Salget har vært elendig i Norge – men nå kan det snu

Video: Jeep får endelig biler som passer vårt marked.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Endelig får de biler som passer vårt marked.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeep har i perioder solgt endel biler i det norske markedet, men de siste årene har det virkelig gått trått.

Den amerikanske bilprodusenten har havnet skikkelig i bakleksa her hjemme. Årsakene til det er flere. Begrenset markedsføring, få forhandlere og en merkevare som etter hvert ikke akkurat er øverst i minnet hos bilkjøperne, er nok noen av dem.

I tillegg lider Jeep under at de ikke har hverken ladbare eller elektriske biler. I elbillandet Norge er det et solid drawback.

To ladbare

Derfor er det svært viktig for Jeep her hjemme at de nå viser ikke bare én, men to, ladbare hybrider på den store bilutstillingen i Geneve.

Jeep gjør seg nemlig klar for å lansere crossoveren Renegade og SUV-en Compass i ladbare utgaver. Og de er heller ikke veldig langt unna: Bilene er ventet til Norge tidlig i 2020.

De to har samme drivlinje: En 1,3-liters bensinmotor som jobber sammen med en elektrisk motor. Samlet effekt er på 240 hestekrefter og begge får firehjulstrekk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik startet det: Nå blir det nye tider for disse merkene i Norge

Renegade er minstemann i Jeep-familien. Den kompakte crossoveren har et svært særpreget design.
Renegade er minstemann i Jeep-familien. Den kompakte crossoveren har et svært særpreget design.

Kompakt SUV i familieklassen

Rekkevidde er noe mange kunder i denne klassen er opptatt av. Det offisielle tallet fra Jeep lyder på 31 miles, som er nesten nøyaktig 50 kilometer. Vi antar at det er målt etter den nye og strengere WLTP-målemetoden.

0-100 km/t skal gå på rundt 7 sekunder blank. Det er ventet at Jeep kommer til å legge vekt på gode offroadegenskaper, og at drivlinjen er optimalisert mot det. Dette er en veldig viktig del av merkevaren deres, selv om kanskje ikke så veldig mange av Jeep-eierne faktisk tar med seg bilen utenfor allfarvei.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Compass er sannsynligvis den av disse to bilene som har størst potensial i Norge. Dette er en kompakt SUV, i nedre del av familieklassen. Compass er 4,39 meter lang og har bagasjerom på 438 liter. Den har også et særpreget design som skiller den fra mange av konkurrentene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

LES OGSÅ: Denne importøren sa opp alle forhandlerne sine

Ladbar utgave bør gi en god salgsøkning for Jeep Compass i Norge.
Ladbar utgave bør gi en god salgsøkning for Jeep Compass i Norge.

Prisene blir viktige

I dag er startprisen på bilen 428.900 kroner, da med en 2-liters dieselmotor på 140 hestekrefter. Jeep selger også en variant med bensinmotor. Da er det en 1,4-liter på 170 hestekrefter. Den starter på 494.900 kroner.

I forhold til de ladbare modellene blir prisene naturligvis svært viktige. I dag er det fleste ladbare SUV-ene på markedet store og dyre. Derfor bør det absolutt være et potensiale for de to Jeepene, forutsatt at importøren klarer å prise dem konkurransedyktig.

Få med deg mer om bilene i videoen øverst i denne saken

En annen ny importør: Disse skal doble i Norge

Les også:
Endelig – en el-SUV som blir folkelig priset
Smart SUV-kjøp til 150.000 kroner
Førstemann til fjells? Denne SUV-en kjører fra alle

Denne saken ble først publisert i Broom.no