Avslørte tungbilsjåfører som jukset: Hadde dobbel jobb

Foretakskontrollørene ved Svinesund kontrollstasjon (bildet) oppdaget at to polske sjåfører hadde meldt sine sjåførkort tapt og fått nye tilsendt fra sitt hjemland. Dermed fikk de også muligheten til å omgå reglene for kjøre- og hviletid.
Foretakskontrollørene ved Svinesund kontrollstasjon (bildet) oppdaget at to polske sjåfører hadde meldt sine sjåførkort tapt og fått nye tilsendt fra sitt hjemland. Dermed fikk de også muligheten til å omgå reglene for kjøre- og hviletid. Foto: Johnny Larsen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kunne kjøre mye mer enn tillatt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sjåførene på tunge kjøretøyer har strenge regler for kjøre- og hviletid. Dette er viktig både for deres egen sikkerhet – og for alle andre som ferdes ute på veiene. Men dessverre er det ikke alle som følger disse reglene.

Kontroller gjennomført av Statens vegvesen har nå avdekket at tre tungbilførere på Østlandet hadde to jobber – og to sett med sjåførkort.

I en foretakskontroll får vegvesenets kontrollører tilgang til timelister, sjåførkort og annen dokumentasjon hos alle ansatte i en transportbedrift.

Foretakskontroller gjennomføres i hovedsak for å sjekke at reglene for kjøre- og hviletid blir avholdt.

Meldte sjåførkortene tapt

– Dette er viktig av to grunner. For det første er opplagte sjåfører en forutsetning for at alle skal komme trygt fram i trafikken. For det andre er det viktig for bransjen som helhet at alle følger de samme reglene. Det er konkurransevridende dersom enkelte bedrifter bryter reglene systematisk for å kunne kjøre mer og billigere enn andre. I dette tilfellet var det ikke bedriftene som hadde gjort noe galt, men tre av deres ansatte, sier fagleder i Statens vegvesen Øyvind Grotterød.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Foretakskontrollørene på Svinesund oppdaget at to polske sjåfører som var ansatt i transportfirmaet TST i Ski, hadde meldt sine sjåførkort tapt og fått nye tilsendt fra sitt hjemland.

Det er på sjåførkortene at kjøre- og hviletidsdata blir registrert.

Les også : Statens vegvesen hadde aldri sett maken

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ble anmeldt

– Det viste seg at de to førerne det er snakk om her fortsatt hadde de sjåførkortene de hadde meldt tapt. De ble benyttet da førerne jobbet for firmaet Økern Engros. Med to sett sjåførkort kunne de i prinsippet jobbe doble skift. Bedriftene visste ikke at sjåførene opererte på denne måten. Kontrollørene vår oppdaget også at en tredje fører hadde et sjåførkort fra Polen og et fra Norge som begge var gyldige, sier Grotterød, i en pressemelding.

Alle tre sjåførene ble anmeldt av Statens vegvesen.

– Jeg synes det er veldig bra at vegvesenet gjennomfører slike kontroller og at de dermed avslører juks som dette. Som arbeidsgiver har vi ikke mulighet til å sjekke hvor mange sjåførkort våre ansatte har. Vi er opptatt av å følge regelverket, sier Tomas Solhaug som er daglig leder for TST i Ski.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også : Han kjørte 62 timer – uten hvile

Jobber godt for å følge reglene

To av de tre ansatte med doble sjåførkort har innrømmet forholdet og levert inn det ene kortet. De har blitt oppsagt av Økern Engros og fått en skriftlig advarsel fra TST. Den tredje føreren har ikke innrømmet forholdet og er nå under etterforskning av politiet.

– Vi synes Statens vegvesen gjør en kjempejobb når de avdekker slikt. Vi vil at alt skal være riktig i vår bedrift og er glad for dialogen vi har med vegvesenets kontrollører, sier Morten Hellumsand som er daglig leder for Økern Engros.

– Vi er selvsagt svært fornøyd med at bedriftene selv reagerer mot de sjåførene som jukser på denne måten. Vi er avhengige av å ha et godt forhold til bransjen og opplever at de fleste bedriftene jobber godt for å følge reglene som gjelder, avslutter Grotterød.

Les også : Advarer mot stuptrøtte sjåfører som ikke trenger å følge reglene

Denne saken ble først publisert på broom.no.