Kjøp og salg av bil: Her er tabbene du må unngå

Hvert år skal tusenvis av nordmenn kjøpe- og selge bruktbil. Hvordan du gjør det, kan få stor betydning for om du blir sittende igjen med økonomiske problemer, eller ikke.
Hvert år skal tusenvis av nordmenn kjøpe- og selge bruktbil. Hvordan du gjør det, kan få stor betydning for om du blir sittende igjen med økonomiske problemer, eller ikke.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fallgruvene er mange – men passer du på, bør det gå fint!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvert år selges det mellom 400.000 og 500.000 bruktbiler i Norge. Til sammenligning blir det solgt rundt 150.000 nybiler.

Det er med andre mange flere som kjøper bruktbil enn nybil. For de fleste er bilen den største investeringen i livet, om man ser bort fra boligen. Derfor er det forståelig at en del synes dette er skummelt.

De fleste ser på bil som et tapsprosjekt – blant annet på grunn av verditap. Men et like stort uromoment er kanskje store og uventede verkstedkostnader.

For den som skal selge, er det alltid en frykt for at kjøper skal ringe og fortelle at noe har gått galt, og at vedkommende forlanger penger eller at kjøpet heves.

Hvor mye ansvar man har som selger av en privatbil, kan ofte være ganske uklart.

Skal man komme best mulig unna, gjelder det å ta noen viktige forholdsregler – både for kjøper og selger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ville du skjønt at denne annonsen er svindel?

1. Skriv kontrakt og få tilstandsrapport

Det høres banalt ut, men her er det faktisk mange som slurver. Det kan bli kostbart, både for kjøper og selger.

Som selger er det alltid en trygghet å ha tatt en NAF-test eller tilstandsrapport på bilen, fordi en da står sterkere om noe skulle gå galt i ettertid. Bare husk at kjente feil og mangler skal opplyses om likevel.

For kjøper er det en trygghet, fordi man får et langt mer kvalifisert inntrykk av bilen. Folk flest har ikke nok kunnskap til å sjekke den tekniske standen på bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Trodde han kjøpte bil - tapte en halv million

2. Sjekk historikken / heftelser

Historikk er svært viktig. Den sier mye om hvordan bilen er tatt vare på av tidligere eier(e). Her er det viktig at oppfølgingen kan dokumenteres.

Noen biler er sensitive i forhold til at de bør være fulgt opp av et merkeverksted - fordi de er litt ekstra avanserte eller for eksempel har motorer der det trengs spesialkompetanse. Da snakker vi gjerne om dyre sports- eller luksusbiler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Heftelser er viktig å sjekke. Heldigvis har bankene i større grad tatt ansvar for å sjekke dette. Men som privatperson kan du enkelt undersøke dette selv.

Les også: Han ble lurt trill rundt av bruktbilselger

3. Undersøk markedet – og prut på prisen

Både kjøper og selger bør sette seg inn i markedet. For kjøper er det viktig for å danne seg et bilde av hva man skal sette som pris på bilen sin. Dersom målet er å bli kvitt bilen raskt, gjelder det særlig å finne en pris som er gunstig uten at du skal bli ruinert i prosessen.

Kjøper har behov for å gjøre det samme. Her er det også greit å første danne seg et inntrykk av det generelle prisbildet og deretter forsøke å finne minst to biler som er høyaktuelle. På den måten kan man spille disse litt opp mot hverandre i løpet av prosessen.

Les også: Er det smart å bruktimportere bil?

4. Brukt elbil

Akkurat nå er elbil veldig ettertraktet, også i bruktmarkedet. De siste årene har utvalget blitt langt bedre enn det var.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På elbil gjelder i utgangspunktet de samme reglene som på vanlig bruktbil. Men i tillegg skal du sjekke bremsene ekstra godt. Siden elbiler har høy regenerering med motorbrems, kan det gå lenge mellom hver gang man bruker de tradisjonelle bremsene. Resultatet kan bli at de ruster og blir ødelagt.

Det er også smart å sjekke tilstanden på batteripakken. Det går an å få en diagnose på denne hos stadig flere verksteder. Da minsker du sjansen for å kjøpe katta i sekken.

Når det er sagt: Tommelfingerregelen er at batteriene normalt sett skal overleve bilen.

5. Forhandler er tryggest

Uansett hvordan du velger å kjøpe eller selge bil, er det tryggeste å gjøre det via en forhandler. Lar du en forhandler ta bilen i innbytte, vil du unngå ansvar i etterkant.

Som kjøper vil du ha fem års reklamasjonsrett på bilen, mens den bare er to år hos en privatperson. Forhandlere kan ofte også gi en form for garanti på bilene, selv om nybilgarantien er gått ut.

Kort sagt: Ja, det er en del å passe på. Men gjør du det så bør både kjøp og salg av bruktbil gå smertefritt.

Topp 10: Slik blir bruktbilhandelen en katastrofe

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no