Porsche overrasker med stor elbil-nyhet

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det vekker oppsikt når Porsche går ut med en nyhet som ligger tre år fram i tid.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Antallet elektriske biler på markedet kommer til å øke kraftig de neste to-tre årene. En av dem som virkelig satser på dette er Volkswagen-konsernet som har elbiler på gang hos alle sine merker.

Det gjelder også Porsche. Deres første elbil kommer på markedet mot slutten av 2019. Taycan heter modellen og er en svært sporty sedan.

I fjor bekreftet Porsche at de også har en elbil til på gang. Taycan Cross Turismo skal den hete, bilen var et av høydepunktene på bilutstillingen i Geneve i fjor.

Elbil nummer tre

Fra Porsche er vi vant til at de ligger lavt med kommende modeller, helt opp mot lansering. Derfor vekker det oppsikt når de nå går ut en nyhet som ligger tre år fram i tid. Og særlig når den er så stor som dette: Nemlig at SUV-en Macan skal bli helelektrisk, når den kommer i ny utgave om tre år.

Det betyr at Porsche da har tre elbiler i modellrekken sin:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette bekrefter vår tro på at helelektrisk vil være fremtiden også for sportsbiler. Macan er en perfekt match med elmotorens karakter. For oss i Norge er det svært gledelig å konstatere at vi får nok en modell som treffer markedet godt, uttaler Morten Scheel, administrerende direktør i Porsche Norge.

Les også: Rekordhøy interesse for super-elbil

(Saken fortsetter under)

Porsche Macan har markert seg som en svært kjøreglad SUV. Nå blir den elektrisk.
Porsche Macan har markert seg som en svært kjøreglad SUV. Nå blir den elektrisk.

Nesten 3.000 har bestilt

De lanserer altså sin Taycan senere i år. Og her ligger det an til en mangedobling av Porsche-salget her hjemme. Nesten 3.000 kunder har betalt 20.000 kroner i depositum for å reservere bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har ingen planer om noen digital reservasjonsløsning på Macan i den nærmeste fremtid, opplyser sjefen for Porsche i Norge.

– Den norske løsningen vi lanserte i fjor sommer gjelder kun for sedanmodellen av Porsche Taycan. Ettersom det blir et stort gap mellom når de to ulike modellene går i produksjon, vil det gå en god stund før vi eventuelt åpner for reservasjon av Taycan Cross Turismo eller helelektriske Macan, sier Scheel, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Her er den første bilen som gir Tesla konkurranse

(Saken fortsetter under)

Her ble Porsche Taycan tatt på fersken, i et bussfelt i Trondheim sentrum tidligere i vinter. Foto: Privat
Her ble Porsche Taycan tatt på fersken, i et bussfelt i Trondheim sentrum tidligere i vinter. Foto: Privat

600 hestekrefter

Porsche kjører nå et omfattende testprogram for sin første elbil. 60 utviklere fra fabrikken har vært på tur med 21 kamuflerte prototyper i Sør-Afrika, hvor de blant annet har forsket på hvordan bilen takler ekstrem hete.

Kuldetester står også på programmet. Vi har blant annet observert Taycan i Norge, flere ganger denne vinteren.

Konseptbilen er utstyrt med to motorer, en på hver aksling, som til sammen yter 600 hk. 0-100 km/t serveres på under 3,5 sekunder og rekkevidden er oppgitt til 500 kilometer.

Les også: Emil lot seg ikke lure, her fikk han et scoop

(Saken fortsetter under)

Porsche er fortsatt en nisje-produsent av biler, men salget har økt kraftig i takt med at de har utvidet antall modeller og gått inn i nye klasser. Derfor er det også svært travle tider ved fabrikken.
Porsche er fortsatt en nisje-produsent av biler, men salget har økt kraftig i takt med at de har utvidet antall modeller og gått inn i nye klasser. Derfor er det også svært travle tider ved fabrikken.

20.000 biler i året

I utgangspunktet er det tallet målt etter den utgående NEDC-standarden. Den er «snillere» enn WLTP som nå gjelder. Det betyr at den offisielle rekkevidden til Taycan kan bli lavere når bilen kommer på markedet. Men så skal vi heller ikke utelukke at det blir tekniske endringer på bilen til da.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utviklingen går fort på en rekke områder. Derfor er det også et viktig poeng å kunne justere og finpusse så langt som mulig ut i prosessen, før man «låser» det endelige resultatet.

Porsche antyder selv en produksjonskapasitet på 20.000 biler årlig. Det er 2/3 av det de i dag lager av ikoniske 911. Med andre ord: Taycan blir en viktig bil for merket.

Les også: Jo da – en heftig sportsbil kan funke året rundt

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no