Suksessbilen ble til over et glass rødvin

Se video av prøvekjøringen av I-Pace på svensk isføre.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå har toppsjefen vært i Norge – og vi har møtt ham.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg vil ikke kalle det gambling, det ordet liker jeg ikke så godt. Men det er klart: Det er et element av risiko for oss å satse penger på å utvikle en elbil.

Ralf Speth lener seg litt tilbake i stolen, som for å understreke poenget sitt ekstra.

Ikke hørt om ham? 63-åringen med den imponerende tittelen Professor Doktor er toppsjef i Jaguar Land Rover, før det jobbet han 20 år i BMW og har også vært i Ford-konsernet.

Akkurat nå er Speth på Norgesbesøk og vi i Broom har fått audiens på et møterom på det trendy hotellet The Hub i Oslo sentrum.

På den ene siden av meg sitter selskapets danske og svært joviale PR-sjef, Søren. På den andre sitter Nick fra hovedkontoret til Jaguar Land Rover. Jeg skjønner først ikke helt hva han gjør her, men det viser seg at hans rolle er å ta opp hele intervjuet, i tillegg til at han hamrer ned det meste som blir sagt på PC-en sin. Her bør det ikke feilsiteres!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Professor Dr. Ralf Speth, på et hotell-møterom i Norge. Jaguar Land Rover-sjefen har vært på elbil-konferanse her hjemme.
Professor Dr. Ralf Speth, på et hotell-møterom i Norge. Jaguar Land Rover-sjefen har vært på elbil-konferanse her hjemme.

Satt på restaurant

Jeg må innrømme at jeg har hatt litt sommerfugler i magen i forkant. Det er ikke så ofte man får møte så sentrale personer i bilbransjen, én-til-én. Men jeg har tatt en tenke-skitur og grublet litt på spørsmålene. Og jeg føler det naturlige er å starte med I-Pace, bilen som har mangedoblet Jaguar-salget i Norge. Det skal vise seg at den har en ganske spesiell forhistorie:

– Det startet med at jeg satt på en restaurant og tok et glass rødvin sammen med en kollega en kveld. Vi diskuterte fremtidens mobilitet og utfordret hverandre på alle aspekter rundt den. Ikke minst dette med energi. Hva er mest effektivt? Hvis du baserer dette på dagens kunnskap er det ganske opplagt. I morgen kan det komme en ny Einstein. Da kan svaret være annerledes. Men slik det ser ut i dag er elektrifisering basis for fremtidens mobilitet, sier Speth.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Skal lade bilen mens du venter på grønt lys

I-Pace har allerede fått prøve seg under tøffe vinterforhold i Norge.
I-Pace har allerede fått prøve seg under tøffe vinterforhold i Norge.

Inspirert av Silicon Valley

– Slik startet hele prosjektet med I-Pace. Her skal vi huske at dette var tidlig i utviklingen. Det var ikke mye snakk om elektriske biler. Vi er et lite selskap og vi tok en stor risiko, sier Speth.

Veien fra idé til gjennomføring var tydeligvis ikke veldig lang. Jaguar gikk i gang med å utarbeide et businesscase for en helt ny elbil. Aksjonærene ble informert og tatt med på råd. Speth fremhever Ratam Tata, den styrtrike toppsjefen i Tata-konsernet som eier Jaguar Land Rover. Han engasjerte seg personlig i dette og backet prosjektet.

Jaguar lånte et velkjent Silicon Valley-triks. De satte opp et team som startet utviklingsjobben, og plasserte dem utenfor fabrikken. Her skulle det tenkes fritt og åpent.

Les også: Her er en Jaguar som virkelig er kamuflert

Artikkelen fortsetter under annonsen
Ny drivlinje betydde også helt nytt designspråk fra Jaguar. Designmessig er I-Pace noe helt for seg selv.
Ny drivlinje betydde også helt nytt designspråk fra Jaguar. Designmessig er I-Pace noe helt for seg selv.

Styrke å være lite selskap

– Vi gjorde dette tidligere enn de fleste andre. Det betyr også at vi har tatt kostnadene til denne satsingen tidligere enn mange andre. Det gjør at vi i dag har strukket strikken langt. Vi må fortsatt investere i forbrenningsmotorer, og tradisjonell teknologi – og vi må investere i ny teknologi og nye modeller. Det er krevende. Men vi har også fått et stort forsprang. Vi har mer enn 200 nye patenter her, sier Speth.

– Er det en styrke å være et relativt lite selskap når man skal tenke nytt på denne måten?

– Det er både en styrke og en svakhet. Når alt kommer til alt tar du en mye større risiko når du er et lite selskap. Ikke alle eiere eller styrer er i stand til å ta en slik risiko. Men Ratam Tata har gitt meg full støtte og det er vi veldig takknemlige for. Vi har en veldig klar visjon og en strategi for hva vi skal gjøre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Jaguar-luksus til halv pris – etter bare tre år

Ett av de første bildene av I-Pace på test langt nord i Sverige. Vi i Broom besøkte testsenteret deres der i fjor.
Ett av de første bildene av I-Pace på test langt nord i Sverige. Vi i Broom besøkte testsenteret deres der i fjor.

– Takk til Norge!

Den elektriske satsingen skaffet Jaguar en høythengende pris tidligere i mars, da I-Pace ble kåret til Årets bil.

– Jeg var sammen med Ratam på den store bilutstillingen i Geneve. Dagen før utstillingen åpnet fikk vi vite at vi hadde fått prisen for Årets bil i Europa. Du kan jo bare tenke deg hvordan det ble mottatt. Plutselig var alle stolte, plutselig ville alle ha en bit av æren for suksessen. Så takk til Norge, dere har hjulpet meg mye, smiler Speth.

Suksessen og det høye salget i Norge har blitt lagt merke til. Vi i Broom fulgte I-Pace tett det siste året før den ble lansert. Vi møtte flere av dem som jobbet med bilen og fikk veldig mange spørsmål rundt elbiler og posisjonen de har i Norge. Så har vi også vært et høyt prioritert marked for bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Her er den i Norge: Verdens mest eksklusive SUV

Så glad blir du for å få Årets bil! Jaguars karismatiske designsjef Ian Callum (til høyre) sammen med Frank Janssen som er juryens president. Foto: Scanpix
Så glad blir du for å få Årets bil! Jaguars karismatiske designsjef Ian Callum (til høyre) sammen med Frank Janssen som er juryens president. Foto: Scanpix

Fikk frihet og penger

Det at I-Pace ble Årets bil, blir sett på som svært viktig både for Jaguar og for elbiler generelt. I elbil-landet Norge blir vi nok veldig fort "fartsblinde". For i de store og viktige europeiske markedene har elbilene fortsatt en veldig lang vei å gå.

Speth er kjent for å satse tungt på teknologi og utvikling. Jaguar Land Rover har lenge hatt et research- og utviklingsbudsjett som har vært blant de høyeste i bransjen, i forhold til omsetning og antall solgte biler. De har investert tungt, men så har også pilene lenge pekt oppover i mange år. Det har Speth fått sin del av æren for.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Tata overtok Jaguar og Land Rover fra den tidligere eieren Ford, var det mange som var skeptisk til om det overhodet var mulig å snu mange år med negative resultater. Men Tata satset helhjertet. Jaguar og Land Rover fikk større frihet enn tidligere og ikke minst: De fikk ressurser til å gjennomføre det de ønsket å få til.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Ralf Speth har fått æren av å snu Jaguar Land Rover opp-ned de siste årene. Foto: Scanpix.,
Ralf Speth har fått æren av å snu Jaguar Land Rover opp-ned de siste årene. Foto: Scanpix.,

Tjener ganske greit...

Når du leder et milliardkonsern i en av verdens mest krevende bransjer har du ikke noe A4-liv. En av de viktigste egenskapene for å få en jobb som dette er evnen til å ta inn store mengder informasjon, sortere den – og holde overblikket. I tillegg må du være våken og ikke bare følge trendene, du må helst bidra til å skape dem.

Speth er ikke mannen du sender en mail eller SMS til og ber om å få et møte. Arbeidsdagene hans er nøye planlagt og strukturert av sekretærkorpset, sannsynligvis har de også full oversikt på hva han foretar seg i den lille fritiden jobben tillater. Til gjengjeld tjener sjefer på dette nivået ganske greit. For Speths del snakker vi rundt 50 millioner kroner årlig.

Men tilbake til I-Pace. Jeg spør om dette er en bil Jaguar tjener penger på, svaret kommer kontant:

Les også: Jobbet halve året, tjente 175 millioner

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kundene får mye bil for pengene

– Det er vanskelig, i hovedsak på grunn av den høye kostnaden batteriene utgjør. Det gjør elbilene dyre å produsere. Vi snakker også et begrenset antall biler.

– I noen markeder vil vi klare litt bedre enn break even. Nå får kundene i alle fall veldig mye bil for pengene sine! Vi trenger en bil som dette for å lære, for å stabilisere hele prosjektet og for å kunne kutte kostnader på sikt. Vi forventer at elbiler vil koste det samme å produsere som biler med forbrenningsmotor rundt 2024-2025, sier Speth.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Designet på I-Pace er særpreget. Den skiller seg tydelig fra Jaguars to andre SUV-er, F-Pace og E-Pace. Ja, den skiller seg egentlig tydelig fra alle andre SUV-er på markedet.

Les også: Førstemann til fjells: Vi testet F-Pace med stor motor

F-Pace var Jaguars første SUV og har fått veldig mye skryt for designet. Dermed trodde også mange at I-Pace ville ha med seg mye fra denne.
F-Pace var Jaguars første SUV og har fått veldig mye skryt for designet. Dermed trodde også mange at I-Pace ville ha med seg mye fra denne.

Tusen ideer og forslag

Når Jaguar har fått massivt skryt for designet på F-Pace, hadde det naturligvis vært enkelt å "bare" lage en elektrisk versjon av denne bilen. Men så enkelt gjorde Jaguar det ikke for seg selv. Jeg spør Speth hva som var utgangspunktet her:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi hadde tusen ideer og forslag til design. Vi diskuterte lenge og intenst. Skulle vi lage en mer klassisk bil, med langt panser og tradisjonelt design? Det er jo det designspråket kundene er vant til. Eller skulle vi gå mer ekstremt til verks, utnytte friheten den nye teknologien gir oss og utnytte hver centimeter?

Plassen i kupéen er svært god, takket være akselavstand som er strukket maksimalt ut.
Plassen i kupéen er svært god, takket være akselavstand som er strukket maksimalt ut.

Like spennende og nervepirrende

– Du ser at resultatet har blitt et helt nytt designspråk. Et veldig tydelig Cab forward-design. Vi holder på lang akselavstand og korte overheng. Derfor er det en relativt kompakt bil. Men plassen innvendig, spesielt i baksetet, er mye bedre enn du vanligvis finner i en bil i denne størrelsen. Ja, den er mer rommelig enn biler en klasse over. Du sitter svært godt der, sier Speth og legger til at I-Pace allerede går som taxi i to tyske byer. Det er han synlig stolt av.

– Men dere gjorde det ikke nødvendigvis enkelt for dere selv?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Du tar alltid en stor risiko (med design, red. anm). Jeg liker ikke ordet gambling, men uansett hva du kaller det: Du kan ikke spå hvordan framtiden vil se ut og hva kundene vil ha. Vi gjør veldig mye research og analyse. Men du vet aldri hva som vil skje når du sender en bil ut på markedet, Det er like spennende og nervepirrende hver gang, avslutter Ralf Speth.

Ser vi på de norske salgstallene så langt, har de i alle fall truffet. Så vil 2019 for alvor bli "eksamen" for Jaguars første elbil i de øvrige markedene den skal lanseres i.

Les også: Langtur til fjells med I-Pace: Les mer her

Å utvikle I-Pace har vært et skikkelig løft for Jaguar. Samtidig har de naturligvis planer om å komme med flere modeller basert på denne teknologien.
Å utvikle I-Pace har vært et skikkelig løft for Jaguar. Samtidig har de naturligvis planer om å komme med flere modeller basert på denne teknologien.

Saken ble først publisert på Broom.no

VIDEO: Jaguar I-Pace er Årets bil 2019