Åpnet salget i Norge – da tok det helt av

Det er noe med nordmenn og elbiler. Nye Peugeot e-208 har 800 på venteliste etter bare noen få timer.
Artikkelen fortsetter under annonsen

800 nordmenn på liste etter bare noen timer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Peugeot har startet forsiktig med elektriske biler. Men nå skjer det ting fra franskmennene. Denne uken startet de salget av sin e-208. Og det har gått unna!

– 800 biler bare de første timene! Vi er storfornøyde med det, sier Stian Gihle som er PR- og informasjonssjef for Peugeot i Norge.

Det er altså den nye og helelektriske kompaktbilen Peugeot e-208 han snakker om. En bil som akkurat nå vises på den store bilmessen i Geneve, hvor også Broom er tilstede.

– Interessen har vært helt enorm nå på pressedagene og når dørene åpnes for publikum avtar det neppe, sier Gihle videre.

– At norske journalister kom til å kaste seg over den visste vi jo. Men det er tydelig at elbil-interessen er sterkt økende i resten av verden også. For her har det vært folk fra absolutt alle verdenshjørner, så det har vært skikkelig gøy.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mye design-skryt

– Vi har fått massevis av positive tilbakemeldinger. Selvfølgelig på nye 208, men ikke bare. Det gøy å jobbe med Peugeot om dagen, for her er det mye nytt og lekkert på gang. Særlig har vi fått mye skryt for den nye design-retningen som Peugeot nå viser med ulike konsepter. Det kommer til å komme mye lekkert framover, lover han Gihle.

En fornøyd Stian Gihle som er PR- og informasjonssjef for Peugeot i Norge.

En fornøyd Stian Gihle som er PR- og informasjonssjef for Peugeot i Norge.
En fornøyd Stian Gihle som er PR- og informasjonssjef for Peugeot i Norge.

Nye Peugeot e-208 har en rekkevidde på 340 kilometer, målt etter den nye WLTP-normen. Batteriet kan hurtiglades til 80 prosent på 30 minutter med 100 kW lader. Den elektriske motoren yter 136 hk og batteriet er plassert i gulvet, mellom akslene og gir god vektfordeling.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tre ulike kjøreprogram gjør at man kan tilpasse bilens egenskaper til om man ønsker en raskest mulig bil, eller best mulig rekkevidde og den har varmepumpe som standard.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette gjør den til både en komplett og kompetent elbil, mener Gihle.

Men du må ikke velge elbil om du har lyst på en en Peugeot 208. Den kommer også med tre alternative 1,2-liters bensinmotorer med enten 75, 100 eller 130 hestekrefter.

Les også: Ny elbil blir en liten prisbombe

Ikke bare elbil

– Alt tyder på at elbil-utgaven blir bestselgeren og vi tror denne kommer til å stå for klart størsteparten av 208-salget, sier Gihle.

Men han legger også til at de kommer fortsatt til å gi prioritet til salget av de fossile modellene.

– Absolutt. Ikke all vil, eller skal, ha elbil. De skal så klart også finne en 208 som passer for dem, sier Gihle.

Nye 208 er lengre og bredere enn dagens modell, samtidig som den ikke rager så høyt over bakken som den gjorde før. Det sammen med det tøffe designet gir bilen et mer sportslig uttrykk enn tidligere, samtidig som den byr på mer innvendig plass.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbilsalget er doblet – på bare ett år

(Saken fortsetter under bildet)

Peugeot e-208 er både tøff og moderne og kan bidra til å løfte Peugeot-salget i Norge.
Peugeot e-208 er både tøff og moderne og kan bidra til å løfte Peugeot-salget i Norge.

Fleksibel produksjon

En akilleshæl hos mange elbil-leverandører er leveringstiden. Også her skal Peugeot være leveringsdyktige.

– Ja, Norge er et prioritert marked. Det har folk sagt før meg – men tro meg – dette har vi sjekket med fabrikken. De forsikrer oss om at de skal ha fleksible produksjonslinjer og at de styrer produksjonen av de ulike drivlinjene etter etterspørselen, forklarer Gihle.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– De første kundene kommer til å få sine biler rett etter årsskiftet, altså tidlig i 2020, avslutter han.

Prisene på nykommeren er enda ikke kjent.

Men om vi skal forsøke oss på litt halvkvalifisert tipping, så vil vi tro at prisene på e-208 vil starte på noe rundt 260.000 kroner og at den litt heftigere GT-modellen vil ligge på rett under 300.000 kroner. Men som sagt, dette er gjetting fra vår side.

Om vi har rett i våre antagelser så kan dette definitivt være en modell som kan løfte Peugeot-salget til nye høyder her i Norge og som kan gi etablerte biler som Nissan Leaf og VW e-Golf tøff konkurranse framover.

Les også: Med denne banket Peugeot både Jaguar, BMW og Alfa Romeo

Saken ble først publisert på Broom.no