Fortum vil gjenvinne elbilbatterier

OMDISKUTERT: Fortum skal gjenvinne råvarene fra elbilbatteriet, noe som gjør elbilen renere fra vugge til grav.
OMDISKUTERT: Fortum skal gjenvinne råvarene fra elbilbatteriet, noe som gjør elbilen renere fra vugge til grav. Foto: Volkswagen

Mener de kan resirkulerer opptil 80 prosent av batteriene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Elbil24): De siste ukene har Fortum åpnet både lynladere og lynladekorridorer, så elbiler kan lade batteriene raskere. Men nå vil de også gjøre noe med selve batteriene.

Gjennom å resirkulere blant annet kobolt, mener de at de skal klare å gjenvinne over 80 prosent av dagens lithium-ionbatterier.

Vil gjenvinne batterikomponenter

Litium-ionbatterier brukes i blant annet telefoner, nettbrett og elbiler. Gjennom sin gjenvinningsløsning vil Fortum resirkulere kobolt, litium, mangan og nikkel til gjenbruk i nye batterier.

Elbilbatterier har vært kritisert for å være lite miljøvennlige, da det ikke har vært gode nok måter å gjenbruke de på. Per i dag gjenvinnes omtrent 50 prosent av elbilens batteri.

NYTT LIV: Fortum vil gjenvinne mer av dagens elbilbatterier, sier Ole Gudbrann Hempel. Foto: Fortum
NYTT LIV: Fortum vil gjenvinne mer av dagens elbilbatterier, sier Ole Gudbrann Hempel. Foto: Fortum

– Det er svært få fungerende og økonomisk bærekraftige teknologier for gjenvinning av de fleste materialene i litium-ion-batterier, sier Ole Gudbrann Hempel, leder for Fortums offentlige ladenettverk for elbiler i Norge.

Han mener Fortum kan forbedre dette. Med deres løsning kan sjeldne metaller settes tilbake i sirkulasjon og på den måten redusere behovet for utvinning av kobolt, nikkel og andre sjeldne metaller, sier Hempel.

– Vi så en utfordring som ikke var løst, og utviklet en skalerbar løsning for gjenvinning for alle bransjer som bruker batterier.

Les også : Nissan letter på sløret om neste generasjon elbil-batterier

Ny gjenvinningsprosess

Fortum bruker en såkalt hydrometallurgisk gjenvinningsprosess, hvor vann brukes for å sile ut råstoffene.

Batteriene klargjøres først for sikker mekanisk behandling, der plast, aluminium og kobber sorteres og går til egne gjenvinningsprosesser.

HVA ER HYDROMETALLURGI?
  • Utvinning av metaller ved utluting av råstoff, konsentrat eller mellomprodukt med kjemikalier løst i vann, etterfulgt av en utfelling, f.eks. ved elektrolyse i vandig løsning.
  • Eks. på hydrometallurgi i norsk industri har man ved fremstilling av nikkel og sink.
  • Utgangsmaterialer kan være mineraler, avrenning fra gruver, metallavfall og spesialavfall.

Kilde: snl.no / UIO

I følge Fortum har en slik prosess et svært lavt utslipp av karbondioksid (CO2).

Gjennom prosessen skal kobolt, mangan, nikkel og litium kunne gjenvinnes fra batteriet og leveres til batteriprodusenter, slik at de kan gjenbrukes i produksjonen av nye batterier.

Finsk samarbeid

Teknologien er utviklet av den finske oppstartsbedriften Crisolteq, og gjenvinningen foregår på bedriftenes anlegg i Harjavalta i Finland.

Gjenvinningen kan allerede gjennomføres i industriell målestokk, og Fortum vil tilby tjenesten både i Norge, Finland og flere andre land.

– Sirkulærøkonomi betyr at en komponent resirkuleres til sin opprinnelige funksjon eller formål. Når det gjelder gjenvinning av litium-ion-batterier, er det endelige målet at de fleste batterikomponentene skal kunne gjenvinnes til nye batterier, sier Hempel.

Les også : Fullt batteri like raskt som å fylle tanken

Nytt liv til batterier

Fortum vil også gjenbruke batteriet. Et elbilbatteri vil ha lengre levetid enn selve bilen, og Fortum vil derfor gi batteriet et nytt liv, eller Second Life som de kaller det.

Dette kan eksempelvis gjøres ved å gjøre om batteriene til stasjoner for energilagring, for eksempel for å lagre strøm fra solcellepaneler.

Les også: Én av to vil velge elbil i 2019

Denne saken ble først publisert på Elbil24.no.