Stuttgart stenger dieselbiler ute

Skilter som forbyr eldre dieselbiler å kjøre inn kommer opp i flere tyske byer, sist ut er Stuttgart.
Skilter som forbyr eldre dieselbiler å kjøre inn kommer opp i flere tyske byer, sist ut er Stuttgart. Foto: Fabian Bimmer / Reuters/NTB Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tysk storby med sterk bilhistorie stenger for eldre dieselbiler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dieselbilene har vært under hardt press de siste årene.

Mye handler om utslipp og om storbyer som sliter med dårlig luftkvalitet. Særlig eldre dieselmotorer slipper ut mye NOx. Dette er i for store mengder helseskadelig, og er spesielt en trussel i byer med mye trafikk. Det er nitrogendioksid og nitrogenoksid som i sum danner NOx ved forbrenning med høy temperatur.

I fjor ble det klart at tyske byer står fritt til å innføre restriksjoner for dieselbiler. Flere har gjort det – nå kommer én til. Her snakker vi en by som har sterke bindinger til bilbransjen.

Eldre enn 2009

Stuttgart er hjembyen til både Mercedes og Porsche. Nå innfører de forbud mot eldre dieselbiler. Det gjelder både for besøkende og fastboende.

Som andre byer tar man i Stuttgart utgangspunkt i den den såkalte Euro-klassifiseringen av utslipp. Denne startet med Euro 1 tilbake i 1993. I dag er det Euro 6 som gjelder, det ble innført fra 2014.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I sitt nye system setter Stuttgart grensen ved Euro 5, som ble innført i 2009. For biler som er eldre enn dette er det ingen bønn: De får ikke lov til å hverken kjøre eller parkere i byen.

På test i Norge: Gjett om den vakte oppsikt på ladestasjonen!

Rammer de med dårlig råd

Myndighetene skal også jobbe mot å sette en grense ved Euro 6, i praksis stenge ute alle biler eldre enn 2014. Men før dette eventuelt blir gjennomført, vil han skaffe seg erfaring fra hva som skjer med luftkvaliteten når Euro 4-bilene blir borte.

Den tyske regjeringen har for øvrig motsatt seg disse reguleringene. Motargumentene er at det går ut over den økonomiske produktiviteten. Også at det rammer skjevt, det er gjerne de med dårlig økonomi som kjører de eldste bilene.

Men det får storbyene overprøve. Frankfurt, Hamburg og Berlin har allerede innført forbud mot eldre dieselbiler.

Artikkelen ble først publisert på Broom.no.

Les også:

Dieselforbud kan bety mye for bilprisene

Partikkelfilter kan koste deg mange tusenlapper

– Luftforurensningen koster europeiske skattebetalere milliarder