Volkswagens årsresultat på vei opp fire år etter dieselskandalen

Volkswagen kan notere seg for et overskudd på over 12 milliarder euro i 2018. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
Volkswagen kan notere seg for et overskudd på over 12 milliarder euro i 2018. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilgiganten Volkswagen sier at den solgte flere biler og tjente mer penger i 2018, trass i dieselskandalen som har kostet selskapet milliarder.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Omsetningen steg med 2,7 prosent til 235,8 milliarder euro i fjor. Etter skatt endte den tyske bilkjempen med et resultat på 12,2 milliarder euro, eller rundt 118 milliarder norske kroner. Det er 0,7 prosent mer enn 2017-resultatet.

Konsernet leverte i fjor 10,8 millioner biler til sine kunder og økte dermed produksjonen. Volkswagen produserer tolv bilmerker, blant dem Porsche, Audi, VW, Skoda og Seat.

– Vi har prestert veldig bra på tross av mye motgang, sier Volkswagen-sjef Herbert Diess i en uttalelse.

Elbil

Konsernet opplyser også at det vil satse enda mer på elbiler i årene som kommer. I løpet av den neste fem årene er planen å investere rundt 30 milliarder euro i utvikling og produksjon av. Planen fram mot 2025 er å lansere rundt 50 nye elbilmodeller.

Innen 2028 venter VW å ha produsert 22 millioner elbiler, som er 7 millioner flere enn tidligere anslått.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dieselgate

Volkswagen har de siste årene vært i hardt vær etter at det i 2015 ble kjent at konsernet jukset med utslippsdata for 11 millioner dieselbiler verden over. I 2018 betalte konsernet 3,2 milliarder euro i erstatninger og utbetalinger i forbindelse med dieselskandalen. Det er samme sum som i 2017.

Det tyske selskapet er dømt til å utbetale rundt 27 milliarder euro i bøter og kompensasjon over hele verden for utslippsjukset. Audi, som også er eid av Volkswagen, er bøtelagt for nesten 800 milliarder euro.

EU-forhandlere ble i desember enige om å kutte CO2-utslipp fra nye personbiler med 37,5 prosent innen 2030. Målet vil gjelde for produsentenes samlede bilpark, som innebærer at salg av høyutslippsmodeller må utlignes med salg av lav- og nullutslippsbiler.