Årets hårføner fra Mercedes

Råere cabriolet fra Mercedes skal du lete lenge etter. Dette er splitter nye AMG GT R Roadster.
Råere cabriolet fra Mercedes skal du lete lenge etter. Dette er splitter nye AMG GT R Roadster.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes overrasker med ny versting, og denne blir det kamp om å få kjøpe.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Årets bilmesse i Genève er i gang. Her benytter verdens bilprodusenter anledningen til å presentere nye, spennende modeller.

De aller fleste vet vi om på forhånd, men heldigvis får vi også servert noen hyggelige overraskelser. En av dem står Mercedes for.

Sent i går kveld fikk vi nemlig se de aller første bildene av en ny verstingmodell fra AMG. Her pøses det virkelig på med spinnville modeller om dagen…

GT R Roadster

En av de hittil råeste og raskeste bilene i GT-familien er AMG GT R. Dette er bilen som er utviklet på den legendariske racerbanen Nürburgring i Tyskland.

Frem til nå har denne modellen kun vært tilgjengelig i coupé-format. Men nå har AMG dratt til igjen, og lanserer bilen som cabriolet!

Det betyr at «lillebror» AMG GT C Roadster med sine 557 hk nå må se seg slått.

Det er ikke unormalt at roadster-utgavene gjerne er pittelitt tregere enn standard-modellen. Det er imidlertid ikke tilfellet på denne. Her skuffes 0-100 km/t unna på 3,6 sekunder.
Det er ikke unormalt at roadster-utgavene gjerne er pittelitt tregere enn standard-modellen. Det er imidlertid ikke tilfellet på denne. Her skuffes 0-100 km/t unna på 3,6 sekunder.

En av verdens raskeste blir enda råere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kun 750 eksemplarer

Nyheten som akkurat nå vises til et samlet pressekorps i Genève, får samme spesifikasjoner som den nye facelift-utgaven av GT R. Det vil si samme 4-liters V8, som yter brutale 585 hk og 700 Nm.

0-100 km/t går unna på samme tid som coupé-versjonen. Det vil si 3,6 sekunder!

Toppfarten skal være 317 km/t – noe som bør være akkurat passe uten tak…

Selv for AMG er ikke den nye GT R Roadster hverdagskost. Derfor er det allerede bestemt at bilen bygges i et begrenset antall. Nærmere bestemt 750 eksemplarer. De kommer nok til å bli revet bort på et blunk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Interiøret kjenner vi godt igjen. Sammenlignet med forrige utgave er rattet nytt. I tillegg er de analoge instrumentene byttet ut med skjerm.
Interiøret kjenner vi godt igjen. Sammenlignet med forrige utgave er rattet nytt. I tillegg er de analoge instrumentene byttet ut med skjerm.

Vår test av Mercedes SLS AMG

Villdyr

Vi i Broom har tidligere kjørt GT R, og kan konstatere hvilket fartsmonster dette er. Å få slike krefter bak rattet i en åpen cabriolet – styrker på mange måter kjøreinntrykkene enda noen knepp.

I tillegg til et hav av krefter, er store deler av oppsettet inspirert av AMG sine GT3 banebiler, så her skal det ikke stå på kjøreegenskapene, heller.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Cabriolet, V8, 585 hk og sportseksos. Det lukter allerede god stemning av sånt.
Cabriolet, V8, 585 hk og sportseksos. Det lukter allerede god stemning av sånt.

Rent visuelt er det ikke gjort mange endringer på nye GT R Roadster og GT R facelift. På utsiden er nye lykter foran og bak på plass.

I tillegg er interiøret oppgradert med større infotainmentskjerm, og AMG sine touchknapper, som justerer dempere, eksoslyd og kjøremode.

Prikken over i-en på nye GT R Roadster, er at bilen beholder den mildt sagt voksne spoileren bak.

Akkurat nå er det nok mange, både potensielle kunder og dagdrømmere, som lengter etter sol og sommer. Det er utvilsomt da dette beistet trives best.

Følg med i Brooms livesenter her – for å se flere nyheter fra Geneve. Vi kan allerede røpe at vi skal ta en nærmere kikk på Bugatti sin nye jubileumsmodell.

Her tester vi AMG GT C Roadster på Vestlandet

Se flere bilder og video av nye GT R Roadster her:

Råere cabriolet fra Mercedes skal du lete lenge etter.

Saken ble først publisert på Broom.no