Volkswagens årsresultat på vei opp fire år etter dieselskandalen

Volkswagen kan notere seg for et overskudd på over 12 milliarder euro i 2018. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
Volkswagen kan notere seg for et overskudd på over 12 milliarder euro i 2018. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Bilgiganten Volkswagen sier at den solgte flere biler og tjente mer penger i 2018, trass i dieselskandalen som har kostet selskapet milliarder.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Omsetningen steg med 2,7 prosent til 235,8 milliarder euro i fjor. Etter skatt endte den tyske bilkjempen med et resultat på 12,2 milliarder euro, eller rundt 118 milliarder norske kroner. Det er 0,7 prosent mer enn 2017-resultatet.

Konsernet leverte i fjor 10,8 millioner biler til sine kunder og økte dermed produksjonen. Volkswagen produserer tolv bilmerker, blant dem Porsche, Audi, VW, Skoda og Seat.

– Vi har prestert veldig bra på tross av mye motgang, sier Volkswagen-sjef Herbert Diess i en uttalelse.

Elbil

Konsernet opplyser også at det vil satse enda mer på elbiler i årene som kommer. I løpet av den neste fem årene er planen å investere rundt 30 milliarder euro i utvikling og produksjon av. Planen fram mot 2025 er å lansere rundt 50 nye elbilmodeller.

Innen 2028 venter VW å ha produsert 22 millioner elbiler, som er 7 millioner flere enn tidligere anslått.

Dieselgate

Volkswagen har de siste årene vært i hardt vær etter at det i 2015 ble kjent at konsernet jukset med utslippsdata for 11 millioner dieselbiler verden over. I 2018 betalte konsernet 3,2 milliarder euro i erstatninger og utbetalinger i forbindelse med dieselskandalen. Det er samme sum som i 2017.

Det tyske selskapet er dømt til å utbetale rundt 27 milliarder euro i bøter og kompensasjon over hele verden for utslippsjukset. Audi, som også er eid av Volkswagen, er bøtelagt for nesten 800 milliarder euro.

EU-forhandlere ble i desember enige om å kutte CO2-utslipp fra nye personbiler med 37,5 prosent innen 2030. Målet vil gjelde for produsentenes samlede bilpark, som innebærer at salg av høyutslippsmodeller må utlignes med salg av lav- og nullutslippsbiler.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært