Hans lever ut drømmen – samler på Volvoer

At svensker er glade i Volvo er ikke noe nytt. Men Hans Hedberg har en lidenskap litt utenom det vanlige. Nå har han skrevet bok om Volvo-historien.
At svensker er glade i Volvo er ikke noe nytt. Men Hans Hedberg har en lidenskap litt utenom det vanlige. Nå har han skrevet bok om Volvo-historien.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Du kan jo gjette hva som var den første bilen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hans Hedberg heter han. Han er 48 år gammel, bor i Gøteborg med kone og to barn. Dessuten er Hans glad i Volvo.

Slik sett skiller ikke hans seg nevneverdig ut fra mange andre svensker.

Men det et allikevel noe som skiller Hans fra de fleste. Nemlig jobben og bilsamlingen.

Begge deler viser en lidenskap som går utenpå det de fleste av oss andre kan drømme om.

– Jeg har jobbet for bilbladet Teknikens Värld siden tidlig på 90-tallet. Først på frilansbasis, senere i redaksjonsledelsen og som testsjef. Jeg jobber fortsatt på samme sted, men nå som reporter. Jeg må jo ha tid til litt andre ting enn jobben også, sier Hans.

For han er en travel kar med mange jern i ilden. Det har han alltid hatt. Sammen med en lidenskapelig bilinteresse.

– Jobben som motorjournalist har gitt meg helt unike muligheter til å leve ut bildrømmer. Jeg har vært verden rundt på billanseringer og kjørt biler folk knapt har sett bilder av. McLaren, Lamborghini, Toyota Landcruiser i Namibias ørken, en av to bygde Volvo PV51, her hjemme i Sverige, bare for å nevne noe … Det er virkelig en drømmejobb, oppsummerer han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Hans har bygget sin egen Volvo 245 "Cross Country". Her er han ute på testtur.
Hans har bygget sin egen Volvo 245 "Cross Country". Her er han ute på testtur.

Hentet inn «Broen-bilen»

Er man som Hans født og oppvokst i Gøteborg-traktene, er Volvo-interessen nærmest medfødt, mener han.

– Ja, den fikk jeg inn med morsmelken. Jeg har alltid tittet litt ekstra på de bilene og sett etter nye modeller. Jeg begynte tidlig å tegne biler også. Det var nok en medvirkende årsak til at jeg først utdannet meg som industridesigner. Jeg var blant annet med på å designe tog for NSB rundt årtusenskiftet. Jeg gjorde også jobber for SAS Radisson og Hurtigruten. Veldig givende, forsikrer Hans.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selvfølgelig hadde han en jobb hos Saab eller Volvo i bakhodet da han tok utdannelsen. Men det viste seg å bli vanskelig.

– Så da ble det skriving, bilkjøring og fotografering, framfor design. Jeg angrer ikke. For meg som er bilfrelst så finnes det ikke noen bedre jobb.

På fritiden har Hans sammen med en kompis også importert en del biler fra USA og California.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det har vært både spennende og lærerikt. Vi har naturligvis tatt inn en del Volvo, men ikke bare. Den mest kjente bilen vi tok inn var en Porsche 911 i en litt særegen brun-beige farge. Nemlig den bilen som senere gjorde stor suksess i TV-serien «Broen» med etterforsker Saga Norén bak rattet.

Les mer om «Broen-Porschen» her

(Saken fortsetter under)

Hans på tur i en av to eksemplarer av den unike Volvo PV51 cabriolet.
Hans på tur i en av to eksemplarer av den unike Volvo PV51 cabriolet.

Stor samling

At den første bilen til Hans var en Volvo, er neppe noen stor overraskelse.

– He, he … Nei – det var en 343 1980-modell. Men jeg må vel innrømme at Volvo 240 er den som ligger hjertet nærmest. Jeg mener det var den modellen som virkelig satte Volvo på verdenskartet. Da med kjerneverdier som trygghet, sikkerhet og driftssikkerhet. Jeg har faktisk tre Volvo 240 selv. En 244 DL -78. En 244 GL -91 og en 245 SE av siste årgang, som er 1993. 240 var jo en videreføring av 140-serien. Har du noen gang tenkt på at disse to modellene til sammen ble produsert like lenge som Porsches luftkjølte 911-modeller? I 27 år?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi må innrømme at akkurat det hadde vi ikke tenkt på. Men sammenligningen er morsom.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvosamlingen til Hans består imidlertid av mer enn bare de tre 240-ene.

– Ja, den gjør jo det, sier Hans.

– Den eldste bilen jeg har er en Volvo PV 444 fra 1957, en morsom bil som jeg er veldig glad i. Akkurat nå restaurerer jeg en Volvo P1800 som jeg tok inn fra USA. Og så har jeg en grønn 144 GL fra 1973 også. Nå holdt jeg forresten på å glemme mitt siste Volvo-kjøp som er en 480 Turbo fra 1988. En litt undervurdert Volvo-klassiker, med en artig og samtidig litt trist historie rundt. Vel verdt å ta vare på, mener Hans.

– Av de nyere Volvo-modellene liker jeg Volvo XC40 veldig godt. Den har fin størrelse, gode kjøreegenskaper og attityde som jeg liker. Volvo S90 er også en flott bil. Den tror jeg kan bli en framtidig klassiker på lik linje med for eksempel Amazon, sier Hans, fortsatt like ivrig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Volvoen var så stygg at jeg bare MÅTTE kjøpe den

(Saken fortsetter under)

Volvo-interessen endte i en bok, som Hans her stolt viser fram.
Volvo-interessen endte i en bok, som Hans her stolt viser fram.

Hele historien

Det er ikke vanskelig å skjønne at dette er noe han brenner, har god greie på og stor interesse for. Nå resulterer dette altså i en bok. En bok om Volvo, så klart.

– Volvo-interessen er jo stor i Sverige. Alle har en relasjon til bilene. Men ikke bare her, jeg merker også når jeg er ute og reiser til alle verdens hjørner og forteller om Volvo, så vet folk om bilmerket «from up north of Scandinavia».

– Boken heter: «Historien om Volvo, från Jacob till nye V60». Den handler om alt fra hvordan Volvo ble grunnlagt i 1926, og historien om personbilene fra hvert år, opp til nye Volvo V60. Hovedvekten ligger på de litt nyere bilene fra PV/Amazon og oppover. Jeg er også innom de litt sære modellene som 66- og 400-serien og så klart de store suksessene som 240 og 850 også. Jeg tror det er noe for alle her, avslutter Hans.

Les også: Nå får du denne Volvoen fra 30.000 kroner

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no