Mange tusen venter til mai med å bestille elbil
Da åpner Volkswagen endelig opp for sin ID-familie.
De har solgt flere tusen eksemplarer av elbilene e-up! og e-Golf i det norske markedet, men det er bare en liten forsmak på hva vi har i vente.
Nå er det like før Volkswagen for alvor setter i gang – med lanseringen av en hel familie nye elbiler.
ID-serien er et av de største utviklingsprosjektene i bilbransjen noensinne. En helt ny plattform er utviklet. Den skal danne utgangspunkt for modeller fra en rekke merker innenfor VW-gruppen.
Interessen er ikke overraskende enorm i Norge. Importøren har allerede over 18.000 kunder på en egen interesseliste som mottar nyhetsbrev om ID.
Norges mest solgte bil
8. mai åpnes det opp for å bestille bilen.
– Vi gleder oss stort til å åpne reservasjonsløsningen for ID. Norge er et av foregangslandene for ID.-familien for fabrikken. Vi ser fram til verdenspremieren på bilutstillingen i Frankfurt i høst, sier Anita Svanes som er kommunikasjonssjef for Volkswagen i Norge.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenVolkswagens ambisjon er ikke akkurat beskjeden: De forventer at ID skal bli Norges mest solgte bil i 2020. Ut fra interessen på forhånd og den posisjonen elbilene har i Norge, ventes et salg på 10.000 biler å være svært realistisk, det kan godt også bli mer.
Les også: Denne kan sørge for en elbil-revolusjon
To rekkevidder
En viktig faktor her er hvor mange biler importøren klarer å få til landet. Mye tyder på at leveringssituasjonen blir god, for bilen som antas å koste fra rundt 300.000 kroner når den kommer.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenOgså i styrerommene i Tyskland blir det lagt merke til Norges posisjon som elbil-land. Vi er på mange måter et testmarked, derfor blir vi også høyt prioritert i forhold til produksjon og levering.
På ID er det snakk om minst to ulike rekkevidder, mellom 330 og 550 kilometer, etter den nye og strengere WLTP-målemetoden. Etter det Broom erfarer vil ID i alle fall i starten – kun komme med forhjulstrekk. Men det utelukkes ikke utgaver med 4x4 etter hvert.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Èn ting skremmer mange bort fra å kjøpe elbil
22 millioner elbiler
Bilen er på størrelse med dagens Golf, det vil si rundt 4,25 meter lang. Den elektriske drivlinjen gir fordeler i forhold til plassen, som innvendig skal være på nivå med dagens Passat.
Når ID først er ute, tar det ikke lang til før bil nummer to i familien er her. Og det er en modell som kan komme til å passe det norske markedet perfekt. ID Crozz er en SUV i familieklassen, naturligvis med 4x4. Det spekuleres i at den vil lanseres seks måneder etter ID.
Totalt sett skal VW komme med 70 nye og elektriske modeller innen 2028. Brutt ned på antall biler, er planen å produsere og selge 22 millioner elbiler i løpet av det neste tiåret.
I dette ligger også en serie av mindre og rimelige elbiler, der ambisjonen er å kunne tilby elektrisk mobilitet også til de som ikke har anledning til å bruke veldig mye penger på ny bil.
Les også: Én ting kan gjøre elbilene billigere de neste årene
Artikkelen ble først publisert på Broom.no.