Lappen hos eldre: – Bør gjøre alt man kan for å unngå å frata folk førerkortet
Professor mener moderne teknologi kan bidra til at eldre som i dag får nei på helseattesten, får muligheten til å fortsette å kjøre bil med et begrenset førerkort.
Eldre som ønsker å fornye førerkortet etter fylte 75 år, må i dag gjennomgå en helseattest hos fastlegen. Nylig foreslo Helsedirektoratet og Vegdirektoratet at aldersgrensen for en slik helseattest flyttes til 80 år.
For mange som bor i utkantstrøk, er bilen nødvendig for å kunne gjøre viktige ærender. Derfor er det alvorlig å frata folk førerkortet, og man bør gjøre alt man kan for å unngå det, uten å øke risikoen i trafikken, mener Kai A. Olsen, professor i informatikk ved Høgskolen i Molde.
– Bil er det aller viktigste jeg har. Jeg hadde ofret mobiltelefonen lenge før bilen. Den er nødvendig for livskvaliteten, sier Olsen (68) til VG.
Han foreslår at de som ikke oppfyller alle kravene i helsesjekken kan få en attest på at de beholder førerkortet med visse begrensninger, som at det gjelder for bestemte veistrekninger og tidspunkter.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFor eksempel vil et slikt begrenset førerkort kunne bety at en eldre med dårlig nattesyn kan fortsette å kjøre til butikken i dagslys.
Les også: Du kan ha fått feil førerkort
Statens vegvesen bekrefter at digitale førerkort kommer
Må tenke nytt og eksperimentere
Professoren mener det bør være mulig å tilby eldre begrensede førerkort med teknologien som allerede finnes i dag, bare man tenker nytt og begynner med eksperimenteringen.
Allerede gjør teknologi som servostyring, servobremsing og automatgir bilkjøringen lettere.
I tillegg er moderne biler oppmerksomme på omgivelsene, bremser ned automatisk hvis det er et hinder i veien og styrer seg selv i enkelte situasjoner, forklarer han til VG.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Fører har alt ansvar
NAF er positive til tankegangen, men mener teknologien har en vei å gå.
– Når det gjelder det som nevnes med at «bilen er oppmerksom og styrer selv», er det nok ganske langt frem. Veitrafikkloven tillater per i dag ikke at bilen kjører selv, og fører har alt ansvar. Slik vi har testet teknologien, er den per i dag langt fra god nok til å ta føreransvaret, sier fagsjef for trafikktrening i NAF, Morten Fransrud, til VG.
Han legger til at det er usikkert om det vil være mulig å blande førerløse og førerstyrte biler i samme trafikkbilde.
Les også: Alkoholikere kan miste lappen etter fortrolig samtale hos fastlegen
Direktorater: Eldre bør få kjøre uten helseattest til de er 80 år