Nostalgisk bilentusiast gjør gamle kjøretøy helektriske

Video: Bilmekanikerens egen Morris Minor er langt fra den eneste veteranbilen som får nytt miljøvennlig liv.
Artikkelen fortsetter under annonsen

 I London kan du få klassiske veteranbiler ombygd til elbiler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når bilentusiast Matthew Quitter skrur på nøkkelen på hans svarte renoverte 195 3 Morris Minor kommer det ikke en brusende motorlyd som man skulle forvente, den er dørgende stille.

Den britiske veteranbilen fra 50-tallet har nemlig blitt forsiktig gjort om til en elbil, noe som tok Quitter seks måneder å få til. Delene fikk han fra en elektrisk Citroen C1.

Med et batteri som bruker 13 kilowatt i timen klarer den å kjøre omtrent 64 kilometer på en ladning. Toppfarten er rett i underkant av 90 kilometer i timen.

Les også: Norsk ordfører vil spre bildelingsløsning til hele verden

Kan koste 225.000 kroner

Etter den vellykkede forvandlingen startet Quitter London Electric Cars i 2017, en gründerbedrift som bygger biler om til elektriske biler. På verkstedet står en rekke klassiske kjøretøyer, inkludert en Land Rover fra 1969, og en Volkswagen Karmann Ghia fra 60-tallet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det å bygge om bilen kan koste rundt 225.000 norske kroner, og forvandlingen tar mellom tre og seks måneder.

De fylles med resirkulerte deler fra elbiler, mest sannsynlig fra Nissan Leaf. Tesladeler er dyrere og mer ettertraktet, sier 42-åringen til AP.

Les også: Elbiler og hybrider står for en stadig større andel av kjøringen

På London Electric Cars bytter de ut fossile motorer med elektriske. Det finnes noen slike verksteder rundt om i verden. Foto: AP
På London Electric Cars bytter de ut fossile motorer med elektriske. Det finnes noen slike verksteder rundt om i verden. Foto: AP

Sju prosent av norske biler er elektriske

I Norge var det registrert 3.3 millioner biler i 2018, ifølge SSB. Elbilene utgjør likevel bare sju prosent av bilparken. I Storbritannia er antallet over det tidobbelte.

– Det er nok ingen som tviler på at vi er på vei mot et karbonfritt samfunn. Hva skal skje med alle de bilene? Skal vi virkelig skrape millioner av biler, spør Quitter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette er veteranbil for fremtiden

Han forteller til AP at etterspørselen etter tjenestene deres er høy, og mener designet på elbilene er mye av grunnen til det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Når noen ser denne bilen komme kjørende ned veien, vet de ikke at den er elektrisk. De ser bare en veldig stilig bil, sier han.

Mekanikeren mener at folk først og fremst kjøper bil med øynene.

– Vi trenger bare å kjøre rundt i en av bilene våre, og når folk kommer på siden av oss kan de bryte ut «herregud, er den virkelig elektrisk?».

Les også:

Det var tre i Norge – nå er det bare én igjen

Noen dieselbiler holder seg veldig godt i pris

For hver elbil i Norge er det fortsatt seks dieselbiler