging av større offroadere for privatmarkedet, men har nå funnet lykken i et samarbeid rundt de elektriske variantene i tillegg.

Markedet er større enn vi rekker over, forteller Frank Daams i Tembo 4x4 til Elbil24, og sikter til at kapasiteten i Drammen vil komme godt med.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også : Porsche bekrefter ny elbil

DEN FØRSTE: En bil er allerede levert, men denne ble gjort ferdig i Nederland. Foto: Fred Magne Skillebæk
DEN FØRSTE: En bil er allerede levert, men denne ble gjort ferdig i Nederland. Foto: Fred Magne Skillebæk

Kjøpes hele

I hovedtrekk blir bilene kjøpt inn som ordinære dieselbiler, der motorer og annet overflødig blir demontert, før oppgaven med å bygge driften om til elektrisk starter.

Batteriene på 70-serien ble lagt under planet, mellom rammevangene, mens de på Hilux foreløpig er lagt på planet.

I gruvedriften brukes bilene først og fremst til persontransport uansett, og da er planet stort nok uansett. Batteriene består av ordinære moduler med litium-ion lommeceller. Disse kan lades enten fra 230 Volt eller 400 Volt. Ombordladeren er på 7,2 kW.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er mer enn nok for det bruksmønsteret disse bilene opplever, forteller Daambo fra Tembo.

Han sikter da til at bilene stort sett bare ruller noen få mil hver dag, og står rolig mye av dagen. I tillegg regenerer de i lange perioder når bilene er på vei ned gruvegangene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
BYTTET: Motor er byttet med elektronikk. Foto: Fred Magne Skillebæk
BYTTET: Motor er byttet med elektronikk. Foto: Fred Magne Skillebæk

Nytt bein å stå på

For Arctic Trucks er prosjektet kjærkomment, ettersom de tidligere hadde mye produksjon for Forsvaret og Politiet. I dag har mye av denne virksomheten gått over til rent vedlikehold, og de opplever større kapasitet.

Samtidig har de flyttet inn i 4.0000 sprell nye kvadratmeter, spesialdesignet til deres behov.

– Vi er i nytt bygg, vi har nå sørget for alle de autoriseringer Statens vegvesen er i stand til å utstede, og vi gleder oss til alt vi skal gjøre i tiden som kommer, forteller Örn Thomsen, daglig leder av Arctic Trucks i Norge.

Nå er de snart i gang med å bygge om elektriske Hilux, og ser for seg både gruver, energiselskaper og andre med behov for lavt utslipp på kundelistene.

Les også : Porsche Macan blir elbil

Denne saken ble først publisert på Elbil24.no.