Nå endrer de på en stor bilsuksess

Video: Volvo XC90 blir ny.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her skal det skje ting både utenpå – og inni.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Andre generasjon XC90 er en av Volvos viktigste biler noensinne.

Dette var den første modellen ut fra "nye" Volvo, etter at de ble solgt fra Ford til kinesiske Geely i 2010.

XC90 markerte på mange måter en ny tidsregning hos Volvo. Nå måtte de stå på egne bein. Store ressurser ble lagt ned i utvikling av teknologi og en helt ny plattform.

Det var nok mange som holdt pusten ved Volvo-hovedkvarteret utenfor Gøteborg da lanseringen var i gang. Men de kunne snart begynne å puste roligere. XC90 fikk nemlig en strålende mottagelse og har vært en stor salgssuksess.

Elektrifisert drivlinje

Fire år etter lansering, gjør Volvo seg nå klare til en runde med endringer.

Her skjer det nå ting på drivelinjefronten. Volvo har også endret bilen innvendig, samtidig som den får nye felger, eksteriørfarger og ny grill. XC90 kommer nå også som en variant med seks seter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

XC90 kommer for første gang med Volvos regenerative bremsesystem (kalt Kinetic Energy Recovery Braking System). Systemet er koblet sammen med bilens eksisterende forbrenningsmotor og lager med det en ny, integrert og elektrifisert drivlinje, under Volvos nye «B»-emblem.

Les også: Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo

Ny grill er blant endringene på XC90 nå, du skal ha bra peiling på denne modellen for å se at den har blitt "ny".
Ny grill er blant endringene på XC90 nå, du skal ha bra peiling på denne modellen for å se at den har blitt "ny".

Matcher livsstil

Den nye elektrifiserte drivlinjen gir ifølge Volvo opp til 15 prosent drivstoffbesparelse og utslippsreduksjon i reelle kjøresituasjoner. Det nye bremsesystemet samarbeider med regenereringssystemet og reduserer drivstofforbruk og utslipp ved å lagre energi når bilen bremser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo gjør små endringer på eksteriørdesignet. Den oppdaterte versjonen av XC90 får nye felger, eksteriørfarger og en ny og moderne grill.

På innsiden gjøres det også mindre designendringer, mens en stor nyhet er at XC90 nå skal leveres med en helt ny setekonfigurasjon. Som Volvo sier det: Bilen "kan bestilles med den setekonfigurasjonen som matcher kundens livsstil og preferanser best".

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Denne Volvoen kan bli et bruktbil-kupp

Nå kan du få XC90 som fire- seks- og sjuseter. I det midterste alternativet har passasjerene i andre seterad svært god plass.
Nå kan du få XC90 som fire- seks- og sjuseter. I det midterste alternativet har passasjerene i andre seterad svært god plass.

Seter i ull

Dette spenner fra fire-seters Excellence-variant og syvseters familie-SUV, til den helt nye konfigurasjonen med seks seter.

Det kommer også nye interiørmaterialer, eksempelvis en ny ullblanding i setene, noe som gir enda flere muligheter for personlig tilpasning.

En av trendene innen interiørdesign på biler nå, er at flere kunder ønsker noe annet enn skinnseter. Derfor jobbes det mye med å finne nye og miljøvennlige materialer, som fremstår som mer eksklusive enn tradisjonelle stoffseter.

Eksklusive setetrekk i stoff kommer nå på flere bilmodeller, Volvo er blant dem som forsker på dette.
Eksklusive setetrekk i stoff kommer nå på flere bilmodeller, Volvo er blant dem som forsker på dette.

Salgsstart i mars

Da XC90 ble lansert i 2014, introduserte den Volvos nye visuelle identitet, blant annet med de karakteristiske frontlyktene kalt «Tors Hammer» og en flytende grill.

XC90 var den første Volvo-modellen som ble bygget på SPA-plattformen (Scalable Product Architecture). Så langt er det solgt 320.000 eksemplarer av XC90 på verdensbasis.

2020-modellen av XC90 settes i produksjon på Torslanda-fabrikken i Sverige i mai, og salgsstart i Norge er ikke langt unna. Det skjer nemlig i mars.

Les også: Volvos første elbil er ikke langt unna

Saken er først publisert på Broom.no

VIDEO: Den ladbare hybriden byr på over 400 hk