Jobben hans er å lage biler i leire

Michael Ledger jobber ved Nissans designsenter i London. Jobben hans er å lage leiremodeller av kommende biler fra Nissan. Her har en liten delegasjon fra Norge sluppet inn i det "aller helligste".
Michael Ledger jobber ved Nissans designsenter i London. Jobben hans er å lage leiremodeller av kommende biler fra Nissan. Her har en liten delegasjon fra Norge sluppet inn i det "aller helligste".
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nei, dette har ikke gått ut på dato.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

LONDON (BROOM/TV 2):– Hvis du møter noen for eksempel på puben, og de spør hva du jobber med: Hva sier de da til svaret ditt?

– He he, de aller fleste tror at jeg tuller og at dette ikke er en jobb. Men det er det!

Michael Ledger smiler bredt og legger bort kniven han bruker til å finpusse en modell av Nissan 370Z.

Jobben hans er rett og slett å lage biler i leire. Michael er ansatt ved Nissans designsenter, midt i London. Vi har fått lov til å komme på besøk i det aller helligste, et sted det vanligvis ikke er adgang for andre enn de som jobber i selskapet. Men i dag har Nissan gjort et unntak.

Datamaskinene tar ikke jobben

Deler av designsenteret er sperret av og vi har fått strengt fotoforbud der. Men ut over det får vi et unikt innblikk i hvordan en av verdens største bilprodusenter utvikler nye bilmodeller.

Og Michaels jobb er en viktig del av det:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Mange tror nok at leiremodellene har forsvunnet, etter hvert som datamaskiner har kommet inn og blitt en viktig del av designprosessen. Men slik er det ikke. For all del: Datamaskinene er til stor hjelp på mange områder. Men jeg tviler på om de noen gang vil gjøre meg arbeidsledig, sier Michael.

Les også: Verdens største bildesigner gir seg ikke likevel

(Saken fortsetter under)

Nissans designsenter i London holder til i et tidligere jernbaneverksted. Her er det både lyst og høyt under taket.
Nissans designsenter i London holder til i et tidligere jernbaneverksted. Her er det både lyst og høyt under taket.

Starter med skisser

– Men hvorfor er dette så viktig?

– Rett og slett fordi det er en uvurderlig hjelp til å både se hvordan designet vil fungere i virkeligheten – og til å se hvordan endringer påvirker det endelige resultatet. Volumet på bilen, formene. Jeg jobber tett med designerne i hele prosessen. Og ofte skjer det veldig mye underveis, fra vi starter, til vi er i mål. Det fine med leire er at det er så lett å jobbe med den. Vi ta ta bort eller legge til detaljer. Vi kan endre på linjer, alt skjer fort – og du ser resultatet med en gang, forteller Michael.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Når en ny bilmodell skal designes, starter det med skisser. Mange skisser. Så går jobben over på skjerm. Underveis her er det gjerne intens møtevirksomhet, med endringer, innspill og stadig nye ideer. Og til slutt kommer man så langt at det er tid for å lage en modell av bilen. Da starter Michaels jobb.

Topp 5: Biler fra en mester-designer

(Saken fortsetter under)

Michael bruker mellom én og to uker på å lage ferdig modellen. Så starer finpussingen!
Michael bruker mellom én og to uker på å lage ferdig modellen. Så starer finpussingen!

Tar én til to uker

– Vi bruker en spesiell leire, produsert i Tyskland. Den oppbevares i varmeskap, slik at den er lett å jobbe med i starten. Når designerne er fornøyde med sin jobb, setter vi i gang med å lage modellen. Her har vi et rammeverk under, med hjul som tilpasses lengden på bilen. Så er det bare å forme etter tegningene vi har fått, forteller Michael.

Verktøy må til, her snakker vi fin-mekanikk!
Verktøy må til, her snakker vi fin-mekanikk!

– Hvor lang tid tar det egentlig å lage en bil i leire?

– Det varierer litt, ofte lager vi i mindre skala, før vi går opp til full størrelse. Vanligvis tar jobben én til to uker. Da har vi omgjort tegningene til ny bilmodell, det er like moro hver gang. Så begynner finpussingen, sammen med designerne. Vi tar også med oss modellene ut og rundt til forskjellige steder. Noe av det viktigste er å se hvordan designet og linjene fungerer i ulikt lys og i forskjellige omgivelser. Der kan vi ofte få oss noen overraskelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Styggrask: Les testen av Nissan Juke her

(Saken fortsetter under)

Ved hjelp av blant annet skalpell kan Michael raskt endre på linjer og elementer på bilen. I denne fasen jobber han tett sammen med de som tegner bilene.
Ved hjelp av blant annet skalpell kan Michael raskt endre på linjer og elementer på bilen. I denne fasen jobber han tett sammen med de som tegner bilene.

Alltid elsket biler

– Det gjelder ikke minst når vi lager modellene i full størrelse. Detaljer og designelementer som kan se stilige ut i mindre skala, kan plutselig se veldig voldsomme ut da. Dermed må vi noen ganger justere ned, eller tenke nytt, sier Michael.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Michael har gått fire år på universitetet, for å lære seg dette faget.
Michael har gått fire år på universitetet, for å lære seg dette faget.

Han har jobbet for Nissan i seks år. Bakgrunnen hans er fire år på universitetet, med blant annet design og formgivning. Og valget av jobb var ikke tilfeldig:

– Nei, jeg har alltid elsket biler og føler meg veldig privilegert som får jobbe med dette, sier Michael.

Han viser stolt fram bilder han har på telefonen av sine egne biler: En Nissan Skyline og en Audi TT.

Les også: Denne ble kjøpt av norsk skipsreder – med privatsjåfør

Skulle gjerne hatt dem hjemme

– De er forskjellige, men de er to design som er veldig rene og originale. Jeg liker klassiske linjer. Samtidig blir jeg nok litt ødelagt av jobben min. Vi jobber med biler som gjerne ligger flere år frem i tid. Da kan det man ser ute på gata fort virke litt gammeldags.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men et siste spørsmål: Hva skjer egentlig med leiremodellene når dere er ferdig, får du ta med dine hjem?

– He he, nei. De blir resirkulert og leiren brukes om igjen til andre biler. Men jeg skjønner spørsmålet. Jeg skulle gjerne hatt en av dem hjemme, men det er nok uaktuelt, avslutter Michael Ledger.

Les også: Han designer det som kan bli din neste bil

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no