Mercedes CL 63 AMG:Luksusbilen har tapt seg 2 millioner kroner i pris

Mercedes CL i AMG-utgave var noe av det mest kostbare på nybilmarkedet i Norge i sin tid. Nå kan du få en brukt utgave til 2 millioner kroner mindre første eier måtte ut med. Illustrasjonsfoto
Mercedes CL i AMG-utgave var noe av det mest kostbare på nybilmarkedet i Norge i sin tid. Nå kan du få en brukt utgave til 2 millioner kroner mindre første eier måtte ut med. Illustrasjonsfoto
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes CL 63 AMG er en skikkelig verstingbil - som også byr på høy komfort.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes CL må kunne sies å være noe av det mest elegante blant store og luksuriøse coupeer for 11 år siden. Den byr ikke på en orgie av detaljer, men linjeføringen er elegant og sporty. Den oser premium lang vei.

Om du virkelig ville dra på, kunne du kjøpe deg AMG 63-utgaven. Da ble det skikkelig fart på sleden. Med 525 hk hentet fra den velkjente V8-motoren til AMG, klarte den 0-100 km/t på 4,6 sekunder.

Det var som vanlig bare ett problem med denne bilen: Prisen!

Her snakker vi nemlig om en av de dyreste bilene du kunne finne på å kjøpe i 2008. 2,6 millioner kroner kostet et velutstyrt eksemplar av CL 63 AMG.

Akkurat nå ligger det imidlertid en slik bil til salgs i Norge der prislappen er langt hyggeligere. Det er plutselig to milioner grunner til å kjøpe den!

Les også: Har kjørt 2.900 mil – og tapt seg 2 millioner kroner

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Samlerobjekt?

Her står den klar, og venter på ny eier. Faksimile: Finn.no
Her står den klar, og venter på ny eier. Faksimile: Finn.no

To millioner kroner er nemlig verditapet vi snakker om her. Selv om du fortsatt må ut med drøyt 600.000 kroner for å kunne kalle den din, er den desidert største prisnedgangen på denne bilen unnagjort. Med god margin.

Kilometerstanden er dessuten lav. Kun 56.000. Hvis den kan dokumenteres godt, kan dette være en god anledning til å sikre seg et framtidig samlerobjekt.

Det er nemlig ikke så mange CL-er til salgs – og i alle fall ikke AMG-utgaver som ser så bra ut som denne.

Les også: Denne mannen bør du ikke kjøpe bruktbil av ...

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Spesielle skilter

I annonsen legges det klart vekt på at dette er en bil i god stand: «Super strøken, super look – som ny!! Ingen stensprut! Ikke etterlakkert frontfanger. Skinn har fortsatt matt overflate. Storservice tatt nå B.O.S kr 25.000».

På bildene ser det i alle fall ut til at selger har sine ord i behold. Den SER veldig bra ut.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvit lakk og sort skinn er populært i dette segmentet. I tillegg står det personlige bilskilter på den: Diva. Disse følger imidlertid eier, og ikke bil. Bare så du vet det.

Se hele annonsen her

(Saken fortsetter under)

Interiøret er i stor grad inspirert av direktørbilen og flaggskipet S-klasse. Faksimile: Finn.no
Interiøret er i stor grad inspirert av direktørbilen og flaggskipet S-klasse. Faksimile: Finn.no

Luksus til fingerspissene

Selv om denne bilen har AMG-muskler under panseret og kun to dører, er det vanskelig å kalle det en sportsbil. CL er over fem meter lang og veier to tonn. Først og fremst er dette følgelig en lynrask cruiser.

Interiøret er hentet ut fra bilen den på mange måter bygger på – nemlig storebror S-klasse. Det betyr at du får digre og komfortable seter, imponerende mulitmediasystem – og massevis av utstyr. Da denne var ny, ble det for eksempel krysset av for nattsyn, stor navi, doble ruter, Harman Kardo-stereo, seter med massasje, varme og kjøling, servolukking av dører og adaptiv cruise control.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Luksusbilprodusenten har tapt 36 mill. per solgte bil

Koster å være kar

Som vanlig må vi ta med litt av baksiden av medaljen på en slik bil, også. Et hint om hva vi mener, finner du faktisk i annonsen. Forrige service kostet 25.000 kroner! Alt vedlikehold på en slik bil koster mer enn på en vanlig familiebil.

Deler, forsikring og (Gud forby!) større reparasjoner, kan fint velte både ett og to av familiens feriebudsjetter.

Skal du ha en slik bil, må du ha råd til å eie den. Minst halvannen liter bensin på mila er også noe du må leve med. Første eier av en slik bil brydde seg null og niks om slike detaljer. Men for den som kjøper bilen brukt, 11 år senere, er det kanskje en litt mer aktuell problemstilling.

Tro det eller ei: Prisen er mer enn halvert

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no