Én av verdens beste biler – og du kan få den billig

RX-modellen fra Lexus fyller 20 år nå – og det gjør så klart noe med prisene også.
RX-modellen fra Lexus fyller 20 år nå – og det gjør så klart noe med prisene også.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lexus RX i fire generasjoner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

SUV-er var tradisjonelt enkle, men robuste og tøffe biler. Litt slik som nyttekjøretøy. Man har det man trenger, og ikke noe særlig mer.

De siste årene har dette dreid ganske markant. Flere og flere SUV-er snobber oppover og mange av oss kjøper disse høyreiste bilene med firehjulsdrift, mye utstyr og med romslig plass.

Biltypen har langt på vei tatt over etter den tradisjonelle stasjonsvogna. Dette med god framkommelighet, mye utstyr, og høy komfort og ofte en kraftig motor henger trolig sammen med den økte interessen.

Ett av bilmerkene som var veldig tidlig ute med en litt sossete SUV var Lexus. Allerede for 20 år siden lanserte de første generasjon av sin nå smått legendariske RX.

Lexus er jo ellers kjent for å lage biler med en helt unik driftssikkerhet. De er også merket som år etter år topper kundetilfredshet-undersøkelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå skal vi ta en liten titt på alle generasjonene til nå. Her kan du få biler i svært mange prisklasser:

Den første RX-serien kom aldri til Norge på regulær import.
Den første RX-serien kom aldri til Norge på regulær import.

Første generasjon. 1998 - 2003:

Akkurat første generasjon av RX er en ganske sjelden fugl i Norge. Den ble aldri tatt inn på regulær import, men noen har da kommet til lands både som flyttegods og bruktimport, så biler finnes, men ikke akkurat i hopetall.

Designeren Makoto Oshima slo vel ikke akkurat på stortromma. Det er på mange måter det som er under skallet som gir denne bilen kvaliteter. Det skal også sies i Oshimas forsvar at bilen langt på vet er en kopi og i stor grad bygger på Toyota Harrier, en modell som aldri kom til Norge eller Europa.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Med firehjulsdrift var framkommeligheten god.
Med firehjulsdrift var framkommeligheten god.

RX-en var også først og fremst beregnet på det store og svært viktige amerikanske markedet.

Selv om bilen skuffet litt på det utvendige, var godbitene mange under det anonyme ytre. Mykt skinn, flotte materialer, god finish og skyhøy byggekvalitet preger interiøret, sammen med et raust utstyrsnivå.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Motoren var en 3-liter V6 bensin på 201 hestekrefter, 4-trinns automatgirkasse var standard og firehjulsdrift var å finne på de fleste bilene, men den kunne også leveres med forhjulsdrift.

Som nevnt finnes det kun et fåtall biler i Norge. Prisene starter ofte på rundt 50.000 kroner og første generasjon Lexus RX gir med det en billig inngangsbillett til snobbe-SUV-segmentet, samtidig som man får en uvanlig bil.

Lexus til topps i stor kundeundersøkelse

Slik ser andre generasjon RX ut, den kom også til Norge i 2003 og siden har den vært her.
Slik ser andre generasjon RX ut, den kom også til Norge i 2003 og siden har den vært her.

Andre generasjon. 2003 - 2007:

Først da andre generasjon av RX ble lansert i 2003, kom Lexus-SUV-en til Norge. Ikke uten en viss suksess. Timingen var god og andre Luksus-SUVer hadde begynt å gjøre seg gjeldende, slik som både BMW X5 og X3, Volvo XC90 var en stor suksess, Mercedes ML var her og Porsche Cayenne kom omtrent på denne tiden. Trenden var klar. Snobbete SUVer var definitivt på vei opp og fram.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lexus RX var fortsatt en anonym bil, men betydelig friskere i designet enn forgjengeren. Det skulle ikke så mye til. Fortsatt kanskje mer særpreget, enn direkte vakker. Den var tro mot det opprinnelige konseptet. Skyhøy kvalitet overalt, unik driftssikkerhet. Mye utstyr som standard, ting mange av konkurrentene tok seg grovt betalt for.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Interiøret var særpreget men holdt høy klasse.
Interiøret var særpreget men holdt høy klasse.

Under panseret var det fortsatt V6 og bensin som gjaldt. enten i form av en 3-liter på 204 hestkrefter for RX300, eller en RX350 på 3,5-liter og 276 hestekrefter. Noe som neppe var gunstig for det norske salget. Dette var på den tiden da dieselmaskin var det eneste saliggjørende.

Men en del norske kunder falt allikevel for fristelsen og kjøpte seg en RX.

Dette var også modellen som introduserte det vi nordmenn veldig ofte forbinder med Lexus – nemlig en hybrid drivlinje. Dette ble først lansert i USA i 2005 og i Europa i 2006. RX400h heter bilen da. Også denne har en V6-motor. Denne gang på 3,3-liter som sammen med batteripakke og elmotor byr på 211 hestekrefter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utvalget på bruktmarkedet er, naturlig nok, betydelig bedre på denne generasjonen enn på den forrige. Prisene her starter på under 100.000 kroner for de eldste årsmodellene, som da ofte har passet 200.000 kilometer på telleverket.

Det er såpass mye at da bør selv en Lexus sjekkes litt nøye før kjøp.

Brukt SUV? Dette er et av de beste kjøpene

På tredje generasjon RX hadde interiøret også blitt helt nytt.
På tredje generasjon RX hadde interiøret også blitt helt nytt.

Tredje generasjon. 2008 - 2015:

Dette er det Lexus RX-salget i Norge far år til år. Kilde: OFV.
Dette er det Lexus RX-salget i Norge far år til år. Kilde: OFV.

I april 2009 var det klart for tredje generasjon av Lexus RX som nå for alvor hadde begynt å få fotfeste og den anerkjennelsen den fortjente blant de andre etablerte og litt snobbete merkene. Det gjelder forresten ikke bare RX-en, men også de andre modellene fra den japanske produsenten.

Gjentatte topp-plasseringer i ulike kvalitets- og kundetilfredshet-undersøkelser går ikke upåaktet hen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den tredje RX-en har også fått et utseende som er lettere å like, eller er det bare vi som begynner å venne oss til den? Den har uansett vokst seg både lengre og bredere, men også lavere og 100 kilo tyngre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En nyhet er at RX nå også kan leveres i en F-Sport utgave. Drivlinjen er den samme som i de øvrige, men utstyrsnivået er mer sporty.

Fortsatt er utstyrsnivået raust og materialkvalitet og finish helt i toppklasse. Nå har også den hybride drivlinjen blitt forandret og bensinforbruket, som tidligere var i overkant høyt, blitt redusert betraktelig, samtidig som det er lite å si på ytelsene. 0-100 km/t går unna på bare 7,8 sekunder.

Den samlede effekten på RX 450h er på 299 hestekrefter og drivlinjen består av en 3,5-liter V6 bensinmotor og to elmotorer. Forbruket er oppgitt til 0,63 liter per mil.

I 2012 får bilene en mindre faclift.

Prisene på tredje generasjon starter på rundt 250.000 kroner og oppover.

Topp 5: SUV-ene med de mest fornøyde eierne

Dette er den nyeste Lexus RX som har en startpris på drøye 700.000 kroner.
Dette er den nyeste Lexus RX som har en startpris på drøye 700.000 kroner.

Fjerde generasjon. 2016 -

Fjerde generasjon av Lexus-SUVen får et mye mer utagerende utseende enn de foregående generasjonene og er mer lik de øvrige modellene i designspråket. Vi kjenner igjen de smale frontlyktene og den digre grillen, samtidig som den også får det "flytende" taket som de siste par årene har seilet opp som et kult (og omdiskutert), designelement hos mange produsenter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her hjemme er det fortsatt hybrid som gjelder på de aller, aller fleste Lexus-modellene selv om ett hederlig unntak finnes i Lexus RC. Men i det store utlandet kan man få den med 2-liters bensinturbo, og V6 uten hybrid.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Dette er en F-Sport. Linjeføringen er ganske brutal.
Dette er en F-Sport. Linjeføringen er ganske brutal.

Her hjemme er det altså 450h som gjelder. Det er fortsatt en 3,5 liters V6-er.

Fra 2018 kan RX også leveres med syv sitteplasser i en lang utgave som er strukket 11 centimeter.

Prisene her er fortsatt relativt høye. Som ny koster den fra drøyt 700.000 kroner for aller billigste utgave, som vi nordmenn sjelden kjøper. Det gjør også at du fort må ut med 650.000 kroner for en bil som er et par år gammel og som har gått rundt 40.000 kilometer.

RX-modellen som nå altså runder 20 år har vært en stor suksess for Lexus. Over 2,5 millioner biler har vært solgt siden modellen ble lansert og USA har vært modellens viktigste marked. RX-modellen er også Lexus aller mest solgte modell med hybrid drivlinje.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les vår test av bilen her:

Slik ser en ny RX ut innvendig. Som alltid med fin finish og gode materialer.
Slik ser en ny RX ut innvendig. Som alltid med fin finish og gode materialer.

Det skal dermed bli spennende å følge med denne modellen videre. Vi tipper at den vi være med oss i mange år ennå, da SUV-er selges som aldri før.

Lexus og Toyota her garantert planer for en så viktig bil som har solgt så godt på de store markedene. Vil den komme som ladbar hybrid, i hydrogenutrave – eller som elbil?

Hvilke planer som finnes vet vi ikke. Her holdes kortene tett til brystet. Men vi gleder oss uansett til fortsettelsen og ønsker lykke til med de 20 neste årene!

Klikk her for brukt Lexus på Broommarked

Klikk her for brukt Lexus på Finn

Vi gjør oppmerksom på at Broommarked og Broom har samme eier.

Les også: Arne fra Molde eier biler for 400 millioner

Lexus UX skal starte priskrig i Norge – Flere må få Lexus på handlelisten Lexus LX: Dette er kanskje ikke helt hva du tror...

Denne saken ble først publisert i Broom.no