Kjørte på E 39 med tonnevis av fisk for mye – fikk kjempebot

Mye var galt med denne fisketransporten som ble stanset på E 39 torsdag kveld. Foto: Statens vegvesen
Mye var galt med denne fisketransporten som ble stanset på E 39 torsdag kveld. Foto: Statens vegvesen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg manglet sjåføren kjettinger, autopass-avtale og eierskapsbevis for lastebilen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Statens vegvesens kontrollører sperret øynene opp da de kontrollerte en fisketransport på E 39 ved Krossmoen torsdag kveld. Den var overlastet med 11,6 tonn fisk.

– Lastebilen fikk kjøreforbud for manglende kjettinger, manglende autopassavtale, manglende eierskapsbevis for kjøretøyet, grov overlast og advarsel på kjøre- og hviletiden, opplyser Statens vegvesen.

Les også: Traktor hadde for mye grus

Kjempebot

Dette førte til et overlastgebyr på 67.800 kr, gebyr for manglende autopass-avtale på 8000 kroner og gebyr for manglende kjettinger på 1000 kroner. Til sammen sviende 76.800 kroner i gebyrer.

Fisken var på vei til Danmark.

– I tillegg til gebyrene så måtte en budbil komme med kjettinger til kjøretøyet, 14,5 tonn fisk ble lastet over på et nytt kjøretøy og kjøretøyet blir stående et døgn ekstra med fisken før den kan fraktes med ferge til Danmark, melder Statens vegvesen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: To tonn poteter for mye

Flere med feil

Totalt ble 15 kjøretøy ble nøye ettergått i løpet av kontrollen på E 39. Det endte med følgende påpakk:

* Tre transportforetak blir oversendt til bedriftskontroll for manglende kalibrering av fartskriveren sin. Alle tre sjåførene måtte avbryte transporten og kjøre direkte til verksted for kalibrering.
* Tre skriftlige advarsler for brudd på kjøre- og hviletiden.
* Fem muntlige advarsler for mindre alvorlige brudd på kjøre- og hviletiden.
* Tre kjøreforbud grunnet manglende sikring av last.
* To kjøreforbud grunnet utstikkende last da dette kunne lastes innenfor kjøretøyets bredde.
* En utenlandsk sjåfør måtte dra til et lokalt lastebilverksted for utskifting av sikkerhetselen sin, sjåføren var blitt stoppet 4 dager tidligere med pålegg om å utbedre manglene før videre kjøring. Det hadde han ikke gjort.

Les også: Ble avskiltet under dugnad

Saken ble først publisert på Dagsavisen.no